Säljare som inte anammar rätt mindset kring Social selling och sociala medier riskerar att misslyckas med sina insatser i kanaler som exempelvis LinkedIn. För att du ska lyckas med Social selling och få organisationen att arbeta bättre med Social selling krävs rätt mindset.
Här är några egenskaper som personer som framgångsrikt arbetar med Social selling har gemensamt som du också kan anamma.
Var inte rädd för att synas
Har du någon gång känt dig osäker på vad du kan dela eller inte dela i dina statusuppdateringar på LinkedIn? Eller upplevt en osäkerhet kring vad du får dela eller inte? Du är inte ensam och många av våra kunder uttrycker en osäkerhet kring vad, när och hur ofta du ska publicera till sociala medier. Säkerställ att det finns en förståelse för vilken typ av innehåll som ni som företag ska dela med er i sociala medier och ett samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningen. Var sedan inte rädd för att ta plats – med ett innehåll som skapar värde för ditt nätverk och dina kunder kommer du att både stärka ditt eget och företagets varumärke.
Gör sociala medier till en rutin
De som arbetar medvetet med Social selling och en närvaro i kanaler som exempelvis LinkedIn har gjort det till en rutin i sin vardag; precis som de använder e-post och telefon i sitt säljarbete, så ser de till att regelbundet publicera inlägg och interagera med sitt nätverk.
E-bok om social selling
Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.
Tänk strategiskt
De som lyckas med Social selling har en plan för vad, hur och när de ska göra saker för att nå sitt resultat. Vem är är det som du vill knyta till ditt nätverk? Hur ska du kommunicera med dem, dvs. vilket innehåll ska du dela i statusuppdateringar och i meddelanden som är relevanta för din målgrupp för att skapa förtroende? Hur ska du använda LinkedIn före och efter kundmötet för att skapa ytterligare förutsättningar att kunden väljer att göra affär med dig?
Just do it!
Många företag funderar alldeles för länge på vad man ska skriva och vilken content man ska leverera eller så tar man sig aldrig tid att se till att alla anställda har professionella profiler. Just do it! Börja med att dela med er av er kunskap – det bygger förtroende hos era potentiella kunder. Ta er tid att sätta er ner och arbeta igenom och skapa kundfokuserade profiler, annars finns det risk att det aldrig blir gjort.