Har dina säljare koll på Social Selling? Sex frågor du bör ställa dig som VD och försäljningschef

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

social selling strategi

Social Selling är ett relativt nytt och spännande begrepp som beskriver hur du som exempelvis säljare, konsult och VD kan använda sociala nätverk som LinkedIn för att bearbeta och komma i kontakt med potentiella kunder. Sociala medier har tidigare varit något som först och främst har diskuterats inom marknadsavdelningen men som nu tar allt större plats även inom försäljningsavdelningarna. Hur kan våra säljare använda sociala medier som ett komplement i sitt säljarbete?

Att ha kunskap om Social Selling är inte detsamma som att veta hur funktionerna i sociala nätverk som LinkedIn fungerar. Det är en förutsättning och för att få ut maximal effekt av säljorganisationens arbete i sociala medier så krävs det kunskap kring NÄR funktionerna ska användas och hur säljarna kommunicerar genom funktionerna för exempelvis statusuppdateringar och blogginlägg.

I den här artikeln listar vi tre funktioner på LinkedIn tillsammans med ett par frågor som dina säljare bör ha koll på om ni vill få ut maximal effekt av era Social Selling-aktiviteter.

InMail

InMail är en funktion på LinkedIn för att skicka meddelanden till personer utanför ditt nätverk, exempelvis till en potentiell kund eller en kandidat som du är intresserad av att komma i kontakt med. Finns det en plan för hur funktionaliteten används i er organisation?

  • Har dina säljare rätt kunskap om när funktionen ska användas – och när man ska undvika den?
  • Har säljorganisationen kunskap kring hur de ska formulera meddelanden för att få maximal svarsfrekvens?

hämta vår e-bok med tips och inspiration kring social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling på 68 sidor med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

Din LinkedIn-profil

Din profil på LinkedIn spelar en central roll i arbetet med Social Selling på LinkedIn. Det är till den här platsen som du vill få dina kunder att besöka för att sedan ta ytterligare åtgärd.

  • Har dina medarbetare rätt kunskap kring hur de utformar sin profil för att synliggöra vilket värde som ni skapar för era potentiella kunder?
  • Har säljorganisationen kunskap kring vilka åtgärder som de kan genomföra på LinkedIn för att attrahera rätt målgrupp att besöka deras profiler?

Statusuppdateringar och blogginlägg

Statusuppdateringar och blogginlägg är enkla och lättillgängliga funktioner som alla kan använda. Det finns emellertid en risk med detta och det är om dina medarbetare inte har rätt kunskap kring hur funktionerna ska användas, så kan de ha motsatt effekt hos era potentiella kunder.

  • Har dina medarbetare en uppfattning om vilket innehåll som upplevs som relevant och intressant för era potentiella kunder?
  • Finns det kunskap kring hur kommunikationen ska utformas för att positionera säljarna som experter inom sitt område?

Notera att frågeställningarna inte handlar om hur funktionerna fungerar utan hur man väljer att använda dem.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar