Annonsering i sociala medier

Har ditt företag utmaningar med er annonsering i sociala medier eller vill du få professionell avlastning för att aktivera och hantera kampanjer i kanaler som Facebook, Instagram och LinkedIn?

Vanliga utmaningar

Många av de företag som vänder sig till oss upplever ofta en eller flera utmaningar med sin annonsering i sociala medier innan de börjar arbeta med oss.

Man är inte helt nöjd med samarbetet med sin nuvarande byrå och känner sig som en i mängden.

Man har svårt att tolka resultatet av statistikrapporter och att förstå vilka resultat som annonseringen bidrar med i slutändan.

Det finns ingen tydlig koppling mellan de övergripande affärsmålen och hur annonseringen ska bidra till att uppfylla målen.

Det saknas konverteringsspårning eller man drar inte full nytta av att använda Facebook-pixeln.

Det sker få eller inga konverteringar och man upplever att man inte vet vad man ska göra för att förändra detta.

Man har för mycket att göra i sin roll som marknads- eller digitalt ansvarig för att kunna ta sig tid att hantera annonseringen på egen hand.

Det finns ingen tydlig strategi för kundens köpresa och hur man säkerställer att man når kunderna med olika budskap beroende på var i processen de befinner sig.

Man arbetar traditionellt genom att köpa räckvidd och klick men ingen uppföljning och rapportering av resultatet sker inom organisationen.

Vad beror de här utmaningarna på?

Ett annonskonto som underpresterar i sociala medier tenderar att bero på en eller flera av orsakerna nedan. 
  • Man tillämpar inte en optimal kampanjstruktur vilket begränsar möjligheterna att anpassa annonsbudskapet för specifika målgrupper.
  • Det finns begränsad kunskap hos beställaren kring vad de olika nyckeltalen betyder och byrån ger ingen förklaring i sina statistikrapporter. 
  • Det sker ingen löpande A/B-testning av målgrupper och annonser. 
  • Det genomförs ingen analys på mikronivå för att exempelvis utesluta placeringar eller regioner som underpresterar. 
  • Annonsmaterialet uppdateras inte tillräckligt regelbundet vilket leder till att målgrupperna blir trötta på att se samma budskap och slutar agera.
  • Man använder fel kampanjmålsättningar i annonsverktygen. 
  • Det saknas en tydlig strategi för hur man ska använda intresse-, retargeting- och lookalike-målgrupper för att nå kunderna i olika delar av köpresan.
  • Facebook-pixeln eller LinkedIn Insight Tag saknas på webbplatsen eller man drar inte full nytta av den. 

Få hjälp att skapa framgångsrik annonsering i sociala medier

När du väljer att ta hjälp av oss för att hantera företagets annonsering i sociala medier säkerställer vi att annonseringen presterar så bra som möjligt genom att exempelvis:

  • Strukturera annonskontot på ett sätt som möjliggör att anpassa annonsbudskap för olika målgrupper och för att se vilka målgrupper som presterar bra och vilka som underpresterar. 
  • Implementerar relevant spårning och synliggör resultatet för er i månatliga statistikrapporter som är enkla att förstå tillsammans med transparent och personlig feedback från en certifierad annonsspecialist.
  • Analyserar och optimerar er annonsering regelbundet genom att exempelvis tillämpa A/B-testning av annonser och pausa annonser och målgrupper som underpresterar. 
  • Säkerställa att användningen av pixlar är GDPR-säkrat och att ni använder er av de fördelar som pixlarna innebär.
  • Placera era annonser i annonsutrymmen som historiskt har presterat bra för er och utesluta placeringar där ingen väljer att klicka på era annonser. Därigenom maximerar vi avkastningen av er annonsbudget.
  • Rekommendera annonsbudget och regelbundet ge rekommendationer och förslag kring vad som exempelvis kan göras på er webbplats för att förbättra resultatet av er annonsering.

Boka ett kostnadsfritt samtal

Om du är intresserad av att veta mer och vill att vi bokar in ett möte för att lära känna varandra bättre så fyll i formuläret till höger. 

Det här får du när du gör en förfrågan: 

  • Kostnadsfritt samtal där vi gemensamt diskuterar er annonsering, ert nuläge och hur vi ser att annonseringen kan utvecklas.
  • Kostnadsfri analys av er befintliga annonsering.
  • Rekommendation kring eventuell spårning.
  • Kostnadsfri framtagande av förslag/offert för hur vi kan hjälpa er vidare.
  • Du förbinder dig inte till någonting.
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

bOKA ett kostnadsfritt samtal


Din förfrågan är inte bindande. Vi använder endast informationen för att kontakta dig.

Vad tycker våra kunder?

Några av våra kunder

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.