Så hittar du bra sökord till dina kampanjer i Google AdWords

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

I den här artikeln beskriver vi hur du kan hitta bra sökord till dina kampanjer i Google.

Läs även: Så fungerar det att annonsera på Google

Sökordsannonsering med Google Adwords är förmodligen ett av de mest effektiva sätten att få rätt målgrupp att hitta till din webbplats. Genom s.k. sponsrade länkar når du dina potentiella kunder i samma ögonblick som de aktivt letar efter de produkter och tjänster som ditt företag erbjuder.

hitta bra sökord google

Läs även: Tre sätt som du kan använda sökordsannonsering

I den här artikeln tipsar vi om några sätt som du kan hitta nya sökord till dina kampanjer genom att använda olika verktyg.

Använd Sökordsplaneraren i Google AdWords för att hitta bra sökord

Det förmodligen vanligaste sättet att hitta nya sökord till dina kampanjer är att använda Sökordsplaneraren i Google AdWords som du hittar under menyn ”Verktyg”.

Här kan du enkelt få förslag på sökord baserat på andra sökord eller exempelvis baserat på informationen som Google hittar på din webbsida som du vill länka till i din annons.

När Google AdWords föreslår olika sökord så kommer du även att se hur konkurrensen ser ut på sökorden och vad Google föreslår som klickbud. Det här kan vara ett bra sätt att skapa dig en uppfattning om vad ett klick hade kostat om du hade valt att annonsera på sökordet.

Använd det vanliga sökfältet i Google

Ett annat sätt att enkelt skapa fler idéer till sökord som du kan lägga till i AdWords är att använda det vanliga sökfältet i Google. När du skriver in ditt sökord så föreslår Google sökningar, baserat på vad användare tidigare har letat efter.

Skriv ner sökorden och använd sedan Sökordsplaneraren för att ta reda på hur många sökningar de sker på de olika begreppen för att avgöra om det är relevant att ta med orden i ditt konto.

Den här funktionen är också användbar om du arbetar med sökmotoroptimering och vill optimera innehållet på dina webbsidor. Om du exempelvis köper sökordet ”konferens malmö” och använder sökrutan i Google så kan du se att andra googlar varianter av begreppet, exempelvis ”konferens malmö centralt”. Genom att ange ordet centralt på din webbsida, exempelvis i meta-beskrivningen, så ökar sannolikheten att din sida även visas högt på de snävare sökningarna.

Använd Keywordtool.io

Keyword Tool tar det ett steg längre. Ange ditt sökord och på några sekunder har du en mängd relaterade sökord som du kan använda till din annonsering eller när du sökoptimerar dina webbsidor.

Tjänsten är gratis och erbjuder också olika Premium-alternativ (från 88 USD per månad) som bl.a. möjliggör att dirkekt kunna se hur stor sökvolym det är på de olika begreppen.

Läs även: Så fungerar det att annonsera på Google

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar