Ställ en fråga till oss

Har du en konkret fråga eller fundering kring er annonsering på Google eller sociala medier?

Hör av dig till oss så svarar vi så snart som möjligt mån av tid. 

Du kan ställa din fråga utan några förpliktelser och om ditt ärende kräver en större insats så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.

Dina uppgifter behandlas i enlighet med vår Integritets- och sekretesspolicy.
Du kommer att få svar av vår VD och strateg Johan Åberg inom kort.

Frågor som andra har ställt

Frågorna anonymiseras när de publiceras här så att de inte kan kopplas till enskilda individer eller företag.

Meta Ads Manager

I inställningarna för annonsuppsättningen väljer du ”Byt till ursprungliga målgruppsalternativ”. Klicka sedan på ”Använd den gamla målgruppen”.

Nu kan du välja din anpassade målgrupp i rutan för ”Anpassade målgrupper”.

Knappen ”Marknadsför inlägg” är ett snabbt och enkelt sätt att nå ut till fler personer men det är långt ifrån det bästa sättet att annonsera på Meta och funktionaliteten är mycket begränsad. 

För dig som har en ambition att verkligen lyckas med er annonsering på Facebook och Instagram så rekommenderar vi att ni använder Meta Business Manager och Meta Ads Manager istället.

Vi rekommenderar att ni använder Meta Business Manager och försäkrar er om att Business Manager-kontot står som ägare för ert annonskonto oavsett om ni använder en extern byrå eller vill sköta annonseringen själva.

Undvik att annonsera från ett personligt annonskonto då det kan innebära problem den dagen som personen avslutar sin anställning.

Försäkra er också om att ni har tillräcklig kunskap internt för att hantera annonseringen och framförallt att ni har tiden som krävs för att hantera det på ett professionellt sätt.

Vi har tidigare skrivit ett blogginlägg där vi fördjupar våra tankar kring detta.

LinkedIn Campaign Manager

LinkedIn rekommenderar att använda den språkinställning som motsvarar språket som används i annonserna. Du kan välja engelska som språkinställning för att nå alla personer – men då riskerar du att visa annonserna för personer som inte förstår vad annonsen handlar om (och därigenom betala för irrelevanta visningar).

Google Ads

Konverteringarna ska matcha det som ni vill att era kunder ska åstadkomma på er webbplats.

Konverteringarna (eller målen) kan delas in i två kategorier: Makro-konverteringar och mikro-konverteringar.

Makro-konverteringarna är de huvudsakliga målen, exempelvis att någon kontaktar er via ett formulär eller klickar på en e-post eller telefonnummer. 

Mikro-konverteringar är snarare att betrakta som delmål – exempelvis att någon spelar upp en video som presenterar er tjänst, att de laddar ner en broschyr (PDF) eller anmäler sig till er e-postlista. Tänk på att det även kan vara engagemangsindikatorer som tid på sida och skrolldjup eller en kombination av de båda. 

Mikromålen är viktiga för B2B då det oftast krävs en långsiktig bearbetning av kunderna och genom att öka antalet mikromål skapar ni förutsättningar för att driva fler affärer i längden.

Det är alltid viktigt att ni själva har åtkomst till annonskontot som annonseringen sker ifrån så att ni har full transparens och insyn i annonseringen.

Logga in i annonskontot, gå till fliken Kampanjer och klicka sedan på ”Ändringshistorik”. Där kan du se hur ofta er leverantör gör ändringar i kontot.

Ett annat sätt kan vara att låta en annan leverantör få titta på annonskontot. Tänk då även på att ställa frågor kring vad som ser bra ut i kontot då det sannolikt finns ett egenintresse hos den leverantör ni ställer frågan till att ta över hanteringen av annonskontot så att ni får en så objektiv syn på kontot som möjligt.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer