Tre tips som förbättrar din sökmarknadsföring

I den här artikeln ger vi några tips kring vad du bör tänka på för att förbättra effekten av din sökmarknadsföring i Google.

1. Alla kan skapa kampanjer i Google men få gör det rätt

Har du skapat din annonsering i Googel själv – och känner på dig att du inte riktigt har koll på annonseringen? Då är det stor sannolikhet att din annonsering är fel inställd, vilket i sin tur leder till dyra annonsklick och att annonserna visas för helt fel personer.

Vi får ständigt in förfrågningar från kunder som vill att vi går igenom deras annonskonton och vi upptäcker ofta samma fel.

Det vanligaste misstaget är förmodligen avsaknaden av s.k. ”matchingstyper” – som är ett sätt för oss att berätta för Google vilka sökord som vi vill att annonserna ska visas på. Som standard är Google AdWords inställning s.k. ”Bred matchning” – vilket innebär att annonserna visas på det sökord som du har skrivit in, men där annonserna även visas på närliggande sökningar. Många av dessa sökningar kan vara irrelevanta för just din verksamhet, produkt eller tjänst, vilket i sin tur gör att annonserna riskerar att få klick från kunder som egentligen letar efter något annat.

Denna inställning påverkar också kvalitetsresultatet för dina annonser. Ett lägre kvalitetsresultat ger ökade kostnader.

2. Inkludera relaterade ord i dina texter

Google har en avancerad sökalgoritm som bestämmer varför en sida ska placeras ovanför en annan i sökresultaten. Exakt hur den här algoritmen ser ut vet ingen annan än Google.

Vi vet däremot att en sak som Googles sökrobot tittar på för att bedömma relevansen för en sida utifrån en viss sökning är bl.a. att den innehåller relaterade ord till ditt nyckelord. Fundera igenom vilka andra ord som är relevanta för ditt nyckelord och se till att de finns med på sidorna. Glöm inte att få med orden exempelvis i din meta-rubrik och meta-beskrivning.

På en sida som handlar om en utbildning så hade du även kunnat ha med ordet kurs med jämna mellanrum.

Om du exempelvis skriver om amerikanska presidenter och vill att andra ska hitta din sida, så är det i det här fallet en bra idé att exempelvis få med namn på tidigare presidenter i USA (istället för att exempelvis klottra ner din text med begreppet ”amerikanska presidenter”).

3. Kontrollera hastigheten för din webbplats

Google vill tillhandahålla en sådan bra användarupplevelse som möjligt. Det inkluderar bland annat att kunna tillhandahålla sökresultat som leder till webbsidor som inte laddar långsamt.

Google tillhandahåller själva ett bra verktyg för att kontrollera hastigheten på din webbplats som heter Google PageSpeed Insights. Här skriver du helt enkelt in webbadressen till din webbplats och efter några sekunder presenterar Google ditt resultat tillsammans med olika förbättringsåtgärder.

Om förbättringförslagen låter som rena grekiskan för dig – kontakta din webbyrå och låt dem lämna en kostnadsuppskattning på vad det hade inneburit att åtgärda problemen.

Lycka till!

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer