9 tips på läsvärda artiklar i mars om digital marknadsföring

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

Den här månaden har vi, på grund av de rådande omständigheterna i världen, lagt lite extra fokus på budgetvänlig annonsering och idéer för hur du kan få till en produktiv arbetsmiljö i ditt eget hem. Ta hand om er!

Ny sektion på YouTube för mobil

YouTube uppdaterar sin app för iOS och Android och byter i samband med detta ut en av sina mest populära sektioner.

“Trending”-sektionen kommer försvinna och istället ersättas med “Explore” – en flik som ger användaren tillgång till mer än bara trendande videos, menar YouTube själva.

“Explore” kommer till skillnad från “Trending” även innehålla kategorier för populärt innehåll såsom spel, musik, mode & skönhet och lärande. 

Här kan du läsa mer om den nya funktionen på YouTube.

LinkedIn lanserar "Stories"

LinkedIn har varit en av de sociala plattformar som, till skillnad från Snapchat, Facebook och Instagram, inte erbjudit en funktion för “stories” – något som nu kommer förändras.

“Stories” ska nu lanseras i betaversion på LinkedIn och kommer ge användarna möjlighet att dela viktiga händelser direkt i full-screen-läge. 

Funktionen kommer först och främst att lanseras för enskilda användare, men kommer så småningom även vara betydelsefullt för marknadsförare då det innebär en ny typ av placering för annonser på plattformen.

Vill du veta mer om LinkedIns lansering av “stories” kan du läsa artikeln här.

Foton och videor granskas för Google My Business

Google har nyligen uppdaterat sin policy gällande foto och video för Google My Business och kommer framöver att granska allt innehåll innan det publiceras.  

Detta kommer med största sannolikhet att innebära en viss fördröjning innan bilder och videos visas på din Google My Business-profil.

I dagsläget är det ännu inte kartlagt om granskningen kommer ske manuellt eller via AI.

Här kan du läsa mer om de nya reglerna kring innehållet som publiceras via Google My Business.

Lokala recensioner sätts på paus

Coronavirusets framfart har påverkat de flesta branscher på ett eller annat sätt och även Google vidtar vissa åtgärder i dessa tider.

En av dessa är att nya recensioner tillsammans med svar på recensioner och nya frågor och svar inte kommer att vara tillgängliga under en period. 

Detta är, med största sannolikhet, för att undvika att företag får negativa och/eller missvisande recensioner till följd av virusets påverkan.

Ett exempel på detta skulle kunna vara företag som tvingats införa andra öppettider än de brukar ha och därmed håller stängt på andra tider än de “normala”. 

Här kan du läsa mer om Googles åtgärd för att värna om lokala företag.

Enklare att hantera icke-godkända annonser i Google Ads

En funktion som gör det enklare för annonsörer att få sina annonser godkända i Google Ads införs nu.

Den nya funktionen innebär att du som annonsör och marknadsförare ska kunna begära granskning av en annons direkt efter att ha åtgärdat “felet” utan att behöva gå via Google Ads Support – vilket krävts tidigare. 

I denna artikel kan läsa om hur du går tillväga för att använda den nya funktionen i Google Ads.

Google Ads lanserar nya rapporter

Google Ads inför en ny förenklad attributionsrapport för att underlätta för marknadsförare som vill förstå köpcykeln. 

Förändringen innebär dels att vissa rapporter tagit bort, dels att andra satts ihop och kombinerats för att det ska bli enklare att få en snabb överblick och insikt över resultatet.

Här går det att läsa Googles egna förklaring till det nya utseendet för rapporter i Ads.

Nya funktioner i Google Ads-appen

Google Ads lanserar två nya funktioner i sin mobilapp.

Den ena är “Dark Mode” som görs tillgängligt för både iOS och Android och den andra är nya funktioner i “Optimization Score”.  

Optimization Score kommer gå att ta del av på konto- och kampanjnivå diekt på kontots “overview”-sida.

För att enklare kunna prioritera de olika rekommendationerna kommer kampanjerna vars rekommendationer har störst potentiell påverkan visas först.

Här kan du se hur det ser ut i appen.

Annonsera på Facebook med en liten budget

I tider som denna är det många som behöver omprioritera och sätta upp nya tillfälliga strategier för sin verksamhet.

Många gånger behöver man dra ner på kostnader och skala bort sådant som tidigare varit självklart.

I denna artikel finns tips och förslag på tillvägagångssätt för att lyckas med din Facebookannonsering med en liten budget.

Tips för produktivt arbete hemifrån

Många anställda har behövt flytta arbetsplatsen från kontoret till hemmet – något som kan ses som en utmaning för en del.

Hur behåller jag produktiviteten även om jag arbetar från soffan?

Hur kommunicerar jag smartast med mina kollegor?

Här ges 5 tips som kan hjälpa dig som arbetar hemifrån.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer