8 tips på läsvärda artiklar i januari om digital marknadsföring

prenumerera på tips och inspiration

Tips och inspiration för dig som arbetar med digital kommunikation. Vi skickar ca 3-4 artiklar om sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Välkommen!

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig. Trevlig läsning!

Facebooks Lookalike-målgrupper ändras

Facebook gör ändringar i hur man som annonsör sätter upp lookalike-målgrupper i annonsverktyget.

Tidigare har man angett land i samband med att man sätter upp den nya målgruppen, men detta steg har nu tagits bort.

Istället kommer lookalike-målgruppen få den geografiska inrikting som du angett på ad set-nivå i kampanjen.

Denna förändring innebär en del konsekvenser, bl.a för redan befintliga lookalike-målgrupper. De som skapats innan den nya ändringen kommer fortfarande att fungera, men kommer få “Retiring”-status.

Här kan du läsa mer om förändringen och hur den påverkar dig som annonsör på Facebook.

Dessutom kan du ta del av fyra tips på effektiva lookalike-målgrupper att prova för din annonsering på Instagram och Facebook.

 

“Good Questions, Real Answers” lanseras på Facebook

I Facebook for Business har “Good Questions, Real Answers” nyligen öppnats upp – en ny sektion dit man som annonsör kan vända sig för att få svar på sina frågor relaterade till verktyg, processer och policys.

Vill du läsa mer om Facebooks nya sida för frågor och svar kan du hitta hela artikeln här.

 

Annonser och organiska sökresultat får nytt utseende i Google

Under förra året fick såväl annonser som organiska sökresultat ett nytt utseende på mobil i Googles sökresultat. Nu har det nya utseendet även börjat gälla för dator, meddelar Google.

Det nya utseendet för annonserna innebär att “Ad” eller “Annons” nu står i svart fetstil istället för, som tidigare, i grönt i en liten box.

Dessutom har URL:en bytt plats från under rubriken till bredvid “Ad” eller “Annons” ovanför rubriken.

Här kan du läsa mer om hur annonser och organiska sökresultat presenteras i Google efter förändringen.

 

Ny shopping-sektion i Googles sökresultat

Google har nyligen lanserat en ny funktion i sökresultatet som gör det enklare att handla populära produkter.

När en sökning görs på kläder, skor eller accessoarer kommer en ny sektion att dyka upp i sökresultatet som alltså visar populära varianter av den typ av produkt du sökt på.

Det ska finnas möjlighet att kunna filtrera resultatet på tex. storlek och märke men också att kunna läsa recensioner utan att behöva lämna sidan för sökresultatet.

I denna artikel kan du läsa ännu mer om den nya shopping-sektionen i Googles sökresultat. 

 

Budsimulator nu tillgängligt även för “Smart Bidding” i Google Ads

Google Ads har nu gjort det möjligt för annonsörer att använda budsimulatorn även för budstrategin Target ROAS (Target return on ad spend). 

Tidigare har budsimulatorn bara gått att använda för manuella bud eller för Target CPA, men kan alltså nu för första gången även användas vid så kallad “Smart Bidding”-kampanjer.

Här går det att läsa mer om de nya möjligheterna i Google Ads. 

 

Nyheter i LinkedIn Pages

LinkedIn Pages, eller LinkedIns företagssidor, syftar till att underlätta för företag och organisationer att interagera med potentiella kunder, befintliga kunder och anställda.

Nu har ett par nya funktioner och nyheter trillat in.

“Invite to Follow” är en av de nya funktionerna som lanseras och syftar till göra det möjligt att bjuda in 1a-handskontakter till att följa företagssidan i fråga, något som tidigare inte varit möjligt.

Dessutom görs “LinkedIn Live” tillgängligt som funktion även under företagssidor för att det ska bli enklare att kunna interagera med följarna direkt, skriver LinkedIn.

Här kan du läsa mer om nyheterna för LinkedIns företagssidor.

 

Ökning i content marketing-kampanjer förutspås

80% av professionella marknadsförare tror att antalet som använder sig av content marketing-baserade kampanjer kommer att växa under året. 

Här kan du läsa mer om prognosen och ta del av tips och inspiration kring hur du som digitlt ansvarig kan förbättra er content marketing på företaget.

 

YouTube för företag – så gör du

Att video är ett av de mest trendiga formaten råder det ingen tvekan om. Men ibland kan det vara klurigt att veta var man ska börja. 

I denna artikel kan du ta del av allt du behöver veta för att starta en YouTube-kanal, skapa videos och dessutom optimera de på bästa sätt. Lycka till! 

Om författaren

Denise Nilsson
Denise Nilsson
Jag arbetar som Digital Marketing Specialist på Nivide. På vår blogg delar jag med mig av tips och inspiration kring uppdateringar, nyheter och verktyg inom digital kommunikation. Välkommen att kontakta mig på denise.nilsson@nivide.se
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Låt oss hjälpa dig att hitta fler kunder i sociala medier och andra digitala kanaler. Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss inom en arbetsdag för att boka in ett kort telefonsamtal för att förstå dina behov bättre innan vi lämnar en kostnadsfri offert.
– Johan Åberg, VD och konsult på Nivide

Det går även bra att skicka e-post till kontakt@nivide.se.