Skapa en professionell profil på LinkedIn som arbetssökande

prenumerera på tips och inspiration

Tips och inspiration för dig som arbetar med digital kommunikation. Vi skickar ca 3-4 artiklar om sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Välkommen!

Här följer några tips som du kan använda för att optimera din profil på LinkedIn för att öka sannolikheten att den syns i sökresultaten och för att lämna ett positivt intryck hos rekryterare och potentiella arbetsgivare.

1. Lägg in tidigare befattningar och utbildningar

Lägg in dina tidigare befattningar, utbildningar och kurser. Det är viktigt att det finns kort beskrivning på varje utbildning och tjänst. Fokusera på vilka ansvarsområden du hade, dina arbetsuppgifter och vilka eventuella resultat som du uppnådde eller som du hjälpte företaget att uppnå. Avsluta med att beskriva vilken erfarenhet och kunskap som tiden på bolaget har gett dig och  vad det innebär för en framtida arbetsgivare.

Checklista för beskrivningen under tidigare befattningar:

1. Vad gjorde du på din arbetsplats? Vilka var dina ansvarsområden?

2. Vilka resultat uppnådde du?

3. Vilka erfarenheter och vilken kunskap tar du med dig? Vad innebär dessa erfarenheter och kunskaper för din framtida arbetsgivare?

En liknande struktur kan även användas när du beskriver dina genomförda utbildningar och kurser:

1. Vad lärde du dig?

2. Vad kommer den kunskapen att innebära för din framtida arbetsgivare? Vilka resultat kommer du att kunna bidra med?

Om bolaget som du representerade har en företagssida på LinkedIn bör denna dyka upp när du skriver in namnet på bolaget. När du då väljer företagssidan som dyker upp i listan kommer företagets logotyp att automatiskt att visas i din profil vilket ger ett trevligare intryck.

2. Sökoptimera din profil

Öka sannolikheten att du visas i sökresultatet när rekryterare och potentiella arbetsgivare letar efter specifika kompetenser genom att sökoptimera din profil.

När du sökoptimerar din profil underlättar det om du har en specifik titel i åtanke, exempelvis ”Key Account Manager”, ”projektledare” eller ”VD”. Du utgår då ifrån denna titel när du sökoptimerar din profil.

På följande ställen bör du säkerställa att du nämner titeln:

I din rubrik. Exempelvis: ”Key Account Manager tillgänglig för nya uppdrag fr.o.m. 1 juni 2020”

I titeln på dina tidigare befattningar om möjligt. Ett alternativ kan vara att få in titeln i beskrivningen av en tidigare tjänst (”Arbetade nära Key Account Manager och VD”).

Genomgående i din profil utan att det blir för mycket upprepning. Nämn det exempelvis i din Sammanfattning. 

Säkerställ att du har relaterade sökord inlagda under profilavsnittet ”Kompetenser”.

3. Skriv en ”Sammanfattning”

Förslag på struktur:

1. Om du vill och kan – gör det tydligt att du är tillgänglig, vilket kan öka sannolikheten att en potentiell arbetsgivare eller rekryterare väljer att höra av sig.

2. Beskriv vad du tidigare har arbetat med.

3. Lyft fram resultat som du har åstadkommit på dina tidigare arbetsplatser.

4. Berätta vad du vill göra nu.

5. Avsluta gärna med en handlingsuppmaning (”Välkommen att skapa kontakt med mig på LinkedIn för att få reda på mer!”) eller lägg in dina kontaktuppgifter i slutet av din sammanfattning.

4. Lägg in relevanta certifikat och utmärkelser

Har du något certifikat eller har du fått någon utmärkelse som är relevant att lyfta fram för potentiella arbetsgivare? Gå till din profil, välj ”Lägg till profilavsnitt” och lägg till detta i din profil.

5. Lägg till en omslagsbild som sätter dig i rätt sammanhang

Omslagsbilden kan ge ett visuellt positivt intryck av din profil och bör på något sätt knyta an till det du skriver om i din profil. Det kan exempelvis vara foton från den miljön du är verksam i eller landskapsfoton från städer eller omgivningar från den ort du utgår ifrån.

Här är tre bra exempel på hur detta kan se ut: 

https://www.linkedin.com/in/victoria-karlsson/

https://www.linkedin.com/in/annaelgh/

https://www.linkedin.com/in/elisabeth-lennartsdotter-7547013/

 

6. Använd en glad och professionell profilbild

Din profilbild skapar det första intrycket av din profil. För dig som har möjlighet så vill jag rekommendera att ta hjälp av en professionell fotograf för att säkerställa att du får ett foto av hög kvalitet.

Min personliga åsikt är att foton med personer som ler skapar ett trevligare och mer positivt första intryck, så – le!

7. Lägg till relevanta länkar, videoklipp och dokument

Har du gjort ett videoklipp som presenterar dig själv? Perfekt, lägg in det direkt i din profil vilket ger dina profilbesökare möjlighet att få ett helt annat personligt och positivt intryck av dig.

Om du exempelvis har en personlig hemsida med portfolio kan du länka till denna.

Du kan även välja att lägga upp ditt CV i PDF-format till din profil.

8. Ta din närvaro på LinkedIn ett steg längre

Avslutningsvis vill jag dela med mig av några andra tips som kan öka sannolikheten att du sätter din profil framför ögonen på rekryterare och potentiella arbetsgivare.

  • Skriv alltid en personlig kontaktförfrågan när du bjuder in någon annan till ditt nätverk. Personen som tar emot förfrågan vill veta vem du är och varför du vill skapa kontakt.
  • Gilla, kommentera och dela andras uppdateringar. Du hjälper andra samtidigt som det ökar din synlighet.
  • Publicera egna uppdateringar men inte vad som helst. Fokusera på att bjuda på din kunskap. Du besitter unik kompetens och har troligtvis ett eller flera expertområden. Att bjuda på din kunskap i form av tips, inspiration, insikter och råd bygger ditt professionella varumärke och förmedlar indirekt vad du är duktig på. Att publicera statusuppdateringar regelbundet ökar dessutom din synlighet och därigenom antalet profilbesökare.

Om du vill fördjupa dig kring LinkedIn så rekommenderar jag att du hämtar vår e-bok ”100 LinkedIn-tips” nedan. 

Lycka till!

Tips och inspiration

100 LinkedIn-tips för företag

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar