[Podcast #32] Fördelarna med LinkedIn Sales Navigator

I den här artikeln skriver vi om några av de fördelar som det innebär att komplettera din närvaro på LinkedIn med Sales Navigator. 

Artikeln finns även som podcast.  Föredrar du att lyssna? Scrolla då längst ned på sidan så hittar du podcastavsnittet där. 

LinkedIn Sales Navigator är ett verktyg som är framtaget av LinkedIn med säljare och säljorganisationer i åtanke.

Verktyget ger dig möjlighet att leta upp, organisera, bevaka och ta kontakt med potentiella kunder.

Sales Navigator finns i tre olika versioner: Professional, Team och Enterprise och kostar från ca 500 kr per månad per licens/användare.

Här går vi igenom tre fördelar med att använda Sales Navigator.

1. Bättre bevakning av potentiella och befintliga kunder

Sales Navigator är ett eget gränssnitt men påminner en del om vanliga LinkedIn där du har ett nyhetsflöde med uppdateringar i mitten.

En stor fördel med Sales Navigator är att du väljer vilka personer och vilka företag som du vill lägga till som ”leads” eller ”accounts”.

Det innebär att de uppdateringar som du kommer att se i ditt nyhetsflöde bara kommer att komma från de personer och företag som du valt att lägga till.

Du ser alltså inte uppdateringar från gamla kollegor, klasskamrater eller 2:a-handskontakter, utan du får ett anpassat flöde med bara de personer som är intressanta för dig.

Välj att skräddarsy ditt flöde som du vill: exempelvis genom att enbart bevaka potentiella kunder eller både potentiella och befintliga kunder. Du kan även välja att bevaka konkurrenter.

Använd informationen för att regelbundet gilla, kommentera eller dela kundernas statusuppdateringar eller som en anledning att inleda en personlig dialog.

2. Få automatiska aviseringar om nya prospects

När du skapar en sökning i Sales Navigator har du möjlighet att lägga till ”alerts”.

Det innebär att när LinkedIn hittar en person som matchar din sökning så får du automatiskt ett e-postmeddelande från LinkedIn som gör dig uppmärksam på personerna.

Du kan då enkelt välja att klicka in på deras profiler och lägga till dem i Sales Navigator som leads eller att ta kontakt med dem.

Du väljer själv hur ofta du vill få e-postmeddelanden och kan även skapa och spara olika sökningar, exempelvis baserat på vilken befattning eller industri som personerna tillhör.

3. Kontakta potentiella kunder utanför ditt nätverk

Precis som LinkedIn Recruiter ger rekryterare möjlighet att kontakta potentiella kandidater så ger Sales Navigator dig möjligheten att kontakta personer som finns utanför ditt nätverk.

Det innebär alltså att du inte behöver vara 1:a-handskontakt med personer för att kunna skicka ett meddelande till dem.

Beroende på vilken version (Professional, Team eller Enterprise) av Sales Navigator du har får du ”InMail”-krediter som du använder för detta ändamål.

Professional – 20 InMails per månad

Team – 30 InMails per månad

Enterprise – 50 InMails per månad

LinkedIn rekommenderar att hålla dina InMails under 500 tecken för bästa resultat.

Lycka till!

få nästa artikel till din inkorg

Varje vecka skickar vi artiklar, podcasts och nyheter som hjälper dig att fördjupa din kunskap och hålla dig uppdaterad kring digital marknadsföring. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Du kan välja att avprenumerera när som helst. Avsändare är Nivide AB, Hyllie Stationstorg 31, Malmö.

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD, konsult och utbildningsledare på Nivide. Här på bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som digitala strategier, sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Lyssna på mig i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".
DELA INLÄGGET
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Kostnadsfri e-postkurs

Lär dig mer om fem områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering.

E-bok: Social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

E-bok: Sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Vill du ha mer tips och inspiration?

Gå med i Digital Conversion Academy så får du allt vårt kostnadsfria material som artiklar, e-böcker och våra e-kurser skickade direkt till din inkorg utan kostnad.

tjänster

För dig som vill ha hjälp att hantera företagets digitala annonsering.

kurser

För dig som vill hantera företagets annonsering och marknadsföring på egen hand.

om nivide

Läs mer om hur det är att arbeta med oss.

Så hjälper vi dig

Vi startar upp och optimerar er annonsering i Google och sociala medier, utbildar dig som vill sköta företagets annonsering på egen hand eller ger rådgivning kring hur ni kan förbättra er befintliga annonsering. 

Nyfiken?

Vill du veta mer om hur du kan förbättra företagets digitala annonsering? Här har vi samlat tips, inspiration och resurser som hjälper dig på vägen.