[Podcast #62] 11 frågor som förbättrar företagets digitala annonsering inför hösten

Sommaren ger tid för reflektion och i det här avsnittet bjuder jag på 11 frågor som du kan ställa dig för att arbeta ännu bättre med företagets digitala annonsering i Google Ads och sociala medier till hösten.

För dig som föredrar att läsa istället för att lyssna på avsnittet ovan kan du ta del av frågorna här:

1. Mäter vi rätt saker? Se över er konverteringsspårning – finns den på plats och mäter ni rätt saker? Finns det saker som har tillkommit som kan vara värt att spåra? Har ni spårning i olika delar av köpresan?
 
2. Hur säkerställer vi att vår digitala annonsering resulterar i en ny kund i slutändan? Se över vilka s.k. bryggande aktiviteter som ni behöver göra för att öka chanserna att det intresse som annonserna genererar ger en kund i slutändan? Hur marknadsför ni material som erbjuds kunderna i utbyte mot deras kontaktuppgifter?
 
3. Har du en plan för hur du ska optimera er annonsering under hösten? Ta fram en konkret rutin för hur ni ska optimera er digitala annonsering under hösten och blockera tid i din kalender.
 
4. Behöver ni uppdatera er kunskap? När genomförde ni senast en kunskapshöjning i er organisation kring digital annonsering? Finns det kanal som ni vill aktivera er mer i där det finns ett glapp i medarbetarnas kunskap?
 
5. Behövs det en storstädning i företagets annonskonton i Google och sociala medier?
 
6. Hur marknadsför vi vår content genom vår digitala annonsering? Finns det exempelvis potential att driva intresse från fler potentiella kunder genom att köpa informativa sökord i Google Ads (kom ihåg att du kan justera bud och budget om ni inte vill lägga för mycket budget på detta…).
 
7. Hur fortsätter vi bearbeta personer som har visat intresse för specifika tjänster och produkter? Hur fortsätter vi bearbeta personer som har tagit del av specifika bloggartiklar eller visat intresse för ett specifikt ämne?
 
8. Behöver vi testa nya målgrupper i vår annonsering i sociala medier? Vilka?
 
9. Hur påverkar förändringarna kring iOS14 oss? Behöver vi hitta andra sätt att försöka fortsätta bearbeta potentiella kunder som har besökt vår webbplats (exempelvis fler eller andra s.k. lead magnets)?
 
10. Finns det målgrupper eller sökord som vi bör välja bort? Vilka är de 20 % av sökorden och kampanjerna som står för 80 % av resultatet? Finns det något vi kan välja bort för att förenkla hanteringen av vår annonsering?
 
11. Vad kan vi göra på vår webbplats för att försöka höja konverteringsgraden? Har vi ett systematiskt arbetssätt för hur vi kontinuerligt utvärderar och följer upp hur väl vi tar hand om intresset på vår webbplats som annonseringen genererar?

Lycka till!

/Teamet på Nivide

Kostnadsfri e-postkurs

Lär dig mer om fem områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering. Kursen är i synnerhet framtagen för dig som är marknadschef eller digitalt ansvarig på ditt företag.

få nästa artikel till din inkorg

Varje vecka skickar vi artiklar, podcasts och nyheter som hjälper dig att fördjupa din kunskap och hålla dig uppdaterad kring digital marknadsföring. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Du kan välja att avprenumerera när som helst. Avsändare är Nivide AB, Hyllie Stationstorg 31, Malmö.

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD, konsult och utbildningsledare på Nivide. Här på bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som digitala strategier, sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Lyssna på mig i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".
DELA INLÄGGET
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Kostnadsfri e-postkurs

Lär dig mer om fem områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering. Kursen är i synnerhet framtagen för dig som är marknadschef eller digitalt ansvarig på ditt företag.

E-bok: Social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

E-bok: Sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Vill du ha mer tips och inspiration?

Gå med i Digital Conversion Academy så får du allt vårt kostnadsfria material som artiklar, e-böcker och våra e-kurser skickade direkt till din inkorg utan kostnad.

tjänster

För dig som vill få hjälp att hantera företagets digitala annonsering.

kurser

För dig som vill hantera företagets annonsering på egen hand.

Inspiration

Fördjupa din kunskap kring
digital annonsering.

Om Nivide

Vi startar upp och hanterar dina kampanjer i Google och sociala medier eller stöttar och utbildar dig som vill hantera företagets digitala annonsering på egen hand.

Om Nivide

Vi hjälper dig att starta upp och hantera kampanjer i Google och sociala medier eller stöttar och utbildar dig som vill sköta företagets digitala annonsering på egen hand.

040 – 29 32 80
kontakt@nivide.se