Så fungerar standardförbättringar i Meta Ads Manager

Lyssna på den här artikeln:

I den här artiklen går vi igenom vad standardförbättringar är och hur du använder det i Metas annonsverktyg. 

För fler tips kring digital marknadsföring gå till Nivides blogg eller lyssna på podden Digital kommunikation med Johan Åberg som finns där du lyssnar på poddar.

Vad är standardförbättringar?

Varje gång du laddar upp en bild i en annons så blir du ombedd att ”optimera” din annons. Om du väljer att aktivera optimering av din annons kommer Meta att tillämpa ett antal olika standardförbättringar. 

Dessa är: 

  • Ljusstyrka och kontrast
  • Bildmall
  • Variera bildförhållandet
  • Textkombinationer
  • Relevanta kommentarer

Genom att tillämpa standardförbättringar hävdar Meta att du kan sänka kostnaden per resultat med 3 % vilket är positivt. Datan baseras på tester som Meta har genomfört under två perioder år 2021.

Vad händer om jag aktiverar standardförbättringar? 

Det är viktigt att förstå vad som händer om du aktiverar standardförbättringar eftersom det kan ändra utseendet på din annons till något annat än det du har tänkt dig. 

Så här skriver Meta bland annat: 

”Vi justerar automatiskt annonsinnehållets bildförhållande när det kan förbättra resultatet.” 

”Text du anger kan visas som primär text, rubrik eller beskrivning.”

”Lägg till musik i annonsen så att den matchar utseendet och känslan på plattformar som använder ljud. Du kan låta Meta välja musik till annonsen eller välja musik själv.”

Det här är bara några exempel på optimeringar som Meta kommer att applicera på din annons. 

Det som du särskilt ska observera är att om du aktiverar standardförbättringar så kan Meta byta position på de texter som du har tillhandahållit i din annons, exempelvis genom att använda rubriken som annonstext och vice versa. Det kan resultera i att annonsen ser konstig ut för vissa användare. 

De senaste gångerna som jag har skapat en annons i annonsverktyget har Meta automatiskt aktiverat musik till annonsen som placeras i stories. Här är det viktigt att du kontrollerar vilken musik som kommer att spelas upp om du väljer att aktivera denna funktionen. 

Fördelar och nackdelar med standardförbättringar

Fördelar: Meta hävdar att du kan sänka din kostnad per resultat med 3 %. 
Nackdelar: Du vet inte exakt hur din annons kommer att visas för olika användare.

Du behöver helt enkelt avgöra hur viktigt det är för dig att din annons visas på det sätt som du har tänkt eller om det inte spelar så stor roll att Meta visar din annons på ett annat sätt när de tror att det kan förbättra resultatet.

Så aktiverar du standardförbättringar

När du laddar upp en bild till en annons i annonsverktyget kommer du att gå igenom tre steg:

1) Lägg upp medieobjekt. Här laddar du upp själva bilden som du vill använda i annonsen. 

2) Beskär. Använd den här funktionen för att säkerställa att bilden visas bra i de olika placeringarna. Ett tips är att alltid ta fram en variant av din bild som passar i stories-formatet (1080 x 1920 px).

3) Optimera. Här väljer du om du vill aktivera alla standardförbättringar eller om du exempelvis bara vill lägga på musik.

Bonustips: Om du väljer att avaktivera standardförbättringar så håll utkik efter alternativet ”Optimera text per person” när du fortsätter att skapa din annons. Om det här alternativet är aktiverat ger du fortfarande Meta tillåtelse att kasta om din text i annonsen. 

Lycka till!

Hälsningar Johan & teamet på Nivide

Få mer konkreta tips och råd kring företagets digitala marknadsföring i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Vill du ha hjälp med företagets digitala annonsering? Svara på det här meddelandet eller skriv till johan@nivide.se.

Vill du lära dig att annonsera med Meta Ads Manager eller bli en bättre beställare gentemot din digitala samarbetspartner? Anmäl dig till vårt nästa kurstillfälle här (mejla oss ditt intresse om du inte kan på detta datum).

Hämta mer kostnadsfritt material: 

E-bok: Vanliga misstag som annonsörer gör i Google och sociala medier

E-bok: Så optimerar du företagets rekryteringsannonsering

Guide: 10 konkreta tips för bättre kampanjer på LinkedIn

Kostnadsfri e-postkurs: Fem steg för att lyckas med företagets digitala annonsering

E-bok: Våra mest populära artiklar om sökmarknadsföring (22 sidor)

Webbinarium: Genomgång av möjligheterna för företag på LinkedIn

Läs mer om oss och hur vi kan hjälpa ditt företag att utveckla er digitala närvaro.

Följ oss i sociala medier: 

Facebook
Instagram
YouTube
LinkedIn

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

Prenumerera på nya artiklar

Gör som över 4000 andra marknadsförare och få våra artiklar med tips och inspiration kring digital marknadsföring direkt till din inkorg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer