Sökordsplaneraren i Google Adwords

annonsera på google

Så här använder du Sökordsplaneraren i Google Adwords för att ta reda på vad dina kunder söker efter på nätet.

I exemplet kommer vi att låtsas att vi är ett apotek som bland annat säljer produkter mot förkylning. Apoteket har en välbesökt hemsida idag med många andra sidor som länkar till deras webbplats, vilket skapar bra förutsättningar för att Apotekets webbplatssidor hamnar högt i sökresultatet i Google.

Ta reda på vad din målgrupp Googlar på

Google Adwords erbjuder ett fantastiskt verktyg som de kallar Sökordsplaneraren i sitt annonsverktyg som låter dig ta reda på vad folk söker efter i Google. Verktyget används framförallt av dem som ska annonsera genom Google Adwords men kan även användas av dig som inte vill annonsera med hjälp av Google Adwords.

Vi kommer att använda Sökordsplaneraren för att ta reda på vad personer som är förkylda söker efter i Google och använda oss av den informationen för att generera förslag på bloggartiklar.  Syftet är att öka chansen att vårt innehåll visas för personer i Google och att vi därigenom ökar besöken till vår hemsida. För varför skriva om saker som 10 personer söker om när vi kan skriva om saker som 1000 personer söker information om?

Börja med att skapa ett konto på Google Adwords

Gå till www.google.com/adwords och skapa ett konto. När du har loggat in så kommer du att komma till Google Adwords startsida som visas första gången som du loggar in. Google Adwords är ett oerhört komplext verktyg och vi lämnar övriga funktioner därhän och fokuserar istället på Sökordsplaneraren.

Att använda Sökordsplaneraren

När du har loggat in i Google Adwords så har du en meny högst upp på sidan. Klicka på ”Verktyg” och sedan på ”Sökordsplanerare”.

Nu kommer Google Adwords att fråga dig vad du vill göra. Välj det första alternativet som heter ”Sök efter nya sökords- och annonsgruppsförslag”.

När du har gjort det så presenterar Google Adwords ett antal fält som du kan fylla i. Vi väljer att göra det enkelt för oss och skriver bara in ”förkylning” i den första rutan.

Gå lite längre ner på sidan och klicka på ”Hämta förslag” efter att du har skrivit in ”förkylning”.

Nu kommer du till en ny sida som vid en första anblick kan se väldigt rörig ut om du inte är bekant med verktyget sedan tidigare. Ungefär i mitten av sidan har du en flik som heter ”Sökordsförslag”. Klicka på denna. Se bild:

Under fliken ”Sökordsförslag” klickar du sedan på ”Hämta”. Se bild:

En dialogruta kommer att visas som frågar dig hur du vill spara ner filen. Du behöver inte göra några ändringar i denna ruta utan klickar bara på ”Hämta”.

Nu startas nedladdningen av Excel-filen som vi kommer att använda som underlag för att skapa nya bloggidéer.

Att arbeta med Excel-filen som vi har laddat ner från Google Adwords

Filen som vi precis har laddat ner innehåller ett antal sökord som är relaterade till förkylning. Utifrån den här listan kan vi bland annat se vilka sökord som används mest. Det är intressant för oss eftersom vi vill skapa innehåll som vi vet har en stor potentiell räckvidd i Google för att generera fler besök till vår hemsida.

Ta bort onödig information från filen

Börja med att öppna filen i Excel. När du har öppnat filen kommer den att se något rörig ut – så vi börjar med att ta bort kolumnerna A, C och kolumnerna från E-J. De är inte relevanta för oss i det här fallet men hade varit det om vi hade valt att annonsera i Google med hjälp av Google Adwords.

Nu kommer vi bara att ha kvar sökorden och sökvolymen i de två återstående kolumnerna. Dubbelklicka mellan A och B och mellan B och C för att se hela innehållet i cellerna.

Klicka nu på kolumnen ”B” så att hela den kolumnen markeras med blått.

Sortera kolumn B från största till minsta

Gå sedan till ”Sortera och filtrera”-knappen i Excel och välj ”Sortera från största till minsta”. Om det kommer upp en ruta som frågar vad du vill göra så välj ”Utöka markeringen” och klicka på ”Sortera”.

Såja! Nu är vi klara och kan enkelt se vilka sökord som har flest sökningar. Observera att kolumn B visar antalet genomsnittliga sökningar per månad under de senaste 12 månaderna.

Använd sökorden för att skapa nya uppslag till din blogg

Nu när vi vet vad folk söker efter relaterat till förkylning så vill vi skapa nya uppslag till blogginlägg genom att matcha våra blogginlägg mot de sökord vi vet används ofta.

Skapa en ny rubrik i kolumn C som heter ”Bloggrubriker” eller något liknande.

Tanken är sedan att komma på olika blogginlägg som vi kan skriva om för att matcha de olika sökorden. I rubrikerna vill vi använda sökorden, så att vi ökar chansen till att exempelvis blogginlägget ”Om olika huskurer mot förkylning” visas när någon söker på ”huskurer mot förkylning”.

Notera också att sökorden kan ge dig intressant information kring hur liknande sökord används. Om du exempelvis hade tänkt att skriva ett blogginlägg om förkylning i samband med träning så kan vi se att ”träna med förkylning” har i genomsnitt 590 sökningar per månad mot ”träna vid förkylning” som bara har 320 st. Genom att således döpa blogginlägget till ”Träna med förkylning” så ökar vi den potentiella räckvidden för inlägget.

Avslutning

Det här tillvägagångssättet kan användas inom de flesta branscher under förutsättning att det sker sökningar på de produktnamn som du säljer. Det finns exempelvis företag som säljer nya produkter som har en låg kännedom och dessa har därför svårare att driva relevanta besök till sina hemsidor.

Jag hoppas att jag har kunnat ge dig inspiration kring hur du kan använda dig av Sökordsplaneraren i Google Adwords för att komma på nya uppslag till din blogg.

Lycka till!

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer