Så lyckas du med din marknadsföring i Google

I den här artikeln ger vi några tips kring vad du bör tänka på för att lyckas med din marknadsföring i Google.

Att synas i Google innebär en möjlighet för ditt företag att synas i samma ögonblick som potentiella kunder letar efter produkter och tjänster som du erbjuder. Det är även ett bra sätt att öka rätt trafik till er hemsida, för att få fler potentiella kunder att upptäcka er och exempelvis öka antalet e-postprenumeranter eller att få fler att börja följa er i sociala medier.

1. Ta fram tydliga mål

Vad vill du att dina potentiella kunder ska göra när de har hittat till din webbplats och befinner sig i en process där de uppenbarligen är intresserad av produkter och tjänster som du erbjuder?

I slutändan är det givetvis ökad försäljning som är målet, men för att nå dit krävs det att du skapar förutsättningar på din webbplats för att det ska inträffa. Ska man fylla i ett kontaktformulär? Ska man ringa er? Lämnar ni möjligheten för kunderna att ladda ner ett dokument där de kan läsa mer om produkterna?

Att exempelvis mäta antal kontaktförfrågningar, bokningsförfrågningar och intresseanmälningar på webbplatsen i Google Analytics innebär att ni kan börja följa vilka kanaler som skapar resultat. Om ni annonserar i Google AdWords kan ni till och med se vilka sökord som genererar flest förfrågningar, som gör att ni snart kan se vilka sökord som ni bör prioritera.

Säkerställ att ni regelbundet tar fram rapporter och analyserar statistiken för er webbplats. Det kommer att hjälpa er att ta rätt beslut kring era digitala marknadsaktiviteter.

2. Tänk långsiktigt

Att lyckas med sin marknadsföring i Google, oavsett om man använder sökmotoroptimering eller betalda annonser, handlar om att kontinuerligt analysera statistik och göra nödvändiga förbättringar. Om ditt företag annonserar i Google idag, men om ni inte arbetar löpande för att administrera annonseringen, så kastar ni med största sannolikhet pengarna i sjön.

Google AdWords-annonsering kräver ständig uppsikt – för att inte riskera att era annonser visas på irrelevanta sökningar och för att hela tiden förbättra resultatet genom s.k. A/B-testning, där man testar och utvärderar olika annonstexter mot varandra.

Detta kan innebära att det krävs några månader (beroende på hur stor trafik till hemsidan som man har) för att kunna utvärdera annonseringen och göra nödvändiga förbättringar. Ju mer trafik som annonseringen i Google AdWords genererar, desto enklare och snabbare kan man analysera resultatet och göra förbättringar. Av denna anledning kan det också vara en bra idé att inte lägga sig på en för liten budget för annonseringen i förhållande till konkurrensen, då det kan ta tid att analysera annonseringen om den genererar få klick över en längre period.

Annonseringen i Google kommer enbart att driva in rätt trafik till din hemsida. Sedan är det hemsidans jobb att sälja in era produkter och tjänster. Det är alltså minst lika viktigt att arbeta långsiktigt med hemsidan, för att få ut en större effekt av annonseringen i Google. Ni kan exempelvis testa olika landningssidor mot varandra – vilka ger minst avvisningsfrekvens och vilken av versionerna leder fler användare vidare i processen? Om hemsidan exempelvis inte ger svar på de frågor som kunden har, inte är mobilanpassad eller är svårnavigerad, så kan resultatet från annonseringen utebli. Glöm därför inte att se över er hemsida och ta fram en strategi för hur ni långsiktigt ska göra förbättringar på hemsidan kopplat till annonseringen i Google.

Detta är även viktigt att tänka på när ni tar fram en ny webbplats. Sökoptimera och anpassa inte hemsidan till Google AdWords efter att webbplatsen är klar, utan integrera detta i arbetet med webbplatsen. Vilka sidor kommer vi att behöva på vår webbplats kopplat till de sökningar som vi ser sker i Google? Vilka landingssidor behöver vi ta fram som vi kan koppla till våra betalda annonser? Undvik misstaget att göra detta i efterhand.

3. Gör en grundlig sökordsanalys

Att göra en sökordsanalys innebär att ta reda på vilka sökord som dina kunder använder, hur konkurrensen ser ut på dessa sökord och beräkna en ungefärlig budget för att vara konkurrenskraftig.

Sökordsanalysen ligger sedan som grund för att skapa kampanjerna i Google AdWords tillsammans med tillhörande annonsgrupper och annonstexter. Den ger även svar på vilka sökord och begrepp som ska användas när ni sökoptimerar sidorna på er webbplats.

Det förmodligen mest använda verktyg som används när man gör en sökordsanalys är Googles egna verktyg som kallas Sökordsplaneraren. I Sökordsplaneraren kan vi se hur många sökningar det sker på olika sökord på den marknad som vi vill rikta oss till, vad annonsörerna betalar i klickpris och hur stor konkurrens det finns. Sökordsanalysen kan även användas för att ta fram uppslag på artikelidéer. Vad söker kunderna efter? Se till så att innehållet går att hitta på er hemsida, exempelvis i form av artiklar och blogginlägg.

Lycka till!

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer