Tre tips som förbättrar din sökmarknadsföring

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

I den här artikeln ger vi några tips kring vad du bör tänka på för att förbättra effekten av din sökmarknadsföring i Google.

Läs även: Så fungerar det att annonsera på Google

sökmarknadsföring

1. Alla kan skapa kampanjer i Google men få gör det rätt

Har du skapat din annonsering i Googel själv – och känner på dig att du inte riktigt har koll på annonseringen? Då är det stor sannolikhet att din annonsering är fel inställd, vilket i sin tur leder till dyra annonsklick och att annonserna visas för helt fel personer.

Vi får ständigt in förfrågningar från kunder som vill att vi går igenom deras annonskonton och vi upptäcker ofta samma fel.

Det vanligaste misstaget är förmodligen avsaknaden av s.k. ”matchingstyper” – som är ett sätt för oss att berätta för Google vilka sökord som vi vill att annonserna ska visas på. Som standard är Google AdWords inställning s.k. ”Bred matchning” – vilket innebär att annonserna visas på det sökord som du har skrivit in, men där annonserna även visas på närliggande sökningar. Många av dessa sökningar kan vara irrelevanta för just din verksamhet, produkt eller tjänst, vilket i sin tur gör att annonserna riskerar att få klick från kunder som egentligen letar efter något annat.

Denna inställning påverkar också kvalitetsresultatet för dina annonser. Ett lägre kvalitetsresultat ger ökade kostnader.

Läs mer: Hur mår din annonsering i Google?

2. Inkludera relaterade ord i dina texter

Google har en avancerad sökalgoritm som bestämmer varför en sida ska placeras ovanför en annan i sökresultaten. Exakt hur den här algoritmen ser ut vet ingen annan än Google.

Vi vet däremot att en sak som Googles sökrobot tittar på för att bedömma relevansen för en sida utifrån en viss sökning är bl.a. att den innehåller relaterade ord till ditt nyckelord. Fundera igenom vilka andra ord som är relevanta för ditt nyckelord och se till att de finns med på sidorna. Glöm inte att få med orden exempelvis i din meta-rubrik och meta-beskrivning.

På en sida som handlar om en utbildning så hade du även kunnat ha med ordet kurs med jämna mellanrum.

Om du exempelvis skriver om amerikanska presidenter och vill att andra ska hitta din sida, så är det i det här fallet en bra idé att exempelvis få med namn på tidigare presidenter i USA (istället för att exempelvis klottra ner din text med begreppet ”amerikanska presidenter”).

3. Kontrollera hastigheten för din webbplats

Google vill tillhandahålla en sådan bra användarupplevelse som möjligt. Det inkluderar bland annat att kunna tillhandahålla sökresultat som leder till webbsidor som inte laddar långsamt.

Google tillhandahåller själva ett bra verktyg för att kontrollera hastigheten på din webbplats som heter Google PageSpeed Insights. Här skriver du helt enkelt in webbadressen till din webbplats och efter några sekunder presenterar Google ditt resultat tillsammans med olika förbättringsåtgärder.

Om förbättringförslagen låter som rena grekiskan för dig – kontakta din webbyrå och låt dem lämna en kostnadsuppskattning på vad det hade inneburit att åtgärda problemen.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar