8 tips på läsvärda artiklar i april om digital marknadsföring

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

I månadens inlägg finns dessutom tips på hur du lyckas med webinarier och på hur du kan anpassa din marknadsföring till den rådande situationen. Trevlig läsning!

Telefonannonser får länk i Google Ads

Google möjliggör nu för en länk att placeras i telefonannonserna. Förändringen är valbar och ska bland annat innebära att färre samtal görs av misstag. 

Samtidigt ska den nya funktionen vara ett sätt att hjälpa de verksamheter som har långa telefontider eller som i dessa tider inte har möjlighet att ta emot den ökade mängden samtal.

Genom att kunna klicka sig vidare till från annonsen kan vanligt återkommande frågor besvaras direkt på hemsidan.

En annan fördel med länktillägget är att annonsen kommer att bli större vilket innebär att den blir mer synlig i sökresultatet.

Här kan du läsa mer.

Google Ads inför förändrade verifieringsregler

Google inför nya identifieringsregler för marknadsförare.

Detta är en del i deras policy-uppdatering från 2018 som kräver att användarna identifierar sig för att få lov att marknadsföra politiska annonser.

USA kommer vara först ut med de nya reglerna, men kraven kommer så småningom att gälla globalt och innefatta både Sök- Display- och YouTubekampanjer.

Här kan du läsa mer om de nya verifieringsreglerna och vad de innebär för dig.

Instagrams DM nu tillgängliga på dator

Nu gör Instagram det möjligt för sina användare att skicka och ta emot direktmeddelanden även på dator.

Funktionen, som har efterfrågats av såväl influencers och företag som enskilda användare, har varit varit tillgänglig för en liten andel sedan januari i år men kan nu nyttjas av alla.

Här kan du läsa mer om Instagrams DM på dator.

Få reda på när dina tittare är aktiva på YouTube

YouTube gör det snart möjligt för videoskapare att kunna se när på dagen deras tittare mest sannolikt är aktiva.

Den nya funktionen är ett komplement till den data som redan är tillgänglig för kanalinnehavare – till exempel kön, ålder och annan demografisk data om deras tittare.

Genom att kunna se vilka timmar under veckan följarna är som mest aktiva kan publiceringstiderna för klipp och filmer anpassas bättre.

Vill du läsa mer om detta finns hela artikeln här.

LinkedIn gör rekryteringsverktyget gratis

Som ett sätt att underlätta under coronakrisen har LinkedIn gått ut med att de gör sina jobbannonser kostnadsfria för verksamheter inom till exempel sjukvård, livsmedelskedjor och fraktbolag.

Parallellt med detta startas en “Urgent Jobs”-sektion för att ge denna typ av jobbannonser ökad synlighet.

Det innebär att användare som har färdigheter som matchar det som efterfrågas kommer se den här typen av annonser tydligare på startsidan för jobb.

Här kan du läsa mer om LinkedIns initiativ under coronakrisen.

Enklare inställningar för sidägare på Facebook

Mycket har förändrats under kort tid och många verksamheter har ett annorlunda utbud och andra öppettider än tidigare.

För att underlätta för företag att nå ut med information om tillfälliga ändringar erbjuder Facebook en enklare lösning för att kommunicera detta via företagssidorna.

Under Sidinställningar kan man välja just “Tillfälliga ändringar”  och tex. ange att en plats håller tillfälligt stängt eller att verksamheten fortfarande är öppen fast med förändrade tjänster såsom leverans, upphämtning och onlinetjänster.

Här kan du läsa om hur du hittar de nya sidinställningarna på Facebook för tillfälliga ändringar i serviceutbudet.

Så kan du anpassa din marknadsföring

Entreprenören Neil Patel delar i denna artikel med sig av ett par olika tips på hur du kan anpassa ditt företags marknadsföring under coronapandemin. Kanske finns där något du kan anamma i din verksamhet?

5 tips för att lyckas med ditt webinarie

För dig som planerar att hålla ett webinarie eller någon annan typ av digital föreläsning finns här 5 tips på saker som ökar sannolikheten för en lyckad insats

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer