Fem tips för att marknadsföra ditt event på nätet

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

marknadsföring event

I det här blogginlägget skriver vi om några tips om hur du kan använda sociala medier och digitala kanaler som Facebook, LinkedIn och Google för att marknadsföra ditt evenemang.

1. Skapa anpassade målgrupper på Facebook och rikta annonsering om ditt evenemang till dem

Genom att skapa anpassade målgrupper på Facebook kan du nå ut med annonser om ditt event till personer som är mest intresserade om vad evenemanget handlar om.

Med anpassade målgrupper kan du exempelvis läsa in din e-postlista, telefonnummer eller e-postadresser från ditt CRM, eller skapa en målgrupp som innehåller personer som har besökt vissa delar av din webbplats. Du kan även kombinera de olika målgrupperna vilket gör att du enkelt kan nå ut till rätt målgrupper när du väljer att marknadsföra dina inlägg eller ditt evenemang på Facebook.

Om du dessutom arrangerar ett antal olika evenemang så kan du slå två flugor i en smäll och marknadsföra samtliga event i en och samma annons på Facebook. Detta gör du genom att använda annonstypen ”Product Ads”.

2. Lyft fram ditt evenemang i era annonser i Google

Visste du att det sannolikt finns många som googlar ert företagsnamn istället för att mata in webbadressen till er hemsida direkt? Här finns möjighet att skapa en annons i Google Adwords där ni helt enkelt köper ert företagsnamn som sökord för att sedan lyfta fram evenemanget i annonsen.

Det gör att ni ökar sannolikheten att någon som letar information om ert företag klickar in på evenemangssidan och ni exponerar evenemanget i ett tidigt skede, även om besökaren väljer att klicka till någon undersida på er webbplats från Google och därigenom missar den traditionella bannern för evenemanget som finns på er startsida.

3. Bjud in potentiella kunder genom meddelanden på LinkedIn

Genom att tagga dina potentiella kunder på LinkedIn så kan du enkelt skicka privata meddelanden till upp till 50 personer samtidigt. Ett enkelt och effektivt sätt att skicka en inbjudan till evenemanget till personer som kan vara intresserade av innehållet.

Om du istället vill personalisera din inbjudan, så kan du använda LinkedIns sökfunktion ”Avancerad sökning” för att leta upp personer som kan vara intresserade av evenemanget. Välj ”1:a handskontakter” och i fältet ”Sökord” fyller du i vad ditt evenemang handlar om. Personer som har sökordet någonstans i sin profil kommer att visas i sökresultaten. Om ditt evenemang riktar sig till personer med en viss tjänst så kan du istället mata in deras befattning i rutan för ”Titel”.

Tillägg 2015-11-20: Vi rekommenderar att vara så personlig som möjligt i din kommunikation i privata meddelanden på LinkedIn, dvs. hellre skriva ett personligt meddelande till var och en av dem som du vill bjuda in till ditt evenemang och varför den enskilda individen har nytta av att delta. Detta är en avvägning som du själv får göra beroende på tid, segmentering av din listor och vem du kontaktar och varför.

4. Använd din e-postlista

Det vanligaste tillvägagångssättet när man marknadsför sitt event i digitala kanaler är förmodligen att skicka ut en inbjudan genom sin e-postlista. Det är enkelt och effektivt – och tricket är att skicka ut en påminnelse om evenemanget. Även om dina mottagare tycker att evenemanget är intressant så är det inte säkert att de vidtar någon åtgärd – t ex att anmäla sig – när de får e-postmeddelandet. Om du inte skickar en påminnelse så finns det risk för att de glömmer bort inbjudan.

Om du använder Anpassade målgrupper på Facebook kan du dessutom fånga upp personerna som har besökt evenemangssidan för att rikta annonsering för evenemanget på Facebook till dem. På det här sättet fortsätter du att exponera evenemanget för dem och sannolikheten att de återvänder till din webbsida för att göra en anmälan ökar.

Om du använder Google Analytics för att utvärdera dina digitala marknadsaktiviteter så glöm inte att mycket av trafiken från dina e-postutskick kan kategoriseras som ”Direct / none” i Google Analytics. Detta kan ge en felaktig bild av effekten av dina e-postutskick. Läs mer om hur du åtgärdar detta i punkt 5.

5. Utvärdera marknadsföringen av ditt evenemang

Idag marknadsför ett företag oftast sitt event i flera olika kanaler samtidigt för att maximera synligheten. Därför kan det vara intressant att kunna utvärdera vilka kanaler som ger störst effekt.

Ett sätt att göra detta på är att kombinera konverteringsspårning i Google Analytics tillsammans med s.k. UTM-taggning av dina länkar.

Detta innebär att du först skapar ett mål i Google Analytics – exempelvis att ett genomfört mål ska registreras varje gång någon gör en anmälan via ert formulär på webbsidan.

För att veta var registreringarna kom ifrån använder du s.k. UTM-taggning på dina länkar till webbsidan där formuläret finns varje gång du delar en länk till webbsidan. Med UTM-taggarna skickar du med unika värden till Google Analytics när någon klickar på länken, så att du i efter hand kan se varifrån trafiken kom.

Det är vanligt förekommande att trafik från exempelvis era e-postutskick och sociala medier registreras som ”Direct / none” i Google Analytics, som gör det omöjligt att ge en rättvis bild av varifrån era besökare kommer. Med UTM-taggning vet ni precis varifrån besökarna kom, vilken länk de klickade på och hur många personer som anmälde sig till evenemanget från en viss länk eller trafikkälla.

Vill du ha fler tips kring hur du kan marknadsföra ditt företag på nätet? Kontakta oss så berättar vi mer om vilken lösning som passar ditt företag bäst.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar