Frågor och svar #1 – Varför köper företag sitt eget namn i Google?

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Varje månad väljer vi ut en vanlig fråga som vi brukar få kring digital marknadsföring och besvarar den här på vår blogg.

En vanlig fråga som vi får är “Varför köper företag sitt eget namn i Google?” och i det här inlägget ska vi reda ut varför man gör detta när den uppenbara följdfrågan är “För visst hittar kunderna till företaget ändå, eftersom vi rankar högst upp i det organiska sökresultatet på vårt eget namn?”.

Här är tre anledningar till varför man väljer att köpa sitt eget namn i Google:

1. Man vill skydda annonsplatsen från konkurrenter

Detta är troligtvis den vanligaste orsaken till att företag väljer att köpa sitt eget namn i Google.

När konkurrenter medvetet, eller omedvetet på grund av felkonfigurerade annonskonton, köper en annonsplats på ett annat företags namn finns det en risk att dessa visas ovanför det organiska sökresultatet.

Ett vanligt exempel på detta är hotellbokningssajter som t ex Booking.com eller Hotels.com som bland annat köper hotellens namn. Vad som händer i detta scenariot är att risken ökar att en kund som letar efter “Hotell A” i Google, väljer att göra sin bokning genom Booking.com istället för på hotellets webbplats.

I ovanstående scenario förmedlar Booking.com bokningen till hotellet och tar naturligtvis betalt för detta – samtidigt som hotellet betalar att få synas på Booking.coms webbplats (!).

Genom att köpa sitt eget namn i Google minskar man risken att konkurrenter visas ovanför sökresultatet (se ovan) och ökar chansen att kunden klickar dit man vill.

2. Man vill lyfta fram aktuella erbjudanden redan i sökresultatet

Notera hur Scandics annons skiljer sig från deras organiska sökresultat.

Rubriken och beskrivningen i det organiska sökresultatet är ofta densamma och något som man normalt inte brukar ändra särskilt ofta.

I annonsen har man däremot större frihet att exempelvis kunna lyfta fram aktuella erbjudanden. I det här fallet uppmärksammar Scandic mig på att det finns ett erbjudande att ta del av och jag kan direkt nå sidan för aktuella erbjudanden genom att klicka på “Aktuella erbjudanden”.

Du ska ha i åtanke att man normalt betalar väldigt lite (< 1 kr) för de klicken som sker på sökningar på företagets eget namn.

22 sidor om SEM

Hämta vår kostnadsfria e-bok där vi har samlat våra mest populära artiklar kring hur du kan arbeta ännu bättre med företagets sökmarknadsföring.

3. Man vill täcka in så stor del av trafiken som möjligt

De som söker efter ditt företags namn känner redan till dig och är den viktigaste trafiken som du kan generera till din webbplats.

Efter att vi har analyserat hundratals annonskonton i Google Ads under åren kan vi konstatera att de som söker på ditt företagsnamn även är de som är mest benägna att handla från ditt företag eller att göra en förfrågan.

Så att få dessa att hamna rätt – dvs. att öka sannolikheten att de kommer in dit du vill att de ska gå – istället för att riskera att de klickar sig vidare någon annanstans bör vara en prioritet för dig.

Vi vet samtidigt att, genom att analysera data i Google Search Console, långt ifrån alla som googlar ditt företagsnamn väljer att klicka in på ert organiska sökresultat. Vad detta beror på är svårt att säga men ditt företagsnamn dyker sannolikt upp på flertalet externa webbplatser i sökresultatet som därigenom lockar till sig klick.

Genom att synas med ytterligare ett eget sökresultat, i form av en annons, ökar du sannolikheten att kunden klickar in till din webbplats och du minskar risken att de klickar sig vidare till fel ställe.

Kundcase

Sedan vi hjälpte en av våra kunder att köpa sitt eget namn i Google har de kunnat se att antalet köp via deras egen webbplats har ökat, samtidigt som antalet transaktioner från en konkurrerande webbplats som förmedlar köp till dem har minskat med 25 %.

Detta innebär att kunden får behålla en större del av omsättningen på dessa kunder istället för att behöva betala arvode till förmedlaren genom en så enkel sak som att köpa deras eget namn i Google.

Behöver du hjälp med din digitala annonsering? Välkommen att höra av dig till oss!

 

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar