8 tips på läsvärda artiklar i juni om digital marknadsföring

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig. Trevlig läsning!

Tagga foton på LinkedIn

LinkedIn lanserar nya funktioner på löpande band. Nyligen möjliggjordes för fler reaktioner än bara den klassiska tummen upp.

Den senaste uppdateringen på plattformen innebär att man som användare kan tagga personer i sina foton.

Detta, menar LinkedIn, gör att communityn blir mer förenad. Här kan du läsa mer om LinkedIns senaste uppdateringar.

 

LinkedIn ändrar i algoritmerna

LinkedIn går ut med förändringar som ska främja konversationer i flödet med hjälp av olika algoritmer.

Förändringarna, som kan innebära att användare upplever ett ökat antal notifikationer på plattformen, syftar bland annat till att lyfta fram innehåll som användarna är mer troliga att engagera sig. 

Detta för att LinkedIn vill uppnå en jämnare fördelning av engagemanget på plattformen, något som alltså inte varit fallet tidigare.

Här kan du läsa mer om LinkedIns algoritmförändringar och vad de innebär för dig.


Nu lanseras Googles sökikoner

Efter att ha testkört ikoner som en del av sökfunktionsmenyn i Google lanseras det nya utseendet nu “på riktigt”. 

Istället för att bara ha textrubriker för att skilja de olika sökkategorierna åt adderas nu alltså även ikoner bredvid.

Detta utseende är inte helt främmande utan många kan känna igen ikonerna som en del av Googles skepnad under åren 2010-2011.

Läs mer om Googles nya utseende här


Två av Googles budstrategier försvinner

Kampanjstrategierna “Target Search Page Location” och “Target Outranking Share” planeras att ta bort under slutet av juni månad, menar Matt Southern i sin artikel som går att läsa här.

Motiveringen bakom borttagningen av de två budstrategierna sägs vara att de blivit överflödiga i samband med att “Target Impression Share” introducerades i verktyget under november månad förra året.

De kampanjer som i dagsläget använder någon av de två budstrategierna kommer automatiskt att istället använda “Target Impression Share”. Kolla även denna artikel på digital marknadsföring

 

Average Position försvinner från Google Ads

Google Ads har meddelat att mätetalet “Average Position”, eller genomsnittlig position på svenska, kommer att försvinna i september.

Istället kommer “Top Impression Share” och “Absolute Top Impression Share” var de mätetal man som Google Ads-användare får förhålla sig för att skapa sig en uppfattning om hur ens annonser presterar.

En av anledningarna till att “Average Position” försvinner, menar Blake Lucas som författat artikeln som går att läsa i sin helhet här, är att det rått missuppfattningar kring mätetalet och vad det faktiskt anger. 

 

Nya funktioner för video på Facebook

Video Creation Kit, ett verktyg som introducerades på Facebook under förra året för att kunna skapa videoannonser utifrån statiska bilder, får nu nya funktioner.

De nya funktionerna, som bland annat innefattar nya mallar, går att läsa mer om i denna artikel.


Instagram lanserar “boost-funktion” för organiska inlägg

Nu gör Instagram det möjligt för organiska inlägg att klassas som annonser genom en så kallad boost-funktion.

På detta vis kan till exempel företag gå in och boosta inlägg som lagts upp av influencers och på så sätt göra det organiska inlägget till en faktisk annons.

Funktionen som sådan är därmed tänkt att fungera för inlägg som användare publicerar som sponsrat innehåll. Läs mer om Instagrams nya funktion här.

 

Annonser i Instagrams ”Explore”

Annonser kommer snart att börja dyka upp i appens ”Explore”-funktion.

Enligt Instagram kommer annonserna att upplevas som mer naturliga tack vare det faktum att appens användare använder ”Explore”-funktionen just för att hitta nytt innehåll.

Detta, menar de, betyder att man som användare är mer öppen för nya konton,  personer och märken.

Annonserna kommer att synas först när någon klickat sig vidare till ett specifikt inlägg och därefter börjat scrolla sig igenom liknande innehåll och därmed inte vara synliga ute i själva ”Explore”-flödet.

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer