Tre tips till dig som använder Google Adwords

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Google Adwords är ett komplext annonsverktyg och om din sökordsannonsering inte underhålls och optimeras löpande så finns risken att du kastar pengar i sjön och inte får ut så mycket som möjligt av annonseringen.

Här är tre tips för att göra en analys av ditt befintliga Adwords-konto.

1. Kontrolla kvalitetsresultatet för dina sökord

Kvalitetsresultatet är ett sätt för Google att avgöra hur relevant din annons och landningssida är för en viss sökning för att hålla borta orelevanta annonser för användarna. Med ett högt kvalitetsresultat behöver du inte betala lika mycket per klick för att få en högre placering bland de betalda annonserna. Ett lågt kvalitetsresultat kan dessutom innebära att dina annonser visas på sökningar där användarna egentligen letade efter något annat än just den typen av tjänst som du erbjuder.

Gå till Sökordsfliken och lägg till kolumnen ”Kvalitetsresultat” och kontrollera kvalitetsresultatet för dina sökord.

2. Kontrollera så att dina annonser inte visas på irrelevanta sökningar

Om du har skapat din annonsering i Google Adwords själv och inte är bekant med begreppet ”matchningstyper” så är det hög sannolikhet att dina annonser visas på sökningar som inte är relevant på din verksamhet. Således finns risken att du betalar för irrelevant trafik till din webbplats.

Klicka in på Sökordslistan och klicka på ”Söktermer” för att få reda på vilka sökningar som dina annonser har visats på under angiven tidsperiod.

3. Kontrollera att du använder annonstillägg på annonsgruppsnivå

Annonstillägg är exempelvis länkar till andra ställen på din webbplats som huvudlänken i annonsen pekar till. Många företag gör misstaget att lägga in många annonstillägg på kampanjnivå vilket gör att enskilda annonser kan innehålla många orelevanta länkar i förhållande till användarens sökning. Samla istället relevanta länkar kring det enskilda sökordet och skapa enskilda annonstillägg för varje annonsgrupp. Det gör annonsen mer relevant för användaren och klickfrekvensen ökar samtidigt som du får trafiken dit du vill.

Om du känner dig osäker kring ovanstående kontroller så erbjuder vi en kostnadsfri analys av ditt befintliga Google Adwords-konto. Vi är certifierade i Google Adwords och officiell Google Partner. Kontakta oss för mer information.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar