28 frågor att ställa dig för att utvärdera företagets digitala närvaro

johan åberg nivide

Johan Åberg är VD och strategisk rådgivare på Nivide.

Är du ny som marknadsansvarig på ditt företag och behöver se över och planera företagets digitala närvaro? Eller vill du säkerställa att er digitala närvaro är så bra den kan bli? I den här artikeln har vi sammanställt några frågor som kan hjälpa dig på vägen.

Lyssna på det här inlägget

Det här inlägget finns även tillgängligt som podcast för dig som föredrar att lyssna.

  • Finns det en tydlig strategi för hur företaget ska kommunicera med kunderna i sociala medier och andra digitala kanaler?
  • Vilka kanaler används idag (Facebook, Instagram, LinkedIn etc.), vilka metoder används idag (content marketing, inbound marketing, social selling, etc.) och vilka verktyg används (Google Analytics, Google Ads, Google Tag Manager, verktyg för e-postutskick etc.)?
  • Finns det ett sätt att mäta och följa upp resultatet av företagets digitala närvaro?
  • Är företagets webbplats produktfokuserad eller kundfokuserad? Vilka förändringar behöver göras för att göra den mer kundfokuserad så att den bidrar med värde för kunden?
  • Finns det en tydlig innehållsstrategi på plats som berättar hur företaget och dess anställda ska arbeta för att skapa värde för kunden genom de digitala kanalerna?
  • Har vi tagit fram nyckeltal för att utvärdera företagets innehållsstrategi? Det kan exempelvis handla om hur länge blogginlägg konsumeras eller hur många som väljer att prenumerera på nya artiklar.
  • Finns det en sökordsanalys som berättar vilka sökord som kunderna använder? Är den uppdelad i så kallade kommersiella och informativa sökord?
  • Är våra medarbetare engagerade i företagets digitala närvaro? Engagemang kan ske på flera olika sätt – exempelvis genom att medarbetarna bidrar med sin kunskap till artiklar och innehåll eller själva hjälper till att dela innehåll i sina sociala nätverk.
  • Finns Facebook-pixeln och/eller LinkedIn Insight Tag installerat på webbplatserna för att dra nytta av de fördelar som dessa kan bidra med i form av konverteringsspårning, re-targeting och möjligheten att nå look-a-like-målgrupper genom annonsering?
  • Finns det en tydlig strategi på plats för att bearbeta kunderna beroende på var i köpprocessen de befinner sig? Publicerar företaget content som skapar värde för kunderna i olika delar av processen? Används re-targeting i sociala medier för att få detta innehållet att nå rätt personer beroende på vilka interaktioner de gjort på er webbplats? Används e-postutskick för att bearbeta kunderna beroende på vilka interaktioner de tidigare har gjort?
  • Finns grundläggande verktyg på plats för att exempelvis kunna följa statistik? Jag tänker på Google Analytics, Google Search Console och Google Tag Manager.
  • Om företaget finns på Facebook – används Facebook Business Manager istället för att sidor och annonskonton är knutna till enskilda individer?
  • Finns det en sammanställning (i Excel, Google Sheets eller liknande) av våra digitala kanaler och verktyg tillsammans med inloggningsuppgifter (OBS – ej lösenord!) så att vi kan få en enkel överblick? I dokumentet kan exempelvis finnas vem som har tillgång till de olika verktygen, så att vi inte glömmer ta bort åtkomst för byråer eller andra konsulter som vi slutat att arbeta med.
  • Används ett konto för Google Analytics där ni samlar era olika webbplatser? Säkerställ att det inte finns egendomar utspridda över flera olika konton, utan att du har tillgång till samtliga webbplatser på ditt konto.
  • Finns det konverteringsspårning på vår webbplats för att mäta viktiga interaktioner som vi vill att våra kunder gör? Det kan exempelvis handla om köp, förfrågningar via formulär eller klick på e-postadresser eller telefonnummer, nerladdningar av produktblad etcetera.
  • Är samma konverteringar även implementerade i de annonslösningar vi använder i sociala medier, exempelvis Facebook och LinkedIn för att kunna optimera vår annonsering för dessa konverteringar?
  • Används knappen ”Marknadsför inlägg” vid annonsering på Facebook eller skapas annonserna från Facebook Ads Manager? Möjligheterna för att kunna styra och optimera annonseringen begränsas med knappen ”Marknadsför inlägg” och bör istället göras från annonsverktyget.
  • Hur syns företaget i Google? Testa att göra sökningar på produkter, tjänster eller kring ämnen som ert företag är experter på. Dyker företaget upp bland de första sökresultaten? Hur ser konkurrensen ut i övrigt? Det optimala är om ni både syns högt i det organiska sökresultatet och även med en sponsrad länk. Om din verksamhet bedrivs lokalt (t ex restaurang, butik, cateringverksamhet) vill ni även synas i det lokala sökresultatet på kartan som visas.
  • Finns det någon som regelbundet analyserar och optimerar företagets annonsering i Google? Om ingen sköter kontot på regelbunden basis är det stor sannolikhet att kontot blöder pengar och att ni inte får ut det resultat som ni har potential att få.
  • Sker det regelbunden A/B-testning för annonser i Google och sociala medier för att hela tiden påverka våra konverteringar positivt? Annonserar vi till olika målgrupper och med olika budskap för att på kort och lång sikt förstå vad som ger bäst resultat?
  • A/B-testar vi våra e-postutskick för att exempelvis ta reda på vilken avsändare som fungerar bäst eller för att testa ämnesrader och innehåll? Ta för vana att skicka två olika varianter till 20 % av er e-postlista. Det vinnande nyhetsbrevet skickas ut till resterande 80 %.
  • Sker det löpande A/B-testning av viktiga målsidor (landningssidor) på vår webbplats för att förbättra sannolikheten att våra kunder slutför de mål som vi vill att de ska göra? Detta är enklare än vad man tror att göra med kostnadsfria verktyg. Skapa två versioner av samma sida på din webbplats där du exempelvis provar två olika rubriker eller bilder. Använd sedan funktionen ”Experiment” i Google Analytics för att skapa ditt A/B-test.
  • Upplevs säljarnas profiler på LinkedIn som professionella och kundfokuserade?
  • Finns det en tydlig strategi för hur säljarna ska arbeta med sociala medier för att kommunicera med sina kunder? Följs arbetet upp kontinuerligt, exempelvis med rapporter från LinkedIn Sales Navigator?
  • Används verktyg för att identifiera vilka företag som besöker vår webbplats för att säljarna ska kunna ta proaktiv kontakt med dessa, exempelvis genom Leadfeeder?
  • Används verktyg som exempelvis marketing automation för att kunna förstå hur enskilda individer interagerar med vår webbplats och våra e-postutskick för att kunna ta proaktiv kontakt med potentiella kunder?
  • Är företagets webbplats tekniskt optimerad för att öka sannolikheten att den syns bättre i sökresultat och för att skapa en bättre användarupplevelse? Saker att titta närmare på kan vara laddningstid och om webbplatsen har ett SSL-certifikat. Undersökningar har visat att sannolikheten att dina besökare lämnar webbplatsen ökar drastiskt om sidan tar mer än tre sekunder att ladda.

Lycka till!

Få mer tips och inspiration

Gå med i vår Digital Marketing Academy för att prenumerera på kommande artiklar och för att få full tillgång till samtliga av våra e-böcker.

Välkommen att kontakta oss om du behöver hjälp att se över och utveckla företagets digitala närvaro.

10 begrepp som du måste ha koll på i google analytics

Vi har valt ut 10 viktiga begrepp i Google Analytics.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning
Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer