Så använder du söktermsrapporten i Google Ads

För att få ut ett så bra resultat som möjligt av annonseringen i Google Ads är kontinuerlig optimering A och O. Optimeringen i sig kan utgöras av en rad olika åtgärder och i det här inlägget pratar vi om hur du kan använda dig av söktermsrapporten på bästa sätt. Trevlig läsning!

Negativa sökord

Negativa sökord är en funktion för att man som annonsör i Google Ads ska kunna “rensa bort” söktermer man inte vill synas på, för att i förlängningen kunna få en mer kvalitativ trafik.

Går man in under “sökord” och därefter till fliken som heter “söktermer” får man upp en hel lista på just de söktermer som triggat ditt sökord.

 

Om du har sökordet “simskola” inlagt kan det till exempel dyka upp söktermer i söktermsrapporten som lyder “simskola i stockholm”.

Om simskolan du annonserar för är belägen i Malmö är det inte aktuellt för dig och din verksamhet att låta era annonser visas när personer letar efter simskolor i Stockholm. 

Därför kan du välja att markera sökfrasen och lägga till den som ett negativt sökord. Nästa gång någon skulle söka på just “simskola i stockholm” skulle din annons därför inte synas.

 

Söktermerna som triggat ditt sökord kan vara mer eller mindre relevanta för det du vill synas på, mycket beroende på vilken typ av matchning ditt sökord ligger inlagt som. 

Har du ett bredmatchat sökord inlagt, till exempel “simskola”, kan det triggas på sökningar som till exempel “badhus öppettider” eller “simborgarmärket”, det vill säga sökningar som är relaterade till simskola.

Men bara för att de är relaterade behöver inte det betyda att de är relevanta för dig. 

Om någon söker på “simborgarmärket” vill personen i fråga förmodligen lära sig om vad simborgarmärket är för något, kanske få upp en bild på hur det ser ut och läsa mer om vad som krävs för att få det. 

Då vill man inte få upp en annons för en simskola i Malmö. Skulle man trots allt klicka in på annonsen för simskola i Malmö i hopp om att få reda på mer om simborgarmärket skulle man förmodligen bli besviken. 

Det som hänt då är att annonsen blivit klickad på, vilket gör att man som annonsör får betala för klicket, men trafiken är inte av relevans.

Istället kommer personen förmodligen att lämna sidan igen, helt enkelt då där inte fanns vad personen letade efter initialt – information om simborgarmärket.

E-bok om sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Hitta nya sökord

Ett annat sätt att använda söktermsrapporten på är för att istället lägga till söktermer som nya sökord i ditt konto.

Det skulle kunna vara så att du i söktermsrapporten ser att frasen “simskola limhamn malmö” har ett stort antal klick och en bra klickfrekvens, det som anges som CTR i bilden nedan (procentantalet gånger någon sett din annons och valt att klicka på den). 

 

Eftersom simskolan du annonserar för är belägen i just Limhamn kan det i ett sådant scenario vara en god idé att lägga till sökordet i ditt konto.

Med hjälp av söktermsrapporten har du nämligen fått “svart på vitt” att just “simskola limhamn malmö” används och att denna sökterm presterar bra.

Samtidigt är den ännu mer specifik än “simskola malmö”, vilket är en fördel. 

Det bästa är då att skapa en ny annonsgrupp och lägga till det nya sökordet där. Därefter kan du skapa unika annonser som nämner just “simskola limhamn malmö” i annonstexten.

Glöm inte att i sedan lägga till det nya sökordet som ett negativt sökord i annonsgruppen för “simskola malmö”.

På så sätt undviker du att dina egna sökord tävlar mot varandra.

Dessutom möjliggör du för de som söker på “simskola limhamn malmö” att få upp en annons som är så lik det de sökt på som möjligt – i detta fall en annons som pratar om simskola i Limhamn, Malmö och inte bara om simskola i Malmö.

Sammanfattning

Jag rekommenderar att du går igenom söktermsrapporterna med jämna mellanrum för att hela tiden kunna lägga till de söktermer som du inte vill visas på som negativa sökord.

Samtidigt kan du passa på att hålla utkik efter söktermer som du ser presterar bra men som ännu inte finns inlagt i ditt konto och efterhand skapa nya annonsgrupper för dessa. 

Lycka till!

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer