[Podcast #32] Fördelarna med LinkedIn Sales Navigator

I den här artikeln skriver vi om några av de fördelar som det innebär att komplettera din närvaro på LinkedIn med Sales Navigator. 

Artikeln finns även som podcast.  Föredrar du att lyssna? Scrolla då längst ned på sidan så hittar du podcastavsnittet där. 

LinkedIn Sales Navigator är ett verktyg som är framtaget av LinkedIn med säljare och säljorganisationer i åtanke.

Verktyget ger dig möjlighet att leta upp, organisera, bevaka och ta kontakt med potentiella kunder.

Sales Navigator finns i tre olika versioner: Professional, Team och Enterprise och kostar från ca 500 kr per månad per licens/användare.

Här går vi igenom tre fördelar med att använda Sales Navigator.

1. Bättre bevakning av potentiella och befintliga kunder

Sales Navigator är ett eget gränssnitt men påminner en del om vanliga LinkedIn där du har ett nyhetsflöde med uppdateringar i mitten.

En stor fördel med Sales Navigator är att du väljer vilka personer och vilka företag som du vill lägga till som ”leads” eller ”accounts”.

Det innebär att de uppdateringar som du kommer att se i ditt nyhetsflöde bara kommer att komma från de personer och företag som du valt att lägga till.

Du ser alltså inte uppdateringar från gamla kollegor, klasskamrater eller 2:a-handskontakter, utan du får ett anpassat flöde med bara de personer som är intressanta för dig.

Välj att skräddarsy ditt flöde som du vill: exempelvis genom att enbart bevaka potentiella kunder eller både potentiella och befintliga kunder. Du kan även välja att bevaka konkurrenter.

Använd informationen för att regelbundet gilla, kommentera eller dela kundernas statusuppdateringar eller som en anledning att inleda en personlig dialog.

2. Få automatiska aviseringar om nya prospects

När du skapar en sökning i Sales Navigator har du möjlighet att lägga till ”alerts”.

Det innebär att när LinkedIn hittar en person som matchar din sökning så får du automatiskt ett e-postmeddelande från LinkedIn som gör dig uppmärksam på personerna.

Du kan då enkelt välja att klicka in på deras profiler och lägga till dem i Sales Navigator som leads eller att ta kontakt med dem.

Du väljer själv hur ofta du vill få e-postmeddelanden och kan även skapa och spara olika sökningar, exempelvis baserat på vilken befattning eller industri som personerna tillhör.

3. Kontakta potentiella kunder utanför ditt nätverk

Precis som LinkedIn Recruiter ger rekryterare möjlighet att kontakta potentiella kandidater så ger Sales Navigator dig möjligheten att kontakta personer som finns utanför ditt nätverk.

Det innebär alltså att du inte behöver vara 1:a-handskontakt med personer för att kunna skicka ett meddelande till dem.

Beroende på vilken version (Professional, Team eller Enterprise) av Sales Navigator du har får du ”InMail”-krediter som du använder för detta ändamål.

Professional – 20 InMails per månad

Team – 30 InMails per månad

Enterprise – 50 InMails per månad

LinkedIn rekommenderar att hålla dina InMails under 500 tecken för bästa resultat.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer