6 tips på läsvärda artiklar i september om digital marknadsföring

Varje månad sammanställer vi några av de intressanta artiklar eller nyheter som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig. Trevlig läsning!

Nytt sätt att verifiera färdigheter på i LinkedIn

LinkedIn lanserar nu “Skill Assessments” – ett nytt sätt för plattformens användare att verifiera sina färdigheter och kunskaper.

Rent praktiskt ska man kunna navigera till det nya verktyget via sin LinkedIn-profil och där välja mellan olika uppgifter att ta sig an.

Klarar man uppgiften belönas man med ett märke som syns på sin profil. Vill du läsa mer om LinkedIns nya verktyg kan du läsa hela artikeln här.

Funktion för att dölja likes på Facebook

Inte långt efter det att Instagram börjat testa att inte visa gilla-markeringar på användarnas inlägg talar nu Facebook om att introducera en liknande funktion.

Detta för att undvika avundsjuka och självcensur (= att användaren anpassar och/eller begränsar sitt innehåll för att undvika att stöta sig med någon), menar Facebook.

Att ta bort like-funktionen kan också minska antalet personer som väljer att ta bort sina inlägg för att de upplever att de inte fått tillräckligt många gilla-markeringar.

Här kan du läsa mer om Facebooks motivering.

Facebook introducerar “Video Polls”

Facebook avslöjar att de lanserar ”Video Polls” i Facebookflödet på mobil – en funktion som ska vara en fortsättning på “Poll Stickers”  som infördes på Instagram tidigare i år. du kan också kolla Läsvärda artiklar i april om digital marknadsföring

Annonser som bygger på att användaren får interagera med och tycka till i annonsen (så kallade “Poll Ads”) ska enligt Facebook öka såväl varumärkeskännedom som konverteringar.

Här kan du läsa mer om den nya funktionen och dessutom se bilder på hur “Video Polls” kommer att se ut.

E-bok om sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Facebook lanserar lead generation i Messenger

Facebooks nya verktyg gör det möjligt för företag att starta en automatiserad konversation med en användare.

Konversationen baseras på en rad frågor som ställs av företaget och som användaren sedan kan välja att svara på på olika sätt.

Det nya verktyget är tänkt att fungera som ett sätt för företag att öka sitt engagemang med användarna. I denna artikel kan du läsa mer Lead Generation i Messenger. 

Nya verktyg i Facebook & Instagram

Två nya verktyg ska enligt Facebook vara i testfasen för tillfället. Det ena är en kassafunktion i appen för dynamiska annonser i Facebookflödet, det andra är en möjlighet för annonsörer att genom Ads Manager skapa en annons utifrån ett Instagram-inlägg.

Båda funktionerna går att läsa mer om i denna artikel. 

Processen för konverteringsspårning förenklas i Google Ads

Google Ads ska nu möjliggöra för annonsörer att sätta upp konverteringsspårning direkt i verktyget för kampanjskapande.

Tidigare har konverteringsspårningen varit ett moment man som annonsör fått sätta upp efter själva kampanjen var skapad, vilket inneburit att funktionen i många fall inte prioriterats. 

Här kan du läsa mer om hur uppsättningen av konverteringsspårning blivit enklare.

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer