Så kan B2B-företag nå fler kunder med Facebook Ads

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Tvärtemot vad många tror så är Facebook inte bara en kanal för konsumentföretag. I den här artikeln kommer jag att ge konkreta tips på hur ditt B2B-företag kan nå en relevant målgrupp och driva försäljning med hjälp av Facebooks annonsverktyg.

Det finns enligt mig en felaktig uppfattning hos många, nämligen att Facebook är en kanal som enbart är relevant för konsumentföretag. Jag möter många B2B-företag som utesluter Facebook från sin marknadsföringsstrategi vilket jag tycker är olyckligt.

Facebook är en relevant kanal även för B2B-företag av framförallt två anledningar:

  • Nästan 80 % av svenskarna finns på Facebook, vilket innebär att det är en hög sannolikhet att även dina kunder finns där.
  • Facebook annonsverktyg låter dig marknadsföra inlägg till personer som tidigare har besökt din webbplats, vilket innebär att det finns goda möjligheter att nå rätt publik.

Innehållet kommer först, kanalen är sekundär

Ett annat vanligt misstag som jag ofta ser hos företag är att man tenderar att tänka “kanal först”, istället för “innehåll först”.

Man börjar alltså med att fundera på vilken kanal man bör finnas i, exempelvis LinkedIn som ligger närmast till hands för många B2B-företag, istället för att fundera igenom hur man kan ta fram innehåll som hjälper, utbildar, inspirerar och skapar värde för sina kunder.

Ditt kanalval blir egentligen bara en distributionskanal för innehållet i det här fallet och kan vara flertalet kanaler som exempelvis Twitter, Facebook, LinkedIn eller nyhetsbrevutskick.

Gör det möjligt att nå era webbplatsbesökare

Majoriteten av dina webbplatsbesökare är sannolikt intresserad av din verksamhet på ett eller annat sätt. Vissa av dem kanske är mer intressanta för dig att komma i kontakt med (exempelvis kunder) medan andra är mindre intressanta att komma i kontakt med (exempelvis personer som letar jobb) beroende på vad dina mål är.

Både Facebook och LinkedIn erbjuder möjligheten genom sina respektive annonsverktyg att kunna rikta marknadsförda inlägg (s.k. re-targeting) till personer som tidigare har besökt din webbplats.

Det här innebär helt enkelt att vi har möjlighet att knyta dessa personer till oss (börja följa oss på Facebook) och sedan kunna fortsätta bearbeta dessa med andra budskap, exempelvis marknadsföra en ny artikel, produkt eller tjänst till en publik som tidigare har visat intresse för området.

22 sidor om SEM

Hämta vår kostnadsfria e-bok där vi har samlat våra mest populära artiklar kring hur du kan arbeta ännu bättre med företagets sökmarknadsföring.

För att komma igång: Installera Facebook-pixeln

För att åstadkomma detta behöver du börja med att installera Facebook-pixeln.

Facebook-pixeln låter dig framförallt åstadkomma två saker:

1) Du får möjlighet att skapa så kallade “Anpassade målgrupper”, som innehåller personer som har besökt hela eller delar av din webbplats. Du kanske bara vill nå personer som har visat intresse för ett visst ämne, produkt eller tjänst.

2) Du får möjlighet att mäta resultatet av din annonsering. Du kan exempelvis se hur många förfrågningar som annonserna har genererat eller hur många leads som ni genererat via formulär, och ställa detta i relation till er investering.

Skapa anpassade målgrupper i Facebooks annonsverktyg

När Facebook-pixeln är på plats så kan du skapa s.k. “Anpassade målgrupper”.

Gå in i Facebooks annonsverktyg och klicka dig fram till menyn som heter “Målgrupper”.

Här väljer du att skapa en anpassad målgrupp och väljer sedan “Webbplatsbesökare”.

Nu kan du välja att skapa en målgrupp som innehåller alla dina webbplatsbesökare eller att smalna av din målgrupp att exempelvis bara innehålla personer som har besökt webbadresser som innehåller specifika ord.

Här rekommenderar jag att skapa flera målgrupper; exempelvis personer intresserade av produkt A, personer intresserade av produkt B, personer som har läst artiklar om C, och så vidare. Det ger en större flexibilitet när ni sedan ska marknadsföra artiklar, produkter eller tjänster.

Skapa kampanjer baserat på era målsättningar

När målgrupperna är skapade så kommer Facebook successivt att lägga till fler personer i målgrupperna efter hand som kunderna besöker din webbplats och du kan nu börja använda dem.

Skapa kampanjer som baseras på de målsättningar som du har – vill ni exempelvis få kunderna på er webbplats att börja följa er på Facebook? Välj målsättning “Interaktion” och därefter “Gilla-markeringar för sida”.

Om du istället vill få kunderna att göra en förfrågan, eller ladda ner material i form av whitepapers eller e-böcker, så är det fördelaktigt att använda målsättningen “Webbplatskonverteringar”, förutsatt att ni har skapat s.k. konverteringsspårning i Facebooks annonsverktyg. Detta är ett ämne som vi kommer att återkomma till på bloggen. Om detta inte finns, så kan du använda målsättningen “Webbplatstrafik” istället.

När du har valt målsättning i Facebooks annonsverktyg så hittar du dina anpassade målgrupper under rubriken “Målgrupper” när du ska konfigurera ditt ad set. Filtrera eventuellt målgruppen ytterligare genom att lägga in exempelvis ålder och språk. Därefter kan du skapa själva annonsen.

Nå ut till personer som liknar era webbplatsbesökare

Metoden ovan förutsätter emellertid att kunderna behöver ha besökt er webbplats för att ni ska kunna nå dem via Facebook.

Det finns dock en annan intressant metod på Facebook som möjliggör att nå en relevant publik som ännu inte har besökt er webbplats.

Funktionen kallas “lookalikes” och innebär helt enkelt att Facebook skapar en målgrupp som innehåller personer som liknar dina webbplatsbesökare. Du kan även skapa så kallade lookalike-målgrupper som innehåller personer som liknar personerna som har besökt specifika delar av din webbplats, exempelvis en specifik tjänst.

För att skapa lookalike-målgrupper så går du in i Facebooks annonsverktyg och väljer menyn “Målgrupper” igen. Markera en av målgrupperna som ni tidigare har skapat, exempelvis “Besökare på tjänst C”. Välj sedan “Skapa lookalike”.

Du måste nu ange vilken geografisk placering som personerna i din nya målgrupp måste matcha, exempelvis “Sverige”. Därefter väljer du storleken på din målgrupp.

Desto större målgrupp du väljer desto mindre likheter kommer att finnas med personerna, i det här fallet, som besökt sidan för tjänst C. Börja med att skapa en målgrupp “1 % – lookalikes”.

När detta är gjort kan du även välja denna målgruppen i ditt ad set. En bra tumregel att hålla dig till är att skapa olika ad sets för olika målgrupper, istället för att gruppera alla målgrupper i samma ad set.

Det ger dig en bättre möjlighet att följa upp statistiken för de olika målgrupperna, och i förlängningen även fördela bud och budget på de målgrupper som du ser fungerar bra.

Glöm inte att hämta in webbplatsbesökarens medgivande

I samband med att GDPR introducerades krävs det att du nu hämtar in medgivande från din webbplatsbesökare innan denna funktion aktiveras. Du kan exempelvis informera om detta i ditt cookie-meddelande, länka vidare till din sekretesspolicy, och först aktivera Facebook-pixeln när din besökare har godkänt detta.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email