Så får ditt hotell fler företagskunder genom digitala kanaler

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

hotell

Om du arbetar med försäljning inom en hotellverksamhet så kretsar din vardag sannolikt mindre kring att öka beläggningen och mer kring att öka antalet företagskunder och konferens- och evenemangsbokningar.

I den här artikeln ger vi några tips kring hur ni kan använda sociala medier och andra digitala kanaler för att öka synligheten hos era potetiella kunder.


Läs om hur vi hjälpte Ramsvik Stugby & Camping att öka antalet bokningar med 40 %!ramsvik

Genom annonsering i Google och Facebook hjälpte vi Ramsvik Stugby & Camping att öka antalet bokningar via deras webbplats med över 40 %.

Läs hela kundcaset här


Säkerställ att ni syns i Google

Högst upp på prioriteringslistan vad gäller era marknadsföringsinsatser bör vara att säkerställa att ni syns för de som aktivt letar efter konferenslokaler på den ort som ni finns. Dessa potentiella kunder är närmast köp men om ni inte syns i Google när de letar konferensanläggningar så riskerar ni att ert namn inte ens kommer på tal. Gör några provsökningar på sökfraser som exempelvis “konferens [er ort]”, “konferensanläggningar [er ort]” och “konferenslokaler [er ort] och kontrollera hur ni syns.

Finns ni med i det s.k. organiska sökresultatet (efter annonserna)? Här sker de flesta klicken. Syns ni bland annonserna eller riskerar ni att konkurrenterna drar nytta av trafiken? Ibland visas även ett s.k. lokalt sökresultat som är en bild med en karta tillsammans med tre sökresultat undertill. Finns ni med här?

Även om ni syns i det organiska sökresultatet så kan det vara en bra idé att komplettera med annonsering. Varför? Av den enkla anledning att ni ökar sannolikheten att ni får klicket från användaren, samtidigt som ni minskar risken att klicket går till en konkurrent.

Om ni inte alls syns i sökresultatet så finns det några olika saker som ni kan göra:

  • Sökoptimera sidorna på era webbplatser. Om ni exempelvis vill synas på sökningen “Konferenslokal Uddevalla” så ska ni ha en sida på er webbplats som handlar om detta “ämnet”.
  • Komplettera med annonsering i Google AdWords. Det är enkelt att räkna hem investeringen om ni kan spåra hur många bokningar eller förfrågningar som sker på er webbplats.
  • Skapa och optimera en s.k. Google MyBusiness-sida för att ta en bättre placering i det lokala sökresultatet.

Läs även: Tre vanliga misstag i Google AdWords

Hitta kunderna med LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn är ett utmärkt verktyg för att använda ditt nätverk och för att söka efter potentiella kunder som du kan ta kontakt med. Med LinkedIn Sales Navigator, ett anpassat gränssnitt av LinkedIn gjort för säljare, kan du skapa listor på prospekt och skicka meddelanden till personer utanför ditt nätverk.

Här finns en mängd olika möjligheter för din personal att komplettera sitt befintliga säljarbete:

  • Leta upp beslutsfattare i samma bransch som er senaste kund för att fråga om även de är intresserade av att komma på en kostnadsfri rundvandring av era konferensmöjligheter.
  • Hitta fler personer i organisationen på Stora Företaget AB där en av avdelningarna nyligen genomförde sin uppskattade konferens hos er.
  • Hitta potentiella kunder i ditt 2:a-handsnätverk (kontakter till dina kontakter) där du kan få en varm introduktion.
  • Kontinuerligt knyta potentiella kunder till sitt nätverk för att sedan synliggöra era konferensmöjligheter genom kontinuerliga statusuppdateringar.

Att använda LinkedIn och andra sociala medier för detta ändamål kallas Social Selling. I artikeln “Social Selling – en checklista för dig som VD och försäljningschef” ger vi några tips kring vad ditt företag bör ha koll på för att lyckas med Social Selling.

Läs även: Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator

Lär dig mer om sökmarknadsföring och Social Selling

Kontakta oss för att prata mer kring hur ditt hotell kan bli bättre på att använda dessa kanaler eller läs mer om sökmarknadsföring och Social Selling i vårt arkiv.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar