Lär dig Social Selling del 1 av 6: Vad är Social selling?

Vad är Social Selling?

Social Selling handlar bland annat om hur du kan använda sociala medier för att skapa förtroende och värde till både potentiella och befintliga kunder så att de i förlängningen väljer dig som leverantör.

Fundera exempelvis på hur digitaliseringen har påverkat vårt sätt att köpa bil. Idag gör den som ska köpa en bil sannolikt ett mycket omfattande arbete med hjälp av sökmotorer, bilhandlarnas hemsidor och sociala medier för att komma fram till vilken bil som passar bäst. Du åker kanske ut till olika bilhallar för att provköra olika modeller och däremellan fördjupar du dig i tester, jämförelser och teknisk information som du kan hitta på Internet. Först när du har tagit dig igenom den här processen, som kan ta veckor eller månader, så är du redo att göra affär.

Poängen som jag vill lyfta fram är att en stor del av kundernas köpprocess sker i den digitala världen. Social Selling handlar om hur du kan använda sociala medier för att bearbeta dina potentiella kunder i den här världen, och hur du som exempelvis bilhandlare kan bli det självklara valet för potentiella kunder genom sättet som du har kommunicerat med dem igenom deras köpprocess. du kan också kontrollera sociala försäljningsmetoder här

Sociala medier kan stötta olika delar i kundernas köpprocess

Föreställ dig att din målgrupp går igenom den köpprocess som beskrivs i bilden nedan, från det att de får reda på att din verksamhet finns (Uppmärksamhet), tills dess att de har tagit kontakt med dig (Konvertering), blir en återkommande kund (Lojalitet) och sedermera blir en ambassadör för ditt varumärke och hjälper till att sprida dina budskap (Ambassadör).

illustration

Dessa olika delar kan din närvaro i sociala medier stötta på olika sätt och i de kommande blogginläggen kommer vi gå igenom dessa olika delar steg för steg.

Del 1. Introduktion till Social Selling och sociala medier och strategins olika delar (det här inlägget som du läser just nu).

Del 2. Uppmärksamhet. Hur kan du nå ut till din målgrupp för att berätta om din verksamhet, produkt, tjänst eller idé med hjälp av sociala medier? Hur hittar du din målgrupp i sociala medier och hur fungerar annonsering på exempelvis Facebook?

Del 2. Förtroende. När du har fått dina potentiella kunders uppmärksamhet handlar nästa steg om att etablera ett förtroende. Genom din innehållsstrategi kan du förmedla positiva egenskaper om dig själv eller ditt företag som gör att dina kunder uppfattar dig som en leverantör som är kunnig, engagerad och påläst om deras behov. När det sedermera blir aktuellt för din kund att köpa in tjänster som du erbjuder så blir du ett självklart val att ta kontakt med.

Del 3. Konvertering. En så kallad konvertering sker när du får din tänkta kund att genomföra en önskad handling, exempelvis att de tar kontakt med dig för att diskutera en affär. Om du använder sociala medier för att hitta ett nytt jobb så kan en konvertering exempelvis vara när en rekryterare hör av sig till dig angående en ledig tjänst. En väl genomtänkt innehållsstrategi är nyckeln till att lyckas med din konvertering och i detta avsnittet kommer vi att titta djupare på ämnet.

Del 4. Lojalitet. Återkommande kunder som fortsätter att göra affärer med dig är en kritisk del för din verksamhet. Här kan sociala medier stötta genom att kontinuerligt föra en dialog med dina befintliga kunder över en längre tid. I det här avsnittet kommer jag bland annat att lära dig hur du kan använda avancerad annonsering på Facebook för att enkelt nå ut till befintliga kunder med olika budskap.

Del 5. Ambassadörer. Sociala medier skapar förutsättningar för att både potentiella och befintliga kunder blir dina ambassadörer och hjälper dig att sprida uppmärksamhet kring din verksamhet. Genom att kontinuerligt engagera dina följare i sociala medier så stärker du inte bara ditt varumärke gentemot de som väljer att engagera sig, utan de hjälper även till att skapa viral spridning i relevanta nätverk. I det här avsnittet kommer du exempelvis att lära dig hur du kan använda annonsering på Facebook för att öka spridningen av dina inlägg i relevanta sociala nätverk.

Del 6. Sammanfattning. I det här avsnittet sammanfattar jag de olika delarna.

 

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer