Hur mår ditt Google Adwords-konto?

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Hur mår ditt Google Adwords konto

Om du annonserar i Google med Google Adwords är det viktigt att regelbundet underhålla och optimera din annonsering. Vi har tidigare skrivit om några misstag som du bör undvika när du annonserar i Google. Vi rekommenderar att kontinuerligt logga in i ditt konto och genomföra ett antal olika åtgärder. Nedan finner du några exempel på åtgärder som du kontinuerligt bör arbeta med:

Söktermer

Kontrollera vilka sökord och sökfraser som dina annonser visas på och lägg till s.k. negativa sökord. Gör detta regelbundet för att inte riskera att du lägger pengar på sökord som inte är relevanta för din verksamhet, dina produkter eller tjänster.

Kontrollera kvalitetsresultat och åtgärda vid behov

Lägg till kolumnnen ”Kvalitetsresultat” i sökordslistan. Gå igenom listan och kontrollera så att det inte finns några sökord med lågt kvalitetsresultat. Åtgärda vid behov.

Utvärdering och optimering av roterande annonstexter

Arbeta kontinuerligt med tre roterande annonstexter och utvärdera vilken som går bäst. På sikt kommer det att öka klickfrekvensen på dina annonser.

Lägg till nya sökord med Sökordsrapporten

Finns det några sökord som dina kunder använder som du inte har lagt till i ditt konto? Använd Sökordsrapporten för att hitta sökord som kan vara aktuella för att lägga till i egna annonsgrupper.

Justera matchningstyper

Har dina sökord lågt antal visningar? Använd Sökordsplaneraren för att hitta andra sökord eller prova att ändra matchningstyp till frasmatching eller bred matchning för att öka antalet visningar. Glöm inte att kontrollera söktermer och lägga till negativa sökord.

Behöver du hjälp?

Vi erbjuder kostnadsfri diagnos av ditt Google Adwords-konto. Kontakta oss för mer information: 0709-66 88 69 eller johan.aberg [at] nivide.se.

Nivide AB är officiella Google Partners och certifierade i Google Adwords.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar