Fem fördelar med att blogga som företag

Att skriva en företagsblogg kan innebära en mängd olika fördelar. I den här artikeln ger vi exempel på fem anledningar till varför ditt företag gynnas av att ha en blogg på er hemsida.

1. Fler besökare till er hemsida

Genom att sprida era blogginlägg i sociala medier och genom exempelvis ert nyhetsbrev så kommer ni att driva besökare till er hemsida. Här är några exempel på hur ni kan sprida era blogginlägg:

– Genom statusuppdateringar på LinkedIn, Twitter och Facebook

– Genom att lägga till webbadressen i er profil på Instagram och berätta i en uppdatering att ni har publicerat ett nytt blogginlägg och att länken finns att hitta i er profil.

– Genom att publicera en länk till inlägget i en grupp på LinkedIn där er målgrupp finns. Använd sökverktyget på LinkedIn för att hitta relevanta grupper.

– Genom att skicka ut länken till blogginlägget med ert nyhetsbrev till de som är intresserade av att läsa om ämnet som ni skriver om.

– Genom riktad annonsering till era målgrupper i sociala medier, exempelvis med ”Product Ads” på Facebook.

2. Fler besökare från Google

Varje gång ni skriver ett nytt blogginlägg så indexeras blogginlägget av Google vilket innebär att blogginlägget kan visas i sökresultaten när en potentiell kund gör en sökning om ett ämne som blogginlägget handlar om.

Ni kan öka sannolikheten att era sökresultat visas vid relevanta sökningar genom att ta reda på vad era kunder letar efter i Google och anpassa innehållet i era blogginlägg utifrån det.

Använd verktyg som exempelvis Google Keyword Planner för att ta reda på hur många sökningar det sker på olika begrepp som är relevanta för er verksamhet.

Genom att strukturera era blogginlägg på ett visst sätt så underlättar ni också för Googles sökrobotar att förstå vad ert innehåll handlar om och ökar chansen att ni syns i relevanta sökresultat.

3. Ökat förtroende hos era potentiella kunder

Det är viktigt att fundera igenom er innehållsstrategi innan ni börjar skriva er företagsblogg. Vem är er målgrupp och vad vill ni förmedla till dem? Vad är de intresserade av att läsa om? Vilka frågor behöver de svar på beroende på var i köpprocessen som de befinner sig?

Det går således inte att skriva om vad som helst och förvänta sig att er blogg ska ge resultaten som ni önskar. Fokusera på att skapa värde och nytta till dina potentiella kunder. Exempelvis genom att:

– Skriva om tips och råd som era kunder har nytta av. Detta visar att ni kan hjälpa kunden.

– Skriva om nyheter, statistik och rapporter kring ert eller kundens expertområde. Det visar för kunden att ni håller er uppdaterade om vad som händer inom både er och kundens marknad.

– Skräddarsy innehåll till olika delar i er köpprocess. Vad är viktigt att få reda på för kunden om de har börjat fundera på att köpa den typen av produkt som ni erbjuder och de befinner sig tidigt i köpprocessen? Vad är viktigt för dem att veta om de har kommit längre i köpprocessen och visat ett tydligt intresse? Kanske behöver de mer detaljerad information som ni kan tillhandahålla genom exempelvis en SlideShare presentation eller ett videoklipp som bäddas in från YouTube?

Om ni fokuserar på innehåll som är användbart för kunden så kommer ert förtroende successivt att öka och förhoppningsvis ser kunden er som ett självklart alternativ när det blir aktuellt för dem att köpa in era tjänster eller produkter.

4. Fler prenumeranter och följare

Säkerhetsställ att era potentiella kunder enkelt kan prenumerera på nya blogginlägg till sin e-post eller att hitta till era sociala medier varje gång som ni publicerar ett blogginlägg.

Ni kan exempelvis placera ett synligt prenumerationsformulär, likt det som du hittar till höger på denna sida, för att öka chansen att dina kunder börjar prenumerera på nya blogginlägg. Placera länkar till era sociala medier så att det är enkelt för dina kunder att börja följa ditt företag i sociala medier, exempelvis genom att placera en s.k. Facebook Page Plugin på er hemsida, där kunden kan börja följa er direkt utan att behöva lämna er hemsida.

Att kontinuerligt öka antalet prenumeranter och följare är en viktig del av din digitala strategi och det är av en enkel anledning. När någon säger ”OK, jag vill ha fler blogginlägg från er” så har du etablerat en kommunikationskanal direkt med en potentiell kund och kan fortsätta bearbeta dem med innehållet som beskrivs i föregående steg. Genom att kontinuerligt öka antalet prenumeranter och följare så kommer dina kommande blogginlägg få större spridning i takt med att ni bygger upp er publik.

Bonustips: Hemligheten bakom ett framgångsrikt nyhetsbrev stavas data och relevans. Ju mer data (information) som ni har om era kunder desto mer relevanta utskick kan ni göra som i sin tur ökar öppnings- och klickfrekvensen på era utskick.

5. Ökat antal leads

Nya prenumeranter och nya följare i era sociala medier innebär också ökat antal leads under förutsättning att du vet hur du kan agera på intresset för ditt företag och respektive blogginlägg.

Om du använder LinkedIn och Social Selling så kan du dela länken till ditt blogginlägg genom statusuppdateringar och i grupper, vilket i sin tur leder till att potentiella kunder kommer att interagera (gilla, kommentera eller dela) ditt blogginlägg om innehållet är tillräckligt bra. Genom att använda notifikationer på LinkedIn kan du få reda på när någon interagerar med ditt inlägg för att sedan exempelvis bjuda in dem till ditt nätverk för att påbörja en dialog med dem.

Likaså kan du bjuda in dina nya nyhetsbrevprenumeranter att skapa kontakt med dig på LinkedIn för att inleda en dialog med dem för att sedan flytta dialogen från LinkedIn till ett telefonsamtal eller möte.

Dina blogginlägg blir också användbart för att bearbeta eventuella leads och prospects som redan finns i ditt nätverk. Du kan exempelvis skicka ett privat meddelande till upp till 50 kontakter på Linkedin samtidigt med en länk till ditt blogginlägg.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer