I den här artikeln har vi sammanställt några av våra mest populära artiklar som är anpassade för dig som arbetar som försäljningschef och vill implementera ett arbetssätt kring social selling i din organisation._x000b_
Fler och fler säljorganisationer ser ett värde i att aktivera säljare och medarbetare i sociala medier i takt med att kunderna spenderar mer tid i de digitala kanalerna under köpprocessen.
Enligt Forrester Research gör nära 80 % av B2B-kunderna mer än hälften av sin research i digitala kanaler och nästan 60 % föredrar att göra research på egen hand istället för att prata med säljare.
Att engagera säljorganisationen i sociala medier breddar kontaktytorna gentemot potentiella och befintliga kunder och i en undersökning gjord av Sales for Life rapporterade ca 60 % av de som använde social selling i sitt arbete en ökad försäljning, medan bara 40 % i gruppen som inte använde social selling rapporterade en ökad försäljning.
1. Få bättre resultat av social selling – en checklista för dig som VD och försäljningschef
I den här artikeln lyfter vi fram några frågor som du och din organisation bör ställa er med utgångspunkt i social selling och er digitala kommunikation.
Den ger även dig ett bra underlag för att utvärdera hur säljorganisationen arbetar med sociala medier idag med hjälp av en enkel checklista.
2. 11 tips som får organisationen att arbeta bättre med social selling
Skapa dig en bättre förståelse för vilka fördelar som ni kan uppnå genom att aktivera säljarna i sociala medier och få tips kring bland annat:
• Viktiga frågor att få svar på innan ni börjar med social selling
• Hur säkerställer ni att arbetssättet implementeras hos säljarna?
• Hur kombinerar ni social selling med andra digitala verktyg och metoder?
E-bok om social selling
Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.
3. Så kan sälj- och marknadsavdelningen samarbeta kring social selling
Om ditt företag har en ambition att bearbeta kunderna i de digitala kanalerna kommer en avgörande faktor att vara hur väl ni lyckas etablera ett samarbete mellan sälj och marknad.
Anledningen till detta är bl.a. att det kommer att krävas en ökad innehållsproduktion för de digitala kanalerna som har utgångspunkt i de frågor och utmaningar som ni möter hos era kunder.
Säljorganisationen behöver helt enkelt kommunicera dessa frågor och utmaningar till marknadsavdelningen som i sin tur behöver ta fram innehåll med lösningar.
I den här artikeln får du några tips kring hur sälj- och marknadsavdelningen kan samarbeta närmare varandra.
4. Tre sätt för att öka säljarnas engagemang i sociala medier
Att engagera säljarna och medarbetarna att bidra i arbetet kring sociala medier är lättare sagt än gjort.
Ni behöver skapa förståelse hos hela säljorganisationen om varför sociala medier blir allt viktigare i kommunikationen med kunden och därefter ändra inarbetade arbetssätt och skapa nya vanor.
Här ger vi några tips för hur du kan säkerställa ett engagemang kring sociala medier hos dina medarbetare.
5. Så kan din säljorganisation använda LinkedIn Sales Navigator
LinkedIn Sales Navigator är en premium-version av LinkedIn som ger dina säljare ett verktyg för bättre omvärldsbevakning och prospektering.
Vi har samlat våra artiklar kring Sales Navigator på samma ställe så att du kan få en bra överblick kring vilka möjligheter som finns i verktyget.
• Så hittar du nya kunder genom ditt nätverk med LinkedIn Sales Navigator
• LinkedIn Premium – Så väljer du rätt paket
• Hitta potentiella kunder med LinkedIn Sales Navigator
• Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator
• Därför ska du bry dig om Social Selling Index
Är du intresserad av en skräddarsydd utbildning kring LinkedIn och social selling för din säljorganisation? Välkommen att kontakta oss.
Lycka till!