Så använder du Googles nya funktion för att samla leads direkt från sökresultaten

Google Ads håller just nu på att rulla ut en ny funktion som låter dig skapa formulär som visas i sökresultaten, så kallade Lead Form Extensions. Formulären kan användas för att låta potentiella kunder höra av sig direkt till er via formuläret utan att behöva besöka er webbplats. 

Vi rekommenderar i synnerhet dig som är verksam inom B2B (där syftet är att samla in leads för de produkter och tjänster som du erbjuder) att börja testa Lead Form Extensions. 

Så här gör du för att börja samla leads direkt från sökresultaten

Gå till ditt Google Ads-konto, klicka sedan på “Ads & extensions” och kontrollera om du har det nya alternativet “Lead From Extension”. Fortsätt genom att läsa igenom och godkänna villkoren.

Börja med utforma hur själva tillägget ska se ut som kommer att visas under din annons. I exemplet har jag valt att skriva “Vill du att vi kontaktar dig?” och lagt till en handlingsuppmaning som heter “Contact us”. 

 

I nästa steg ska vi utforma själva formuläret som kommer att visas om man väljer att klicka på handlingsuppmaningen. Glöm inte att länka till er sekretess- och integritetspolicy så att ni informerar användarna om hur deras uppgifter kommer att användas.

Här är det även möjligt att lägga in en bakgrundsbild som gör formuläret trevligare. 

 

 

I sista steget skriver du in det meddelande som användaren ska se när de har skickat formuläret. Här kan du även lägga in en handlingsuppmaning för att få användaren att besöka eller ladda ner någonting på din webbplats. 

Koppla formuläret till ditt CRM (valfritt)

Om du använder ett CRM-verktyg där det är möjligt att skapa en s.k. “webhook-URL” kan du ange denna under rubriken “Lead delivery option”. Då kommer dina leads att skickas direkt in i ditt CRM-verktyg. 

Om du saknar detta kommer du att hitta dina leads under “Ads & extensions” i Google Ads.

Lycka till!

E-bok om sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer