Skapa förutsättningar för att lyckas med digital annonsering

I den här artikeln bjuder vi på några tips för dig som ansvarar för företagets marknadsavdelning som kommer hjälpa dig att skapa så bra förutsättningar som möjligt för företagets kampanjer i Google och sociala medier. 

Artikeln finns även tillgänglig som podcast-avsnitt i podden ”Digital kommunikation med Johan Åberg för dig som föredrar att lyssna.

Säkerställ att ni arbetar med de viktigaste områdena

Det finns fem fundamentala områden att arbeta med för att skapa så bra förutsättningar för era digitala annonskampanjer. Dessa områden är: 

1. Öka din kunskap – (läs mer under punkt 2 nedan).

2. Definiera målet – Finns det övergripande målsättningar som ni vill påverka positivt? Finns det definierade målsättningar för enskilda kampanjer?

3. Implementera mätning – Är målen implementerade på er webbplats och i annonsverktygen? Optimerar ni kampanjerna för målen? Har ni en plan för hur ni kontinuerligt följer upp resultatet och vilka aktiviteter som ni kan genomföra för att förbättra resultatet av en pågående kampanj?

4. Annonsernas konfiguration

5. Analys & optimering

Om du är intresserad av att lära dig mer om dessa fem områden så gå med i vår kostnadsfria e-postkurs som är framtagen med dig som marknadschef i åtanke.

Säkerställ medarbetarnas kompetensutveckling

Säkra er kompetensutveckling. 

Har du gett dig själv eller dina medarbetare möjlighet till kompetensutveckling? Känner ansvarig person sig säker i annonsverktygen?

Med jämna mellanrum kommer vi i kontakt med annonskonton som företag har konfigurerat på egen hand där vederbörande inte har haft någon utbildning i verktyget. 

I dessa fall kan vi snabbt identifiera vanliga misstag som man gör som resulterar i att man inte får resultat av sin annonsering. 

Om du vill ta reda på om ni idag gör något av dessa misstag i er annonsering så rekommenderar jag att lyssna in dessa avsnitten i podden ”Digital kommunikation med Johan Åberg” (finns där du lyssnar på poddar): 

#59: Tre vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg
#66: Tre vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg – del 2
#3: Tre vanliga misstag i Google Ads

Håll er uppdaterade

Annonsverktygen utvecklas hela tiden med nya och förändrade funktioner. 

Dessutom händer det en mängd saker just nu gällande integritetsfrågor, exempelvis de ändringar som Apple har gjort i iOS14 och nya regelverk som kommer i form av exempelvis Schrems 2. 

Säkerställ att du exempelvis inkluderar bra bloggar eller poddar om digital marknadsföring i din regelbundna omvärldsbevakning för att ha örat mot marken. Nyheter inom kolla upp digital marknadsföring

Ta hjälp av ett bollplank

Ibland kan det vara värt att ta hjälp av ett par nya ögon och få ett annat perspektiv på er digitala annonsering. 

Genom att ta hjälp av ett bollplank så kan ni exempelvis säkerställa att er annonsering är så optimalt konfigurerad som möjligt eller få tips och idéer kring hur ni hade kunnat utveckla den.

Vad kan du göra nu?

Gå med i vår kostnadsfria e-postkurs och lär dig mer om de fem områdena som er marknadsavdelning behöver hantera för att skapa så bra förutsättningar som möjligt.

Dela vår e-bok om sökmarknadsföring till den som ansvarar för företagets arbete kring sökmarknadsföring i er organisation.

För dig som är mer intresserad av att lära dig om hur er organisation kan använda LinkedIn rekommenderar vi att titta på vårt kostnadsfria webbinarium om LinkedIns användningsområden.

Sist men inte minst, gå till din favorit-podcast-app och sök på ”Digital kommunikation med Johan Åberg” där jag bjuder på veckovisa konkreta tips och råd kring digital marknadsföring. 

Kostnadsfri e-postkurs

Lär dig mer om fem områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering. Kursen är i synnerhet framtagen för dig som är marknadschef eller digitalt ansvarig på ditt företag.

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.