Fyra åtgärder som förbättrar ditt resultat i Google Ads direkt

För att få så bra resultat av din annonsering i Google som möjligt behöver du regelbundet analysera resultaten och utifrån din analys göra kontinuerliga förbättringar. Alltför många skapar sina annonser och låter dem sedan rulla på, vilket dels leder till sämre resultat och att annonsbudgeten spenderas på trafik av dålig kvalitet.

I den här artikeln bjuder jag på några tips som kommer att förbättra resultatet av din annonsering direkt och som du även bör göra regelbundet, exempelvis en gång i veckan.

1. Lägg till negativa sökord

Ett alltför vanligt misstag vi ser när vi tar över annonskonton är att man har skapat kampanjerna någon gång och sedan låtit dessa rulla på utan att lägga till så kallade negativa sökord.

Eftersom Google använder bred matchning som standard – vilket innebär att sökord kan visas även på relaterade sökningar – när du lägger in dem i dina kampanjer så riskerar dina annonser att även synas på många sökningar som är helt irrelevanta för din verksamhet.

Genom att lägga till negativa sökord berättar du får Google vilka av dessa sökfraser som du inte vill synas på.

Om du exempelvis säljer kurser på nätet och köper sökfrasen ”kurser på nätet”, så kan även dina annonser visas på sökfrasen ”gratis kurser på nätet”. Om detta inte är något som du erbjuder så vill du lägga till frasen som ett negativt sökord.

Använd söktermsrapporten som du hittar under Kampanjer->Annonsgrupp->Sökord->Söktermer för att ta reda på vilka sökfraser som har använts när dina annonser visats. Här kan du sedan lägga till negativa sökord.

Ett bra tips kan vara att redan lägga till negativa sökord i samband med att du startar upp ett nytt annonskonto eller lägger upp nya annonsgrupper. Om du inte vill att dina annonser ska visas när någon exempelvis använder ord som ”gratis” eller ”billigt” i sökfrasen så kan du lägga till dessa sökord som negativa sökord från början.

Gör även en sökning på dina prioriterade sökord i Google och gå ner till fliken ”Relaterade sökningar”. Kontrollera om där finns sökord som du vill lägga till dina nya annonsgrupper redan från början.

2. Använd Paretoprincipen

Det har skrivits många böcker om den så kallade ”Pareto-principen” eller ”80/20-regeln” (jag kan rekommendera ”Living the 80/20 Way” av Richard Koch om du vill ha en bra introduktion till konceptet) som förenklat går ut på att 20 % av det du gör står för 80 % av resultatet.

Detta kan sedan appliceras på i princip hur många områden som helst. Du använder troligtvis ungefär 20 % av dina kläder 80 % av tiden, 20 % av vägarna i en stad trafikeras av 80 % av fordonen, 20 % av dina kunder står för 80 % av omsättningen, 20 % av dina marknadsaktiviteter genererar 80 % av resultatet (vet du vilka?) och så vidare.

Principen går även att applicera på hanteringen av ett Google Ads-konto och är i synnerhet användbart om du har ett mycket stort konto med många sökord och annonsgrupper.

Om du analyserar din statistik så kommer du troligtvis se att en eller två kampanjer står för majoriteten av konverteringarna eller klicken till din webbplats.

Genom att identifiera dessa kan du fokusera på dessa kampanjer och annonsgrupper mer regelbundet. En liten förbättring i dessa kampanjer kan generera ett mycket större resultat än om du lägger mycket tid på att optimera kampanjer och annonsgrupper med få konverteringar eller som driver lite trafik till din webbplats.

Fundera kring om det finns andra områden i annonskontot där du kan applicera samma princip. Vilka 20 % av söktermerna är det som genererar 80 % av de irrelevanta klicken till din webbplats? Vilka 20 % av annonstexterna är det som genererar 80 % av klicken i en annonsgrupp?

E-bok om sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

3. Åtgärda sökord med låg klickfrekvens

En självklar del av din analys ska vara att identifiera saker som inte fungerar och som kan göras bättre.

Klickfrekvensen, eller Click Through Rate (CTR), visar hur många som klickar på dina annonser i förhållande till hur många som ser dem. En högre siffra är naturligtvis bättre då du vill att så många som möjligt som ser dina annonser väljer att klicka på dem.

Ett bra sätt för att identifiera områden som kan förbättras är att arbeta dig uppifrån och ner i kontots hierarki.

Klicka på ”Alla kampanjer” och sortera efter CTR eller applicera 80/20-regeln och sortera på antal exponeringar och leta efter de kampanjer som har låg CTR i förhållande till ett högt antal exponeringar.

Gå sedan in i respektive kampanj och gör samma sak på annonsgruppsnivå. Här kommer du troligtvis att se att det finns någon annonsgrupp som har många exponeringar och få klick, och därigenom en låg CTR.

Vad du sedan behöver göra beror lite på och nu krävs det ett tränat öga för att se vad som kan vara på tok.

Här är några anledningar till varför annonsgruppen har en låg klickfrekvens:

  • Kunderna letar efter någonting annat än just det som du pratar om i din annons.
  • Annonsgruppen innehåller flera olika sökfraser (se nästa punkt).
  • Sökordet använder en matchningstyp som driver irrelevanta exponeringar (se söktermsrapporten).
  • Annonstexten står inte ut från mängden (kontrollera hur andra annonser visas på sökningen).
  • Annonstexten är inte tillräckligt relevant och/eller intressant (kontrollera att sökfrasen finns med i annonstexten, att du använder all tillgänglig plats och lyfter fram viktiga säljargument som ”Fri frakt” och så vidare).
  • Sökfrasen som används, och som du köper, är av så kallad informativ karaktär medan du presenterar en annons som handlar om din produkt eller tjänst.

Analysera varje annonsgrupp med låg klickfrekvens med hjälp av punkterna ovan och gör nödvändiga åtgärder. 

4. Separera sökord i fler annonsgrupper

Ett annat vanligt misstag är att många lägger in flera olika sökfraser i samma annonsgrupp.

Eftersom en annonsgrupp består av ett eller flera sökord tillsammans med en eller flera annonstexter så gör detta att du inte kan skriva unika och relevanta annonstexter för en specifik sökfras.

Om du exempelvis säljer klänningar i alla möjliga färger så vill du således inte lägga in sökorden ”blåa klänningar”, ”röda klänningar” och ”rosa klänningar” i samma annonsgrupp.

Ett bättre tillvägagångssätt är då att skapa unika annonsgrupper för respektive färg. Det gör att du då kan skriva en unik och relevant annonstext för exempelvis ”blåa klänningar”, vilket i sin tur ökar klickfrekvensen eftersom de som söker efter blåa klänningar kommer att mötas av en annons som är mer relevant än en generell annons som berättar att du säljer klänningar i alla möjliga färger.

Lycka till!

 

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer