Så skapar du en innehållsstrategi för Social Selling

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

För att lyckas med Social Selling räcker det inte med att bara synas för dina kunder. Du behöver komplettera din närvaro på exempelvis LinkedIn med en innehållsstrategi som löpande bearbetar ditt nätverk.

En innehållsstrategi för Social Selling svarar på följande frågor:

  • Vilka kanaler ska jag använda?
  • Vilket innehåll ska jag publicera?
  • Hur ofta ska jag publicera mina inlägg?
  • Vilka verktyg ska jag använda för att förenkla uppdateringen?

Vilket innehåll ska jag publicera?

Innehållet som du väljer att publicera i ditt nätverk ska vara intressant, relevant och framförallt användbart för din målgrupp. Undvik att prata om din egen verksamhet och dina produkter tills dess att en potentiell kund visar intresse för dessa. Tillhandahåll istället information som är relevant för dina kunder, exempelvis nyheter om marknaden som de verkar på, eller användbara verktyg och tips som de kan ha användning för i sin vardag.

Börja med att länka till innehåll på nätet som är användbart för din målgrupp. Det kan exempelvis vara olika tips, nyheter och händelser som är relevanta för deras verksamhet.

Syftet med din innehållsstrategi

Genom att kontinuerligt publicera innehåll som är intressant, relevant och användbart för din målgrupp och där du synliggör din kunskap så förmedlar du ett antal olika positiva egenskaper.

  • Du visar kunden att du håller dig uppdaterad om vad som händer på deras marknad
  • Du visar kunden att du är engagerad, kunnig och påläst inom ditt område
  • Du visar kunden att du följer utvecklingen
  • Du förblir “Top of Mind” hos kunden inom ditt område

Du etablerar ett förtroende hos potentiella kunder och när de ska köpa den typen av tjänster eller produkter som du erbjuder så är du ett självklart val att vända sig till för kunden.

Hur ofta ska jag publicera?

Hur ofta som man ska publicera i de olika sociala nätverken är ett ämne som det oftast debatteras om. Mitt råd är helt enkelt att känna dig för – vilken respons får du från din målgrupp?

Det är även viktigt att tänka på att dina handlingar på Linkedin även visas för ditt nätverk, exempelvis när du gillar ett inlägg. Om du således både gillar ett inlägg och delar inlägget, så syns du således två gånger (med samma innehåll) för ditt nätverk. Därför räcker det att du delar eller gillar inlägget för att ditt nätverk ska ta del av innehållet. Att “Gilla” något på Internet är i praktiken att delar något till ditt nätverk – tänk på det!

Jag själv delar ungefär en länk till en artikel som jag tror mitt nätverk kan ha nytta av på Linkedin varje vardag (på helgerna är användningen låg). Det gör att jag syns ofta i flödet hos mitt nätverk och därför har jag valt att vara restriktiv med att gilla andra uppdateringar. På min sida på Facebook uppdaterar jag ungefär en gång om dagen.

På Twitter kan du vara betydligt mer aktiv – de amerikanska experter inom sociala medier som har tusentals följare publicerar inlägg upp mot 30-40 gånger om dagen (!). Glöm inte att använda relevanta hashtags och att variera dessa så att dina inlägg syns på flera ställen.

Lycka till!

Vilka verktyg ska jag använda?

Att bearbeta ditt nätverk med Social Selling innebär ett kontinuerligt och lånsiktigt genomförande och för att underlätta att hela tiden kunna publicera innehåll till dina nätverk krävs det att du schemalägger dina inlägg.

De verktyg som oftast nämns är Buffer och HootSuite. Jag vill även lyfta fram IFTTT (If This Then That) som hjälper dig att skapa automatiserade åtgärder som inträffar beroende på olika händelser, exempelvis att när du publicerar ett nytt inlägg på Linkedin så publiceras detta automatiskt på din Facebooksida.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar