Fem utvalda artiklar kring social selling för dig som försäljningschef

I den här artikeln har vi sammanställt några av våra mest populära artiklar som är anpassade för dig som arbetar som försäljningschef och vill implementera ett arbetssätt kring social selling i din organisation._x000b_

Fler och fler säljorganisationer ser ett värde i att aktivera säljare och medarbetare i sociala medier i takt med att kunderna spenderar mer tid i de digitala kanalerna under köpprocessen.

Enligt Forrester Research gör nära 80 % av B2B-kunderna mer än hälften av sin research i digitala kanaler och nästan 60 % föredrar att göra research på egen hand istället för att prata med säljare.

Att engagera säljorganisationen i sociala medier breddar kontaktytorna gentemot potentiella och befintliga kunder och i en undersökning gjord av Sales for Life rapporterade ca 60 % av de som använde social selling i sitt arbete en ökad försäljning, medan bara 40 % i gruppen som inte använde social selling rapporterade en ökad försäljning.

1. Få bättre resultat av social selling – en checklista för dig som VD och försäljningschef

I den här artikeln lyfter vi fram några frågor som du och din organisation bör ställa er med utgångspunkt i social selling och er digitala kommunikation.

Den ger även dig ett bra underlag för att utvärdera hur säljorganisationen arbetar med sociala medier idag med hjälp av en enkel checklista.

Läs artikeln här

2. 11 tips som får organisationen att arbeta bättre med social selling

Skapa dig en bättre förståelse för vilka fördelar som ni kan uppnå genom att aktivera säljarna i sociala medier och få tips kring bland annat:

• Viktiga frågor att få svar på innan ni börjar med social selling
• Hur säkerställer ni att arbetssättet implementeras hos säljarna?
• Hur kombinerar ni social selling med andra digitala verktyg och metoder?

Läs artikeln här

E-bok om social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

3. Så kan sälj- och marknadsavdelningen samarbeta kring social selling

Om ditt företag har en ambition att bearbeta kunderna i de digitala kanalerna kommer en avgörande faktor att vara hur väl ni lyckas etablera ett samarbete mellan sälj och marknad.

Anledningen till detta är bl.a. att det kommer att krävas en ökad innehållsproduktion för de digitala kanalerna som har utgångspunkt i de frågor och utmaningar som ni möter hos era kunder.

Säljorganisationen behöver helt enkelt kommunicera dessa frågor och utmaningar till marknadsavdelningen som i sin tur behöver ta fram innehåll med lösningar.

I den här artikeln får du några tips kring hur sälj- och marknadsavdelningen kan samarbeta närmare varandra.

Läs artikeln här

4. Tre sätt för att öka säljarnas engagemang i sociala medier

Att engagera säljarna och medarbetarna att bidra i arbetet kring sociala medier är lättare sagt än gjort.

Ni behöver skapa förståelse hos hela säljorganisationen om varför sociala medier blir allt viktigare i kommunikationen med kunden och därefter ändra inarbetade arbetssätt och skapa nya vanor.

Här ger vi några tips för hur du kan säkerställa ett engagemang kring sociala medier hos dina medarbetare.

Läs artiklen här

5. Så kan din säljorganisation använda LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator är en premium-version av LinkedIn som ger dina säljare ett verktyg för bättre omvärldsbevakning och prospektering.

Vi har samlat våra artiklar kring Sales Navigator på samma ställe så att du kan få en bra överblick kring vilka möjligheter som finns i verktyget.

• Så hittar du nya kunder genom ditt nätverk med LinkedIn Sales Navigator
• LinkedIn Premium – Så väljer du rätt paket
• Hitta potentiella kunder med LinkedIn Sales Navigator
• Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator
• Därför ska du bry dig om Social Selling Index

Är du intresserad av en skräddarsydd utbildning kring LinkedIn och social selling för din säljorganisation? Välkommen att kontakta oss.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer