Använd Google för att nå ut till de som letar efter dina produkter

Hur annonserar man på Google

Att annonsera på Google är en självklarhet för många företag av den enkla anledningen att man exponerar sin verksamhet i det ögonblick som en potentiell kund faktiskt sitter och letar efter de produkter och tjänster som ni erbjuder.

För att annonsera i Google krävs det att ditt företag har ett annonskonto i Google AdWords som är Googles verktyg för att hantera annonser i Googles sökresultat. Förutom att visa dina annonser i sökresultatet så kan du bland annat även annonsera på andra webbplatser eller på YouTube med hjälp av Google AdWords.

Undvik vanliga misstag när du annonserar i Google

Google AdWords är ett komplext verktyg och om ni själva väljer att administrera annonseringen, vilket kommer att ta mycket av er tid, krävs det att ni har rätt kunskap om verktyget för att undvika kostsamma misstag.

När vi tar över nya kunders konton som själva valt att starta upp och hantera sin annonsering så ser vi vanligtvis att man har gjort samma misstag som de flesta gör. Oftast är det sökord som är grupperade i samma annonsgrupper, vilket bl.a. leder till att man inte kan anpassa annonstexterna för de unika sökorden och göra annonsen så relevant som möjligt för användaren. Det sänker klickfrekvensen och leder till att annonserna inte får så många klick som de hade kunnat få med ett konto som är rätt strukturerat.

Ett annat vanligt misstag är att man inte använder matchningstyper utan att man tror att det räcker att skriva in de sökord som man vill synas på. Google hanterar dessa som s.k. ”breda matchningstyper” som standard, vilket innebär att förutom att era annonser visas på sökordet som du har angett så kommer även annonserna att triggas på relaterade eller närliggande sökord och fraser. Detta innebär i sin tur att era annonser riskerar att visas på sökningar som är helt irrelevanta för er verksamhet och att ni kommer att spendera pengar på fel sökningar.

Så kommer du igång

Börja med att ta reda på vilka sökord och sökfraser som dina kunder använder när de letar efter dina produkter och tjänster i Google. Du kan exempelvis göra det genom att titta på förslagen som Google ger dig när du påbörjar en sökning. Vi rekommenderar även att du använder Sökordsplaneraren i Google AdWords, som även kommer att ge dig en bild av hur många sökningar som sker på olika begrepp och hur konkurrensen ser ut. Med Sökordsplaneraren kan du även bilda dig en uppfattning om din budget som kommer att krävas för att vara konkurrenskraftig när du annonserar på Google.

När du har valt ut dina prioriterade sökord är det viktigt att kontrollera så att det finns sidor på din webbplats som handlar om sökorden. Ett annat vanligt misstag som många gör när de annonserar i Google är nämligen att skicka besökarna till startsidan. Dina kunder söker sannolikt efter specifika produkter och tjänster och vill därför komma till sidor som bara handlar om dessa ämnen som de letar efter. Koppla därför annonserna direkt till dina landningssidor för respektive produkt eller tjänst.

 

När du har gjort ovanstående så är det dags för dig att strukturera ditt konto. Börja med att fundera igenom om du behöver olika kampanjer. Kommer du att exponera olika produkter och tjänster mot olika geografiska områden? Då bör du överväga att skapa olika kampanjer så att du kan styra dem geografiskt. Glöm sedan inte att dela in dina sökord i flera olika annonsgrupper. Det är nämligen det enda sättet som du kan säkerställa att annonstexterna blir så relevanta som möjligt så att du får en ökad klickfrekvens.

Innan du påbörjar din annonsering bör du även ha s.k. konverteringsmål på din webbplats. Vad vill du att kunderna ska slutföra på din webbplats? Ett inskickat formulär, en bokning eller ett köp? Se till så att du kan följa dessa konverteringar i Google Analytics och koppla Google Analytics till ditt Google AdWords-konto. Då kommer du att kunna utvärdera din annonsering på ett helt annat sätt och du ser svart på vitt vilka sökord som är lönsamma för ditt företag.

Att annonsera på Google kräver löpande analys och optimering

Annonsering på nätet fungerar inte som att annonsera i en tidning. Det räcker inte att ta fram din annons, sätta in den i tidningen och sedan bocka av den arbetsuppgiften. För att få ut så mycket som möjligt av din annonsering i Google så krävs det att du kontinuerligt analyserar och optimerar ditt konto. Det innebär att du med jämna mellanrum loggar in på kontot, analyserar hur annonseringen presterar för att sedan göra nödvändiga åtgärder för att din annonsering ska bli bättre.

Efter hand som dina annonser visas och kunderna klickar på dem så kommer du att samla på dig massor av användbar statistik i ditt konto. Men det krävs att du tolkar den rätt för att kunna göra så bra optimeringar som möjligt.

För att lyckas med din annonsering i Google krävs det exempelvis att du kontinuerligt:

  • Lägger till s.k. negativa sökord
  • Justerar bud
  • Lägger till och ta bort sökord
  • Genomför A/B-tester av dina annonser
  • Utvärderar sökordens kvalitetsresultat
  • Utvärderar lönsamheten och gör nödvändiga förbättringar

Om du inte kontinuerligt arbetar med ovanstående punkter så finns det risk att du lägger pengar på irrelevanta klick och att lönsamheten för din annonsering uteblir.

Lycka till!

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer