10 tips på läsvärda artiklar om digital marknadsföring i mars

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Instagram lanserar kassafunktion

Tidigare har man som användare behövt klicka sig vidare till återförsäljarens egna hemsida för att kunna genomföra ett köp av en produkt som dykt upp i flödet på Instagram, men inte länge till.

Instagram lanserar nu en kassafunktion, “Instagram Checkout”, vilket gör det möjligt för användare att köpa produkter som visats av utvalda märken direkt i appen.

För tillfället är funktionen fortfarande i testfasen och bara tillgänglig i USA och inledningsvis är det särskilt utvalda märken, däribland Kylie Cosmetics, Nike och HM, som har tillgång till funktionen.

Målet, menar produktansvarig Layla Amjadi, är att kassafunktionen så småningom ska kunna användas av alla typer av företag på Instagram. Här kan du läsa mer om Instagrams nya lansering.

Google testar nytt utseende i sin sökmeny

Google provar att addera ikoner bredvid namnen för sökkategorierna. Detta nya utseende påminner, enligt artikelförfattaren Barry Schwartz, om hur det såg ut år 2010.

Är du intresserad av att läsa mer om det nya utseendet så hittar du hela artikeln här.

Google Ads rekommenderar kolumner

Google Ads lanserar “Recommended Columns”, en ny funktion som kommer innebära att beroende på vilken budstrategi du använder dig av så kommer kolumnerna att anpassas därefter.

“Bid strategy type”, eller budstrategi som det kallas på svenska, har varit en av de kolumner som inte gått att välja bort, men med Google Ads nya funktion kommer även denna att vara valbar.

“Recommended Columns” kommer att slås på per automatik och Google Ads rekommenderar att man nyttjar funktionen för att till exempel hitta nya kolumner som kan visa data man tidigare inte arbetat med.

För att enkelt kunna hålla reda på vilka kolumner som rekommenderas av Google kommer dessa kännetecknas av en blå understrykning. Här kan du läsa mer om “Recommended columns”.

Shoppingannonser i bildresultatet på Google

Google inför “Shoppable Ads”, en ny funktion som gör det möjligt för återförsäljare att visa flertalet produkter i en och samma annons under Googles bildresultat. Dessa annonser kommer att särskiljas från andra bilder i resultatet genom dels en “Sponsrad”- etikett, dels en prislapp.

Genom att klicka på produkten på bilden hamnar man på återförsäljarens egna webbsida och kan göra sitt köp där.

Funktionen är fortfarande i testfasen och är i skrivande stund därför bara tillgänglig för ett utvalt antal återförsäljare och synligt för en liten minoritet.

Här hittar du hela artikeln om du är sugen på att läsa mer om Googles nya shoppingannonser.

Google om sin “March 2019”- uppdatering

Google gör ständigt nya uppdateringar för att förbättra algoritmerna och så tros fallet vara även gällande den så kallade “March 2019” – uppdateringen.

I artikeln går det att läsa om hur syftet med uppdateringen i fråga inte varit helt solklar. Det som har delgivits är att uppdateringen inte klassas som en av de största som gjorts.

Data visar att sidor som drabbats av stora förändringar i samband med tidigare uppdateringar nu tycks ha fått förbättrade resultat med “March 2019”- uppdateringen. Nyfiken på att veta mer? Här hittar du hela artikeln.

Bing Ads lanserar “Maximize Clicks”

“Maximize Clicks” – den tredje av Bing Ads automatiska budstrategi – införs nu globalt.

Den nya budfunktionen innebär att Bing Ads automatiskt kommer att justera buden för att generera så många klick som möjligt av den dagliga budgeten.

Bing rekommenderar att man låter “Maximize Clicks”- funktionen rulla i ungefär en månad innan man analyserar resultatet för att se hur väl den nya inställningen presterat.

Vill du läsa mer om Bing Ads nya budstrategi, så återfinns hela artikeln här.

“Relevance score” försvinner från Facebook Ads till förmån för nya funktioner

“Relevance score”, relevansresultat på svenska, försvinner från Facebook Ads och ersätts istället av tre nya statistikfunktioner, meddelar Facebook.

“Quality Ranking” (kvalitetsrankning) kommer vara en av de nya funktionerna och syftar till att mäta kvaliteten på en annons jämfört med andra annonser som tävlar om samma målgrupp.

“Engagement Rate Ranking” (engagemangsfrekvens) kommer fungera på ett liknande sätt och därmed mäta annonsens förväntade engagemangsfrekvens jämfört med annonser som tävlar om samma målgrupp.

Den tredje nya funktionen, “Conversion Rate Ranking” (konverteringsfrekvens), förklaras som den förväntade konverteringsfrekvensen av en annons i jämförelse med de annonser som har samma optimeringsmål och målgrupp.

I artikeln, som du finner här, går det att läsa om fler funktioner som kommer att fasas ut och så småningom försvinna från Facebook Ads.

Zuckerbergs vision om en säkrare plattform

Att Facebook varit i blåsväder den senaste tiden är ingen nyhet, det är däremot Mark Zuckerbergs uttalande om en säker plattform.

I sitt senaste uttalande lovade Zuckerberg att meddelanden ska tas till en ny nivå vad gäller säkerhet.

Hans vision är att användarna ska kunna kommunicera fritt och utan att behöva oroa sig för att deras konversationer cirkulerar öppet över internet.

Är du sugen på att läsa mer om Zuckerbergs vision om en säkrare plattform kan du hitta hela artikeln här.

14 tips på hur du drar nytta av de senaste funktionerna på sociala medier

Hootsuite har tagit fram en användbar lista som fungerar utmärkt som inspiration till dig som är digitalt ansvarig.

I artikeln, som går att läsa i sin helhet här, redogörs det för de senaste uppdateringarna och funktionerna för alla de stora medieplattformarna såsom Facebook, Instagram, LinkedIn och Twitter.

Hootsuite delar även med sig av tips på hur du kan dra nytta av dessa nyheter för att förbättra ditt företags digitala marknadsföring.

Lyckas med video på Twitter – 5 smarta tips

Twitter har gått från att vara en plattform i huvudsak avsedd för text, till att numer även inkludera videoformat.

I artikeln går det att läsa att sannolikheten för att en video blir retweetad är sex gånger större än att en bild blir det – och då är bildformatet fortfarande mer populärt än en tweet bestående av bara text.

Men det krävs mer än att bara få sin video att synas för att lyckas med sin digitala närvaro. I denna artikel finns allt du behöver veta för att få dina videos på Twitter att sticka ut från mängden.

Denise Nilsson
Denise Nilsson
Jag arbetar som Digital Marketing Specialist på Nivide. På vår blogg delar jag med mig av tips och inspiration kring uppdateringar, nyheter och verktyg inom digital kommunikation. Välkommen att kontakta mig på denise.nilsson@nivide.se
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar