Vi är mer uppkopplade än någonsin och det är en underdrift att säga att det inte längre duger med att bara synas för att nå ut i dagens mediebrus. Om du ska göra dina kunder intresserade av dina produkter och tjänster så måste du fånga deras uppmärksamhet.
Vi tror helt enkelt att det är nödvändigt för företag att marknadsföra sig på ett sätt som de tidigare inte har gjort och vi kallar det kundorienterad kommunikation.
Innan du fortsätter att läsa så ta en titt på LinkedIn och i dina sociala medier. Notera vad det är företagen skriver om och du kommer snabbt att se att mycket handlar om företaget och deras produkter och tjänster. Det är få företag som kommunicerar ett värde till sina kunder och sätter kundens utmaningar och problem i centrum (relaterad läsning: Tar svenska företag digitaliseringen på allvar?).
Genom att utgå ifrån dina kunders utmaningar och tillhandahålla din kunskap genom olika former av innehåll, Content Marketing, så blir din kommunikation betydligt mer relevant för dina kunder än om du pratar om din egen verksamhet, dina produkter och tjänster.
Tre tips för att fånga kundens intresse i sociala medier
- Dela med dig av insikter och kunskap
- Beskriv kundernas utmaningar och vad de kan göra för att lösa dem
- Ge konkreta tips och råd
- Paketera innehåll som är anpassat för dina kunder
Undvik att göra reklam för din egen verksamhet och prata om dina egna produkter och tjänster. Om din kommunikation i sociala medier är tillräckligt intressant för dina kunder, och anpassad utifrån deras behov, så kommer dina kunder själva ta reda på vilka produkter och tjänster som du erbjuder.
Fördelarna med en kundorienterad kommunikation där du pratar mer om kundernas utmaningar än om ditt eget företag är bl.a.:
- Du synliggör kompetensen på ditt företag genom att dela med er av kunskap
- Ni visar att ni är engagerade och håller er uppdaterade om er egen marknad och vad som händer på kundens marknad
- Ni visar att ni förstår kundernas behov
Fånga dina kunders uppmärksamhet innan dina konkurrenter gör det
En annan anledning för att vilja fånga dina kunders intresse genom er kommunikation i sociala medier är att köpprocesserna ofta är långa. Vi vill alltså bearbeta en potentiell kund under en längre tid och då räcker det inte med att informera kunden om vad vi gör.
En annan anledning att arbeta med kontinuerlig kommunikation i sociala medier, anpassade utifrån era kunder, är att kunderna idag spenderar mer tid på egen hand i köpprocessen. Vår ökade användning av digitala kanaler innebär att vi har fler möjligheter än någonsin att göra research kring utmaningar, leverantörer, lösningar och tillförskaffa oss egen kunskap. Kunderna är helt enkelt inte lika beroende av en säljare eller leverantör utan kan hitta mycket information på nätet. I den här processen måste ditt företag påkalla kundernas uppmärksamhet genom en kundorienterad kommunikation.
Vi är övertygade om att företag som lyckas knyta sin målgrupp till sina digitala kanaler och bearbeta dem med en kundorienterad kommunikation kommer att ha en konkurrensfördel till de företag som fortfarande pratar om sig själva i sociala medier. Agera innan dina konkurrenter gör det.
Lycka till!