Tre vanliga frågor om LinkedIn

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

I den här artikeln har vi samlat några av de vanligaste frågorna som vi får under våra föreläsningar och utbildningar kring LinkedIn.

Ska jag acceptera alla kontaktförfrågningar?

Det är givetvis helt upp till dig själv. Vissa accepterar alla inbjudningar och vissa är mer restrektiva och vill exempelvis ha träffat personen i verkliga livet innan de accepterar en kontaktförfrågan på LinkedIn.

Vi brukar beskriva LinkedIn på det här sättet. Se på LinkedIn som världens största mingelevent som är öppet för alla (gratis!) oavsett vad du jobbar med. På det här stora mingeleventet har du två alternativ: Antingen går du dit med de som du känner och pratar bara med de som du har sällskap med dit (ditt befintliga nätverk) eller så använder du möjligheten att skapa nya intressanta kontakter som du byter visitkort med (skickar kontaktförfrågan) och som du sedan etablerar en personlig relation med (träffas i verkliga livet).

Det går minst lika bra att ta en första kontakt på LinkedIn för att sedan flytta dialogen till ett telefonsamtal, möte, lunch eller fika. Om du begränsar ditt nätverk till personer som du har träffat så går du miste om den fulla potentialen i LinkedIn.

Det finns givetvis tillfällen där man inte ska acceptera kontaktförfrågningar. Exempelvis om det är uppenbart spam, exempelvis fejkade profiler som det inte finns riktiga personer bakom. Det är ganska lätt genom att titta igenom deras profil för att sedan göra bedömningen om du ska acceptera inbjudan eller ej. Om du är en beslutsfattare, t ex VD, som ofta får kontaktförfrågningar från säljare, och du är van vid att de i nästa stund du har accepterat deras förfrågan, skickar dig ett säljbrev, så är det förståeligt om du inte vill acceptera alla inbjudningar.

100 LinkedIn-tips för företag

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Spelar det någon roll att andra har intygat min kompetens?

Många menar att funktionen ”Kompetenser/Intyg” i LinkedIn-profilen känns urvattnad eftersom de får många intyg från personer som inte egentligen kan intyga deras kompetens. De ställer sig frågan – hur trovärdig är egentligen funktionen?

En förtroendeingivande och professionell LinkedIn-profil består av flera små parametrar som tillsammans bildar ett positivt intryck. Din bild, din rubrik, din sammanfattning, dina rekommendationer, om din profil ger ett visuellt intryck, hur många kontakter du har och så vidare. En del parametrar har större betydelse än andra, exempelvis är din bild en parameter som väger tyngre än om du har din kontaktinformation i din sammanfattning (även om det också är viktigt).

Om du kan förmedla att du är kunnig inom ditt område genom andra delar av din profil, exempelvis genom din Sammanfattning, blogginlägg, länkar i din profil, tidigare erfarenhet, rekommendationer och så vidare så kommer din profilbesökare att få ett helhetsintryck av din profil. Här väger också sektionen “Kompetenser” in – om du lyckas förmedla genom andra delar i din sektion att du är expert inom ditt område och profilbesökaren dessutom möts av många intyg av dessa kompetenser så kommer det att bidra till ett positivt helhetsintryck. De kommer helt enkelt göra bedömningen: “Ja, det måste ligga något i att så många har intygat den här personens kompetens genom det som jag kan utläsa i profilen i övrigt”.

Arbeta därför kontinuerligt för att öka antalet intyg i de kompetenser som du vill framhäva. Men tänk på att även förmedla din kompetens genom att använda de andra sektionerna i din profil så att den sammantaget lämnar ett positivt intryck av din kompetens hos din profilbesökare.

Hur gör jag så att alla inte ser när jag gör en ändring i min profil?

Se klippet nedan:

 

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar