Fyra exempel på retargeting-annonsering

I den här artikeln bjuder vi på tips på olika annonstyper som låter dig komma i kontakt med personer som tidigare har interagerat med din verksamhet.

Vill du hellre lyssna på artikeln? Då finns den även som podcast! Scrolla längst ned på sidan för att lyssna istället. 

Retargeting, eller remarketing som Google föredrar att kalla det, är ett sätt att aktivera annonser till personer som har interagerat med ditt företag tidigare.

Grundtanken med retargeting är att fortsätta bearbeta potentiella kunder som inte var redo att köpa, eller göra en annan makrokonvertering, vid den tidigare interaktionen.

Det kan även handla om att fortsätta vara närvarande och successivt utbilda och bygga ett förtroende hos en kund som går igenom en längre köpprocess.

Att tänka på vid retargeting

Det finns några saker som är extra viktiga att tänka på när ditt företag gör retargetingannonsering.

  • Uteslut personer som redan har slutfört den önskade konverteringen.
  • Behandla inte alla webbplatsbesökare på samma sätt. En person som har spendat ett par sekunder på sidan bör inte behandlas på samma sätt som en person som lagt något i varukorgen.
  • Säkerställ att retargetingpixlar inte aktiveras på webbplatsen förrän besökaren har godkänt detta och var noga med att informera om hur informationen används i er integritetspolicy.
  • Följ utvecklingen gällande befintliga och nya regelverk som rör integritetsfrågor. Frågor som rör datainsamling, pixlar, retargeting och så vidare är under luppen både inom EU och globalt och vi kommer sannolikt se en utveckling som kommer att ställa ännu hårdare krav kring detta.

Här är fyra exempel på retargeting

1. RLSA (Remarketing Lists for Search Ads)

I Google Ads kan du inte bara rikta annonser i displaynätverket till  personer som tidigare har besökt din webbplats.

Du kan även rikta specifika sökannonser eller höja budet för annonser som visas för personer som tidigare har besökt din webbplats.

Grundtanken med detta är att om kunden känner till ditt företag sedan tidigare så är sannolikehten högre för att de konverterar och att man därför justerar upp budet för denna målgrupp.

2. Personer som har interagerat med inlägg eller annonser

I Facebook Ads finns en möjlighet att rikta annonser till personer som tidigare har interagerat med din sida, dina inlägg och annonser.

På det här sättet behöver ditt företag inte vara beroende av att kunden ska ha besökt en sida på er webbplats (se punkt 3) för att ni ska kunna fortsätta bearbeta dem, utan det räcker med att de har interagerat med er på Facebook eller Instagram.

3. Personer som har besökt en specifik produkt eller tjänst

Det vanligaste sättet att applicera retargeting är sannolikt att rikta annonser till personer som har besökt specifika sidor – till exempel produkt-, tjänste- eller kampanjsidor.

Ett vanligt misstag här är dock att många exponerar samma budskap för webbplatsbesökarna som till en bredare målgrupp som tidigare inte känner till företaget eller har besökt webbplatsen.

Inför er kampanj bör ni därför fundera igenom vilka olika annonser som bör tas fram och i vilket ögonblick som de ska exponeras för en potentiell kund.

Vilka annonser visar vi för personer som inte känner till oss, vår produkt eller tjänst?

Utformningen av annonsen ska väcka intresse och locka till klick. Optimeringsmål på Facebook och Instagram kan vara konverteringar eller visningar av målsida. 

  • Vilka annonser visar vi för personer som har interagerat med våra annonser men som inte har besökt vår webbplats?
  • Vilka annonser visar vi för personer som har besökt vår webbplats?

Dessa annonser kan vara utbildande och belysa olika aspekter av produkten eller tjänsten.

Denna annons kan även innehålla exempelvis referenser eller citat från nöjda kunder för att övertyga dem som tidigare har varit inne och läst om er produkt eller tjänst att beställa eller göra en förfrågan.

  • Vilka annonser visar vi för personer som har slutfört specifika åtgärder på webbplatsen (se punkt 4 nedan)?

4. Personer som har slutfört specifika åtgärder

Innan ni startar er kampanj så fundera igenom vilka åtgärder, eller vilka mikro- och makrokonverteringar, som kunden kan slutföra på er webbplats.

Här är några exempel på frågor som ni kan ställa er:

  • Ska vi fortsätta bearbeta personer som har spenderat mindre än 30  sekunder på webbplatsen? Om svaret är ”ja” – hur, i så fall?
  • Vilka budskap ska vi marknadsföra till personer som har spenderat ett par minuter på sidan och därigenom visat ett intresse utan att ha slutfört vårt makromål?
  • Vilka budskap kan vara relevanta att marknadsföra till personer som har genomfört någon form av mikrokonvertering på webbplatsen, exempelvis läst den nerladdningsbara PDF-broschyren som fanns på vår landningssida?

Om du inte gör något av detta idag är en bra början att ta fram en eller flera annonsvarianter som riktar sig till en bredare publik för att skapa medvetenhet och driva trafik och en eller flera annonsvarianter som riktar sig till de som besökt landningssidan.

Lycka till!

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer