9 tips på läsvärda artiklar i augusti om digital marknadsföring

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

Trevlig läsning!

Reels - Instagrams svar på TikTok

Instagram har nyligen lanserat Reels – ett format inuti Instagram-appen som ger användarna möjlighet att skapa och dela 15 sekunder långa videoklipp. 

Reels påminner mycket om den populära appen TikTok som fungerar på i princip samma sätt.

Hootsuite diskuterar skillnaderna mellan de båda apparna och ger tips på hur du kan nyttja Instagram Reels inom ditt företag. Läs mer om detta här.

Ökad synlighet med taggar på Instagram

När är det bäst att använda vilken tagg, hur lägger du till och tar bort taggar i gamla posts och hur kan du kombinera olika taggar för bättre synlighet? 

Social Media Examiner berättar i detta inlägg allt du behöver veta om taggar och omnämningar på Instagram för att ge dina posts ökad synlighet.

Så skapar du bäst förutsättningar för dina Facebookvideos

Har du planer på att börja dela videos som ett sätt att marknadsföra dina tjänster eller produkter på Facebook? Eller har du kanske redan börjat, men vill ha tips på hur du kan förbättra resultatet?

Content Marketing Institute ger i denna artikel sex stycken tips på hur du kan lyckas ännu bättre med dina videos på Facebook. 

Till exempel nämner de det optimala antalet tecken för videobeskrivningar och förklarar hur skillnaden mellan att publicera eller dela en film har stor betydelse för hur videon presterar.

Google erbjuder kurser för certifikat

Google släpper nya certifikat som ett sätt att ge folk möjlighet att komma in i den digitala branschen och därmed kunna vara med och konkurrera om högt efterfrågade titlar.

Efter en sex månaders lång kurs kan du certifiera dig som dataanalytiker, projektledare eller UX-designer. Dessa certifikat väger lika tungt, enligt Google, som en fyraårig utbildning från ett universitet eller högskola.

Search Engine Journal har skrivit en lång artikel i vilken det går att läsa mer detaljerat om de respektive utbildningarna och vad de innebär.

Lättare att kontrollera sin produktinformation i Googles sökresultat

Nu tillåter Google företag att själva gå in och kontrollera hur deras produktinformation ser ut i sökresultatet.

Företag har sedan tidigare haft möjlighet att använda sig av schema.org markup eller Google Merchant Centre för att specificera hur de vill att en produkt ska presenteras i sökresultatet och nu finns alltså ytterligare sätt tillgängliga.

I denna artikel ger Search Engine Journal konkreta exempel på hur företag kan få större kontroll över den produktinformation som visas på Google. 

Effekten av sökord i URL:en för SEO

Googles John Mueller avslöjade nyligen i en tweet att effekten sökorden i en URL har på SEO är minimal så fort innehållet är indexerat. 

Search Engine Roundtable har skrivit om detaljerna i uttalandet och diskuterar även hur sökord i URL:en eventuellt kan spela roll innan innehållet blivit indexerat.

Uttalandet och diskussionen kring detta finns att ta del av här.

Effektiv annonsering i Google Ads med liten budget

Hootsuite har på sin blogg sammanfattat 10 tips på hur du kan skapa effektiva annonser i Google Ads även om du har en begränsad budget. 

De pratar till exempel om vikten av en bra struktur och ett högt kvalitetsresultat samt förklarar hur så kallade “long tail keywords” kan vara en kostnadseffektiv lösning för många.

Läs hela artikeln här och inspireras av tipsen för att förbättra din annonsering – utan att behöva spendera mer.

Strategi för analys av resultat i Analytics

Att marknadsföra digitalt är en sak, men att följa upp och analysera resultaten kan vara klurigare.

Vilka nyckeltal ska du kika efter? Hur använder du din data till att förbättra kommande kampanjer? 

Social Media Examiner berättar hur du bäst analyserar dina marknadsföringskampanjer i Analytics genom att förklara hela processen bakom datadrivna beslut och genom att ge konkreta exempel att arbeta utifrån.

Ta del av hela artikeln här.

LinkedIns nya funktioner för ökad synlighet av din profil

LinkedIn har gjort en rad nya uppdateringar för att förbättra möjligheterna för deras användare att sticka ut ur mängden med sin profil.

En av de senaste funktionerna på plattformen innebär att #OpenToWork läggs till som en ram runt din profilbild. Detta för att göra det extra tydligt att du är öppen för nya arbetsutmaningar.

En annan nyhet är möjligheten att låta användarna få hjälp att uttala ditt namn. Genom att lägga till inspelningar av ditt namns uttal kan besökare på din profil snabbt lära sig att säga ditt namn rätt, vilket är A och O för ett gott första intryck vid tex. en intervju. 

Ytterligare uppdateringar på LinkedIn kan du läsa om i deras egna blogginlägg.

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer