Facebook Shops lanseras
Facebook Shops – en egen e-handelsplattform – lanseras på Facebook och Instagram.
Produkter kommer visas på stories, i annonser och på sidor och i framtiden kommer det även vara möjligt att göra en order via WhatsApp, Messenger och Instagram Direct.
Med andra ord kommer man som användare inte behöva lämna appen för att klicka sig vidare till varumärkets egna hemsida och göra beställningen där.
Vill du läsa mer om Facebook Shops och om hur du som företag sätter upp en? Här finns hela artikeln.
Googles May 2020 Core-uppdatering
I början av månaden startades en ny uppdatering igång av Google, “The Google May 2020 Core Update”. Uppdateringen utgör en stor påverkan på algoritmen och därmed också flertalet sidor.
Industrier såsom fastigheter, resor, hälsa, djur & husdjur samt människor & samhälle är de som ska ha påverkats mest av uppdateringen, enligt Neil Patel.
I denna artikel kan du läsa allt om uppdateringen, få tips på hur du kan kontrollera hur din verksamhet har påverkats och dessutom lära dig hur du kan öka chansen för ökad trafik till ditt content.
Nytt konverteringsmål för Google Smart Shopping
Ett nytt konverteringsmål beta-testas för Googles Smart Shopping – “NCA”. “NCA” står för New Customer Acquisition och gör det möjligt för annonsörer att optimera för att generera nya kunder specifikt.
Det nya konverteringsmålet går att hitta under just “konverteringsmål” i din kampanj. Där kan du även ange vilket värde du vill tillägna en konvertering från en ny kund.
Detta värde fungerar parallellt med inköpsvärdet för att fastställa de totala konverteringsvärdet som i sin tur används för att fastställa ditt bud.
Här kan du läsa mer om beta–testet, hur du sätter upp målet i Google Ads och hur du räknar ut det totala konverteringsvärdet.
Uppehållstid inkluderas i LinkedIns algoritm
Så kallad “uppehållstid” eller “dwell time” inkluderas nu i LinkedIns algoritm för när content rankar i flödet.
LinkedIn själva förklarar uppehållstid som dels tiden då ett åtminstone hälften av ett inlägg syns i ditt LinkedIn-flöde, dels tiden efter att inlägget blivit klickat på – det vill säga tiden som spenderas på innehållet.
Här kan du läsa mer om den nya faktor som tas med i beräkningen när LinkedIn rankar inlägg i flödet.
4 nya funktioner för YouTube-kreatörer
Fyra nya verktyg introduceras för YouTubes kreatörer – alla framtagna i syfte att förbättra videos och hjälpa till att moderera sin kanal.
Vissa av verktygen går att ta del av redan nu medan andra inte lanserats ännu.
I förra månadsinlägget skrev vi om den nya funktionen som tillåter kreatörer att se när deras följare är online. Detta är en av de fyra nyheterna.
De andra tre är att granska olämpliga kommentarer, schemalägga så kallade “community posts” och videokapitel.
Videokapitel gör det möjligt att dela upp sin video i olika avsnitt. En video behöver ha minst tre kapitel och var och ett av dem måste vara minst 10 sekunder långa för att funktionen ska fungera.
Är du intresserad av att läsa mer om de nya funktionerna på YouTube hittar du hela artikeln här. Längst ned i artikeln finner du dessutom nyheterna i videoformat.
YouTube möjliggör att rikta mot TV-skärmar
“YouTube Select”, YouTubes nya premiumprogram för annonsering, har nyligen lanserats på nytt och med det kommer vissa nyheter.
En av de är att TV-skärmar nu kan väljas som medium att rikta sina annonser mot.
Under Covid-19 har tittare via Connected TV (CTC) ökat lavinartat och möjligheten att nu kunna rikta annonser mot de som tittar via TV är därför ett sätt för YouTube att dra nytta av situationen.
Här hittar du hela artikeln om du vill läsa mer.
Senaste nytt på Instagram
Bland de senaste nyheterna på Instagram hör bland annat “Support Small Businesses”-stickern som användarna kan använda i Stories för att nämna ett varumärke eller företag.
Alla som ser Storyn kommer få en förhandsvisning av varumärkets konto och kommer även att hamna bland delade Stories tillsammans med andra liknande småföretag som också har blivit stöttade av följare.
En annan ny funktion gör det möjligt för livevideor att delas direkt på IGTV istället för att delas upp i 15 sekunder korta bitar i Stories.
Det innebär också att de, till skillnad från Stories som försvinner efter 24 timmar, finns sparade på din profil tills du själv bestämmer dig för att ta bort dem.
Senaste nytt på Instagram kan du läsa mer om i denna artikel.
Social Media Marketing Industry Report 2020
Social Media Examiner har släppt sin sociala medier-rapport för 2020.
För tolfte året i rad kan du ta del av trenderna kring hur företag använder sociala medier för att öka sin verksamhet i rapporten “Social Media Marketing Industry Report”.
I årets rapport hittar du bland annat information om vilka videokanaler som används mest frekvent av marknadsförare, vilka plattformar som används mest och hur dialogen går kring vilka plattformar som spekuleras användas mer i framtiden.
Du kan ladda ner hela rapporten gratis från denna sida om du vill läsa mer.