Så ökar du antalet bokningar för hotell och restaurang

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Om du driver restaurang och hotell idag så är dina kunder i högsta grad i digitala kanaler (läs Google) när de letar efter restaurang, hotell och konferenslokaler. Här ger vi tre tips om vad du bör tänka på för att öka sannolikheten att de väljer just ditt hotell, restaurang eller konferenslokal.

öka antalet bokningar

Nyligen publicerades en topplista på de företag som spenderar mest pengar i Google Adwords – Googles annonsplattform för bl.a. sponsrade länkar – och 40 % av företagen på topp 20-listan var företag inom turism; flygbolag, bokningssajter som Booking.com, charterbolagen och så vidare.

Här är tre tips som kommer att öka antalet bokningsförfrågningar från digitala kanaler.

1. Arbeta långsiktigt med sökmotoroptimering

Jag vet – du är mäkta trött på begreppet och du har tappat räkningen på hur många som försöker sälja tjänster kring sökmotoroptimering till ditt företag – men att säkerhetsställa att din restaurang, hotell eller konferenslokal syns i sökresultatet i Google är en förutsättning för att dina potentiella kunder överhuvudtaget ska exponeras av din verksamhet.

Det är framförallt två områden som ditt företag behöver arbeta med långsiktigt för att öka placeringen av era webbsidor i sökresultaten.

1. Innehållet på era webbsidor och att säkerhetsställa att dessa är utformade för ett sökord eller sökfras. Googla ”Onpage SEO” så får du upp massor med tips.

2. Arbeta med att kontinuerligt lägga till relevanta länkar från sidor med hög auktoritet som pekar till era webbsidor. I vår utbildning kring sökmotoroptimering går vi igenom konkreta tips och metoder för hur du kan åstadkomma detta.

Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete (om man inte väljer att ta tveksamma genvägar…) som kommer att löna sig i slutändan men det kräver att man arbetar med det rutinmässigt.

Relaterad läsning: Är du osynlig för dina kunder i Google?


Läs om hur vi hjälpte Ramsvik Stugby & Camping att öka antalet bokningar med 40 %!ramsvik

Genom annonsering i Google och Facebook hjälpte vi Ramsvik Stugby & Camping att öka antalet bokningar via deras webbplats med över 40 %.

Läs hela kundcaset här


2. Komplettera med annonsering i Google Adwords

Att köpa s.k. sponsrade länkar har två stora fördelar – ni exponeras omedelbart på relevanta sökningar och ni betalar inte förrän någon väljer att klicka på era sökresultat.

För att kunna utvärdera resultatet och lönsamheten för er annonsering i Google Adwords så behöver ni aktivera s.k. konverteringsspårning på er hemsida så att ni i Google Analytics och Google Adwords kan hålla reda på hur många bokningsförfrågningar som kommer från olika trafikkällor. Då kan ni enkelt se hur många bokningar som Google Adwords-annonseringen ger och jämföra detta mot kostnaden. Om ni dessutom kan värdera vad varje bokning är värd – så kan ni jämföra kostnader och intäkter.

Relaterad läsning: Tre tips till dig som använder Google AdWords

3. Lär dig vad konverteringsoptimering är

Bara för att din verksamhet exponeras på relevanta sökningar och driver klick till din webbplats betyder inte att dina kunder väljer att göra sin bokning hos er. De som använder Google har dessutom en tendens att jämföra alternativ, vilket inte är så konstigt när så många alternativ presenteras för dem i Google.

Vad ska få dem att välja just er restaurang, hotell eller konferenslokaler? Kommunicerar ni era USP:er tillräckligt bra på den sida som besökarna landar på efter att ha klickat på era sponsrade länkar eller organiska sökresultat?

Har ni koll på hur användarna beter sig på er webbplats? Kanske finns det en tänk process till en genomförd bokning – har ni koll på vilka sidor på vägen där exempelvis besökarna väljer att lämna webbplatsen? Detta är statistik som ni kan hämta från Google Analytics om det finns installerat på er webbplats. Genom att analysera statistiken och göra åtgärder utifrån analysen så kan ni få högre konverteringsgrad, dvs. förhållandet mellan hur många som besöker er webbplats och hur många som väljer att göra en bokning.

Lycka till!

Relaterad läsning: Undvik det här misstaget när du tar fram en ny webbplats

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar