Fem sätt att bygga ut ditt nätverk på LinkedIn

1. Efter telefonsamtal och möten

Passa på att bjuda in potentiella kunder till ditt nätverk på LinkedIn efter du har haft telefonsamtal eller möten med dem.

Förutsättningen är givetvis att samtalet har varit positivt och att kunden fått en bra bild av dig.

Din kontaktförfrågan bör komma ganska snart efter ni har haft kontakten, då kunden har fått ett positivt intryck av dig och samtidigt har dig färskt i minnet.

Glöm inte att skriva en personlig kontaktförfrågan:

”Hej X! Tack för ett trevligt samtal. Jag håller gärna fortsatt kontakt med dig på LinkedIn och återkommer kring punkterna som vi diskuterade.”

2. När personerna omnämns i media

Använd nyhetsmaterial och din omvärldsbevakning för att skapa kontakt och inleda dialog med potentiella kunder.

Gör så här:

1. Gör din omvärldsbevakning dagligen, det vill säga följ de nyhetskällor där information om potentiella kunder kan tänkas dyka upp. Detta kan vara i nätupplagor, nyhetsbrev, bloggar, intervjuer etc.

2. När personen som du vill få kontakt med omnämns på något sätt så delar du artikeln i ditt nätverk, taggar personen och skriver en positiv statsuppdatering, gärna där du delar dina insikter kring frågan som artikeln berör.

3. Nu är det hög sannolikhet att personen som du skriver om kommer att interagera med ditt inlägg (gilla, kommentera). Nu skickar du en personlig kontaktförfrågan.

4. Inled en privat dialog genom att ställa frågor kring innehållet i artikeln. Här fokuserar du på att etablera en relation istället för att sälja.

E-bok om social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

3. När kunderna gör statusuppdateringar

Likt ovan kan du använda kundernas statusuppdateringar som en anledning att skapa kontakt.

Om du ser en möjlighet att kunna bidra med insikter kring ett visst ämne som kunden skriver om så skicka en personlig kontaktförfrågan med utgångspunkt i deras statusuppdatering.

4. Efter mässor och andra evenemang

Ta för vana att skapa kontakt med potentiella kunder som du träffar på mässor, seminarier, frukostföreläsningar och andra evenemang.

Syftet är att successivt bygga ut ditt nätverk med potentiella kunder och nya personer i ditt nätverk som du därefter indirekt kan påverka genom dina statusuppdateringar.

5. När någon gillar, kommenterar eller delar dina inlägg

Om du regelbundet publicerar innehåll som hjälper, utbildar, inspirerar och skapar värde för dina potentiella kunder så kommer de att successivt börja interagera med dina inlägg.

Det här är ett bra tillfälle att bygga ut ditt nätverk med personer i rätt målgrupp.

Gå till ”Aviseringar” och klicka sedan på ett av dina egna inlägg som har fått gilla-markeringar eller kommentarer.

Klicka på numret, i det här fallet ”13 gillar”, gå igenom listan och identifiera eventuella 2:a-handskontakter som matchar din målgrupp.

Skicka en personlig kontaktförfrågan där du skriver något i stil med ”Hej X! Tack för att du uppskattade mitt inlägg. Jag håller gärna fortsatt kontakt med dig här på LinkedIn.”

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer