Så hittar du bra sökord till dina kampanjer i Google Ads

I den här artikeln beskriver vi hur du kan hitta bra sökord till dina kampanjer i Google.

Sökordsannonsering med Google Ads är förmodligen ett av de mest effektiva sätten att få rätt målgrupp att hitta till din webbplats. Genom s.k. sponsrade länkar når du dina potentiella kunder i samma ögonblick som de aktivt letar efter de produkter och tjänster som ditt företag erbjuder.

I den här artikeln tipsar vi om några sätt som du kan hitta nya sökord till dina kampanjer genom att använda olika verktyg.

Använd Sökordsplaneraren i Google Ads för att hitta bra sökord

Det förmodligen vanligaste sättet att hitta nya sökord till dina kampanjer är att använda Sökordsplaneraren i Google AdWords som du hittar under menyn ”Verktyg”.

Här kan du enkelt få förslag på sökord baserat på andra sökord eller exempelvis baserat på informationen som Google hittar på din webbsida som du vill länka till i din annons.

När Google Ads föreslår olika sökord så kommer du även att se hur konkurrensen ser ut på sökorden och vad Google föreslår som klickbud. Det här kan vara ett bra sätt att skapa dig en uppfattning om vad ett klick hade kostat om du hade valt att annonsera på sökordet. du kan även annonsera på Google-annonser

Använd det vanliga sökfältet i Google

Ett annat sätt att enkelt skapa fler idéer till sökord som du kan lägga till i AdWords är att använda det vanliga sökfältet i Google. När du skriver in ditt sökord så föreslår Google sökningar, baserat på vad användare tidigare har letat efter.

Skriv ner sökorden och använd sedan Sökordsplaneraren för att ta reda på hur många sökningar de sker på de olika begreppen för att avgöra om det är relevant att ta med orden i ditt konto.

Den här funktionen är också användbar om du arbetar med sökmotoroptimering och vill optimera innehållet på dina webbsidor. Om du exempelvis köper sökordet ”konferens malmö” och använder sökrutan i Google så kan du se att andra googlar varianter av begreppet, exempelvis ”konferens malmö centralt”. Genom att ange ordet centralt på din webbsida, exempelvis i meta-beskrivningen, så ökar sannolikheten att din sida även visas högt på de snävare sökningarna.

Använd Keywordtool.io

Keyword Tool tar det ett steg längre. Ange ditt sökord och på några sekunder har du en mängd relaterade sökord som du kan använda till din annonsering eller när du sökoptimerar dina webbsidor.

Tjänsten är gratis och erbjuder också olika Premium-alternativ (från 88 USD per månad) som bl.a. möjliggör att dirkekt kunna se hur stor sökvolym det är på de olika begreppen.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer