Få fler deltagare på företagets webbinarium med Facebook Ads

I det här blogginlägget kommer vi att förklara hur du kan marknadsföra företagets webbinarium med annonsering på Facebook. 

Använd Facebook Lead Ads

Facebook Lead Ads är en annonstyp på Facebook som framförallt har tre fördelar: 

  • Kunderna kommer att kunna anmäla sig till webbinariet direkt i annonsen istället för att behöva klicka sig vidare till en landningssida.
  • Du kan koppla ditt formulär direkt till ditt CRM eller ditt e-postverktyg för att slippa manuell hantering. Med ett tredjepartsverktyg som Zapier kan du även koppla samman exempelvis Facebook Lead Ads med GoToWebinar.
  • Det kräver ingen implementering av konverteringsspårning utan Facebook optimerar annonserna och försöker visa dem för personer som med högre sannolikhet kommer att skicka formuläret i annonsen.

Det är dessutom enkelt för dig att se hur många som har fyllt i formuläret och anmält sig till webbinariet eftersom det är detta Facebook kommer att rapportera som resultat i rapportkolumnerna.

Så här gör du för att konfigurera Facebook Lead Ads:

  1. Gå till din Facebook-sida. 
  2. Klicka på ”Publiceringsverktyg” i vänsterkolumnen.
  3. Skrolla ner en bit och klicka på ”Leadskonfiguration” för att koppla ihop Facebook Lead Ads med ditt CRM eller e-postverktyg. Följ instruktionerna. 
  4. Klicka på ”Formulärbibliotek” och sedan ”Skapa” för att skapa ett formulär. När du har skapat formuläret kommer du sedan att kunna välja detta i Ads Manager i samband med att du skapar din kampanj. 
  5. När kampanjen aktiveras och personer anmäler sig kommer du att få upp en ny flik på din sida som heter ”Leadcenter” där du kommer att se personerna som fyller i formuläret.

Rikta din kampanj till relevanta målgrupper i Ads Manager

När du har konfigurerat Facebook Lead Ads och skapat ditt formulär är det dags att skapa själva kampanjen i Facebook Ads Manager. 

Här ska du då välja alternativet ”Leadgenerering”. 

Konfigurationen sker sedan ungefär som vanligt som för en kampanj där du har trafik eller konverteringar som mål förutom att du då kommer att behöva välja ditt formulär när du skapar annonsen.

Påbörja din marknadsföring ca 1 månad innan webbinariet. Det möjliggör för löpande A/B-testning och inledningsvis kan du exempelvis starta med att testa olika annonstexter: en kort, en mellanlång och en riktigt lång annonstext.

Här är några målgrupper som vi föreslår att du testar för ditt webbinarium: 

Retargeting-målgrupper,  exempelvis webbplatsbesökare eller personer som har interagerat med er Facebook-sida. 

Personer som tidigare har gjort någon annan typ av konvertering på din webbplats (exempelvis anmält sig till ett fysiskt evenemang, gjort ett köp, förfrågan, laddat ner en broschyr eller liknande). Det förutsätter att ni har konverteringsspårning sedan tidigare. 

Look-a-likes på ovanstående. 

Look-a-likes på personer som redan har anmält sig till webbinariet. Börja med 1 % och bygg successivt på förutsatt att  ni tycker att kostnaden per anmälning är OK.

Intressebaserade målgrupper som riktar sig till personer med intresse för det aktuella ämnet på webbinariet.

Facebook Lead Ads är således intressant även för B2B då Facebooks annonsverktyg möjliggör att nå retargeting- och look-a-like-målgrupper.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer