Checklista: Förbättra din annonsering på Facebook och Instagram

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Vi ser många företag som fortfarande inte använder sig av relativt grundläggande funktioner för att förbättra sin annonsering på Facebook och Instagram. Här går vi igenom tre sätt som kan hjälpa er att få ut ett bättre resultat av er annonsering.

1. Använd annonsverktyget istället för “Marknadsför inlägg”

Sedan en lång tid tillbaka kan sidägare på Facebook använda en funktion som heter “Marknadsför inlägg” – en knapp som visas på de inlägg man gör och som låter dem annonsera ett inlägg.

Fördelen med knappen är att det går snabbt och enkelt att nå en större publik än de som kommer att se den organiska spridningen av inlägget. Nackdelen är att vi förlorar mycket av kontrollen över exempelvis var annonserna kommer att visas och vem Facebook väljer att visa annonserna för.

Låt säga att du ska marknadsföra en länk där du vill att kunden slutför någon form av åtgärd (exempelvis gör ett köp eller lämnar sina uppgifter). Då kan du välja alternativet “Skicka personer till din webbplats”, vilket innebär att Facebook kommer att debitera dig för länkklick.

Om du däremot väljer “inläggsinteraktioner” så kommer Facebook att debitera dig för exponeringar (det vill säga att du betalar så länge dina annonser visas, oavsett om någon klickar på dem eller inte).

I det här fallet är det fördelaktigt att välja det första alternativet men det finns bättre sätt att marknadsföra dina länkar (se punkt 2 och 3 nedan).

Vi har dessutom begränsad möjlighet att bestämma var annonserna ska visas (Facebook låter dig välja mellan Facebook eller Instagram). Det man då måste ha i åtanke här är att det finns flera placeringar på Facebook och Instagram. Exempelvis i nyhetsflödet, i högerkolumnen, i “Stories” och en mängd andra placeringar.

Om syftet är att driva konverteringar (köp, förfrågningar) eller trafik till webbplatsen finns risken att Facebook kommer att visa annonsen på flera ställen där chansen för klick är liten (exempelvis högerkolumnen).

Genom att använda annonsverktyget får du större kontroll över hur du betalar för annonsen och var annonserna visas. Om du exempelvis vill få personer att besöka en sida på din webbplats, och under förutsättning att du har Facebook-pixeln installerad, kan du optimera för “Visningar av målsida”.

Då bör du säkerställa att du valt placeringar där chansen för klick är stor (t ex nyhetsflödet), annars riskerar du att exponera annonsen på ställen där personer inte klickar på annonsen (exempelvis i högerkolumnen).

Det kommer att ta dig längre tid att skapa annonser genom annonsverktyget men samtidigt ger det bättre resultat. Om du har begränsat med tid och syftet med kampanjen är att få så stor räckvidd som möjligt – fortsätt då att använda “marknadsför inlägg”. I annat fall är annonsverktyget att föredra.

22 sidor om SEM

Hämta vår kostnadsfria e-bok där vi har samlat våra mest populära artiklar kring hur du kan arbeta ännu bättre med företagets sökmarknadsföring.

 

2. Skapa anpassade målgrupper

Facebooks “Anpassade målgrupper” (Custom Audiences) låter dig exempelvis nå personer som har besökt din webbplats sedan tidigare. Det är såklart en mycket relevant målgrupp för dig då majoriteten av dina webbplatsbesökare inte genomför det du vill att de ska göra (köp, förfrågan) utan behöver fortsätta bearbetas på något sätt.

Använd målgruppen för att exempelvis öka antalet relevanta följare, dvs. en “gilla-markeringar-kampanj” som riktas till webbplatsbesökare.

En annan fördel med anpassade målgrupper är att du kan skapa look-a-like-målgrupper som exempelvis baseras på dina befintliga webbplatsbesökare, för att kunna nå en så relevant publik på Facebook eller Instagram som möjligt.

För att kunna skapa anpassade målgrupper behöver du ha Facebook-pixeln på plats på din webbplats.

Det är även viktigt att inhämta godkännande av dina webbplatsbesökare för den här användningen och din webbyrå bör kunna hjälpa dig med att lösa detta. Glöm inte att lägga till information om hur ni använder informationen i er sekretess- eller integritetspolicy.

3. Optimera kampanjerna för konverteringar

När Facebook-pixeln är på plats möjliggör det även för att kunna skapa konverteringar, dvs. mål som ni vill att webbplatsbesökaren ska slutföra (exempelvis ett köp, en förfrågan eller nerladdning av whitepapers eller e-böcker).

Genom att skapa dessa konverteringar i Facebooks annonsverktyg kan du optimera dina annonser för konverteringar istället för “Länkklick” eller “Visningar av målsida”. Det innebär att Facebook helt enkelt kommer att försöka visa annonserna för personer inom dina målgrupper som med högre sannolikhet kommer att slutföra en konvertering.

Om ni använder en bekräftelse-sida med en unik webbadress efter exempelvis en formulärförfrågan eller ett köp kan du lägga in tack-sidan under “Events Manager” och “Anpassade konverteringar” i annonsverktyget.

Andra konverteringar är lite mer komplicerade att skapa och här får man ta hjälp av Google Tag Manager. Har du ingen tidigare erfarenhet av Google Tag Manager rekommenderar jag att prata med din partner för digital annonsering, som kan hjälpa dig med detta.

Kortfattat kan man säga att ni då skapar en tagg i Google Tag Manager som fångar upp en händelse (exempelvis att någon spenderar minst 1 minut på en artikel) och när detta sker så sänds denna informationen till Facebook som då registrerar konverteringen.

Detta kan vara ett bra sätt att öka antalet engagerade bloggläsare istället för att marknadsföra era inlägg och optimera för exempelvis länkklick eller visningar av målsida.

Sammanfattning

För att skapa bättre annonser på Facebook och Instagram bör du säkerställa följande:

1. Skapar vi/vår samarbetspartner våra annonser med Facebooks annonsverktyg och INTE med knappen “marknadsför inlägg”?

2. Är Facebook-pixeln installerad? Har vi skapat anpassade målgrupper och look-a-like-målgrupper? Informerar vi våra webbplatsbesökare och tar deras medgivande enligt GDPR?

3. Har vi konverteringsspårning i Facebooks annonsverktyg? Optimerar vi våra kampanjer för dessa konverteringar?

Välkommen att kontakta oss om du behöver hjälp med att komma igång med ovanstående.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar