Skapa en egen kampanjsida

Läs om hur du skapar en egen kampanjsida, från registreringen av ditt webbhotell till publiceringen av din kampanjsida.

Idag är det enkelt för vem som helst att skapa en hemsida på Internet och det finns många leverantörer av färdiga tjänster som du kan använda dig av. Leverantörerna har dessutom supersnabb support och får du problem med din hemsida så kan du förvänta dig svar från leverantören på bara någon timme.

Jag kommer inte att gå in i detalj kring de olika delarna utan istället beskriva i stora drag hur du går tillväga om du vill ta fram en egen hemsida eller bara en tillfällig kampanjsida.

Det är exempelvis på det här sättet som jag har skapat den här bloggen som du sitter och läser just nu.

Steg 1 – Hitta ett webbhotell

Ditt första steg som du måste ta är att hitta en leverantör där din hemsida kan finnas rent fysiskt. Det finns en mängd olika leverantörer som du kan välja bland. Gå till Google och sök efter ”related:www.loopia.se” så listas ett antal leverantörer som liknar Loopia, som är en av de som levererar webbhotellösningar.

Egentligen är det inte nödvändigt med ett webbhotell utan det finns tjänster där du kan skapa exempelvis en blogg utan ett webbhotell. Fördelen med att ha ett webbhotell är att du får full flexibilitet att kontrollera hemsidans utseende: Du kan exempelvis flytta knappar, ändra storlek på saker och ting, ändra utseendet på olika texter och mycket, mycket annat.

Detta sker genom något som kallas CSS och förutsätter att du har grundläggande kunskaper inom HTML och CSS.

Steg 2 – Registrera ditt domännamn

I samband med att du registrerar ditt webbhotell så brukar leverantörerna även erbjuda dig möjlighet att registrera ett domännamn. Följ instruktionerna av leverantören så kopplas ditt domännamn automatiskt till ditt webbhotell.

Steg 3 – Installera WordPress

WordPress är ett gratis verktyg för att skapa hemsidor och bloggar som används på tusentals hemsidor runt om i världen. Din leverantör av webbhotellet brukar oftast ha en möjlighet som gör att du med bara några klick kan installera WordPress på ditt webbhotell för att sedan börja skapa en blogg eller hemsida som således dyker upp när någon knappar in ditt domännamn.

Följ din leverantörs anvisningar för att installera WordPress som är en enkel installation som bara tar några minuter.

Steg 4 – Välj ett tema för din blogg/hemsida

När du har installerat och loggat in i WordPress så gå till fliken Utseende och klicka sedan på Teman. Här har du möjlighet att välja bland tusentals olika teman för din blogg eller hemsida. Teman är mallar för olika utseenden som andra personer eller företag har tagit fram.

Det finns både teman som är gratis och som kostar pengar. Det finns massor med olika teman och beroende på om du ska skriva långa blogginlägg eller bara lägga upp foton så finns det olika mallar som passar bäst till detta.

Jag använder ett tema som heter Buzzblog från Themeforest som kostar ca 40 US dollar. Temat har jag sedan anpassat med s.k. CSS så att det ser ut precis så som jag vill ha det.

Steg 5 – Lär dig att använda WordPress

Om allt fungerar som det ska så ska du nu kunna nå din hemsida/blogg när du besöker domännamnet som du registrerade i steg 2.

Nästa steg är att bli bekant med WordPress som är ett ganska enkelt verkyg att använda när du väl har vant dig vid det.

På WordPress hemsida finns en omfattande guide för hur du kommer igång (på engelska).

Steg 6 – Anpassa utseendet på din kampanjsida (avancerat)

Temat som du har valt till din blogg erbjuder dig olika möjligheter att enkelt anpassa utseendet på din blogg utan att du behöver kunskap om programmering.

Under fliken ”Utseende” hittar du bland annat ”Bakgrund” och ”Sidhuvud” och under dessa flikarna kan du anpassa bloggens utseende, exempelvis för att lägga till din logotyp i sidhuvudet.

I övrigt så erbjuds ganska få möjligheter att anpassa utseendet på bloggen men eftersom vi har valt att installera WordPress på ett webbhotell så har vi därigenom full tillgång till filerna som hemsidan är byggd på. Det innebär att vi kan gå in i dessa filer och göra justeringar som innebär att vi kan få hemsidans utseende att bli precis så som vi vill ha det. Detta gör man framförallt med något som kallas CSS.

Kortfattat kan man beskriva CSS som ett programspråk som berättar för webbläsaren hur denna ska presentera ett innehåll på en hemsida. Det kan vara allt från vilket typsnitt som ska användas, hur stora rubrikerna ska vara, vilken bakgrundsfärg som knappar ska ha, var ikoner på hemsidan ska vara placerade etcetera.

Filerna går att hitta under ”Utseende”, ”Redigerare”. OBS! Förutsätter att du har installerat WordPress på ett webbhotell, dvs. inte enbart registrerat en blogg på WordPress hemsida.

Leta efter resurser i Google för hur du kommer igång med CSS.

Steg 7 – Skapa sidor och inlägg

Gå in i WordPress och klicka på fliken ”Sidor”. Här kan du skapa egna sidor som kommer att visas i exempelvis din meny.

Innan du skapar dina sidor så kan det vara en god idé att ta reda på vad din målgrupp använder för begrepp när de söker efter innehåll som liknar ditt. Det gör du enklast genom att använda den s.k. ”Sökordsplaneraren” i Google Adwords. Syftet är att i dina sidor, och i dina inlägg, använda begrepp och sökord som du vet används i Google för att därigenom öka chansen att din hemsida visas i Googles sökresultat när någon söker på relevant innehåll.

Börja sedan med att skriva ditt första blogginlägg genom att klicka dig in på fliken ”Inlägg” och ”Skapa nytt” i WordPress.

Steg 8 – Berätta för världen att du finns

Äntligen är din nya hemsida på plats, du har skapat dina första inlägg och nu är det dags att berätta för världen att du finns. Att marknadsföra sin hemsida är en vetenskap i sig och således inget som jag kommer att gå djupare in på i det här inlägget.

Här är några grundläggande tips för att öka synligheten för din hemsida:

– Lägg till webbadressen till din hemsida i din e-postsignatur.

– Berätta för vänner och affärsbekanta i dina sociala mediekanaler att du har tagit fram en ny hemsida.

– Använd annonsering i Google för att få din målgrupp att hitta till din hemsida (avancerat).

– Lägg till webbadressen i ditt offline-material (det vill säga i broschyrer etcetera.)

Det vanligaste misstaget när man tar fram en ny hemsida

Det är en sak att producera en hemsida men jag brukar säga att det verkliga jobbet börjar när den väl är på plats. Hur ska jag bära mig åt för att marknadsföra hemsidan? Hur kan den fungera tillsammans med våra andra kanaler?

Detta är frågor som många som tar fram hemsidor idag inte har reflekterat över. ”Vi behöver en hemsida” – och vips så har man en hemsida på plats men ingen strategi för huru man ska marknadsföra den.

I steg 7 nämnde jag Googles ”Sökordsplanerare” som framförallt används då annonsörer ska köpa annonsering på olika sökord i Google. Googles sökordsplanerare är ett fantastiskt, och gratis, verktyg som låter dig ta reda på vad folk söker efter. Om du exempelvis erbjuder träningskläder, så kan du knappa in ”träningskläder” och sedan se vilka relaterade sökord som folk använder mest när de söker efter den här typen av produkter.

Anledningen till att Googles Sökordsplanerare är så intressant för dig som ska ta fram en hemsida är att du i förväg kan ta reda på vad din målgrupp letar efter – och från början bygga och anpassa din hemsida utifrån den informationen. Syftet är att öka chansen till att ditt innehåll visas i Google s.k. organiska sökresultat där du kan generera en hel del trafik till din hemsida utan att behöva betala för det. Och dessutom – varför skapa innehåll som din målgrupp inte är intresserad av? Ta därför reda på vad in målgrupp söker efter och skapa ditt innehåll utifrån detta.

Avslutning

Syftet med det här blogginlägget var att i stora drag beskriva hur du kan gå tillväga om du vill skapa en egen hemsida, blogg eller kampanjsida.

När du väl har lärt dig de olika stegen så blir det väldigt enkelt för dig att plocka fram nya hemsidor när du kommer på en ny idé som du vill förverkliga. Tillvägagångssättet kan även användas när du exempelvis vill marknadsföra ett evenemang eller händelser som sker över tid där du önskar skriva om evenemanget i bloggform.

Jag hoppas att det här inlägget har synliggjort hur du kan gå tillväga om du vill skapa en egen hemsida.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer