Så planerar du ditt innehåll i sociala medier

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Sociala medier kräver ett regelbundet flöde av uppdateringar för att kontinuerligt bearbeta dina följare i sociala medier – för att skapa ett förtroende för ditt varumärke eller för att få personer i din målgrupp att engagera sig i kampanjer eller annat innehåll som ni delar med er av.

Genom att publicera rätt innehåll på en regelbunden basis i era sociala mediekanaler förmedlar ni en rad egenskaper om er som person eller om ett företag till era följare:

  • Ni visar att ni är engagerade i det som ni arbetar med
  • Ni visar att ni håller er uppdaterade och förstår kundens marknad
  • Ni synliggör er kunskap genom att dela med er av tips och råd
  • Ni blir en källa till information och nyheter för era potentiella kunder

Vad är rätt innehåll att publicera?

I en långsiktig strategi för sociala medier vill vi skapa ett förtroende hos våra potentiella och befintliga kunder för att vi ska vara ett självklart val, eller i alla fall ett alternativ, för att göra affärer med när kunden går in i en aktiv köpprocess och utvärderar olika leverantörer.

Många köpprocesser är långa, där man både som konsument- och företagskund funderar både en och två gånger innan man gör ett köp. Högst sannolikt har din potentiella kund en mycket bra uppfattning om dig som leverantör redan innan de tar kontakt med dig med hjälp av den research som de kan göra med Google, i sociala medier och diskussionsforum och andra digitala kanaler (en anledning till att skippa din traditionella säljpitch när ni påbörjar kundmötet och istället börja att fokusera på kundens verksamhet – det sägs att 58 % av de som tar kontakt med dig redan har beslutat att köpa in dina tjänster). Under den här köpprocessen vill vi påverka kunden att välja oss som leverantör, men helst ska vi ha påbörjat denna process långt innan kunden på allvar ger sig in i en aktiv köpprocess. Det kan vi göra genom att bearbeta kunderna genom sociala medier.

Vi kanske ska börja med vad du inte ska publicera. Digital marknadsföring har flyttats från att handla om företagens produkter och tjänster till att skapa mervärden för kunden. Du ska alltså inte sälja genom sociala medier – det vill säga prata om dina produkter och tjänster. Fokusera istället på att tillhandahålla dina potentiella kunder ett utdrag av dina kunskaper, håll dem uppdaterade om nyheter kring deras marknad eller bidrag med tips och verktyg som de kan ha direkt användning av i deras vardag.

Föreställ dig Företag 1 som bara skriver om vilka produkter och tjänster som de erbjuder med Företag 2 som ger dig tips och råd som du har användning för i ditt arbete, som håller dig uppdaterad om marknadsnyheter och som hela tiden synliggör sin kunskap. Vilket företag hade du helst velat följa i sociala medier och vilket av företagen hade skapat störst förtroende hos dig?

Fokusera därför på innehåll som är:

  • Användbart för din målgrupp. Det kan vara tips och råd om vad man bör tänka på som företag när man befinner sig i en viss situation. Exempelvis kan ett företag inom rekrytering ge tips och råd om vad man bör tänka på när man genomför en rekrytering.
  • Relevant och aktuellt. Är din målgrupp marknadschefer som har stort fokus kring digitala frågor? Dela med dig av nyheter och aktuell statistik kring vad som händer i den digitala utvecklingen. Använd verktyg som Feedly, Google Alerts och Pocket för att samla in och spara intressanta artiklar om ditt ämne som kan vara aktuella att dela i dina nätverk.

Fokusera mindre på innehåll som exempelvis:

  • Dina produkter och tjänster. Ingen vill följa en reklampelare i sociala medier. Intresset för dina produkter och tjänster kommer indirekt att genereras genom det förtroende som du kan skapa hos dina potentiella kunder genom att dela användbart, relevant och aktuellt innehåll som din målgrupp uppskattar att ta emot.

Planera ditt innehåll i sociala medier

Med utgångspunkt i ovanstående resonemang kan vi nu börja planera det innehåll som vi ska publicera i sociala medier. Skapa ett nytt dokument i Excel där du i dina kolumner anger exempelvis datum, ämne, innehåll, bildval och länk för ditt inlägg. Strukturera ditt dokument med årets alla månader och se till så att du har ett regelbundet flöde av inlägg i varje vecka.

Genom att ange ett ämne för dina inlägg så säkerhetsställer du att du har en jämn fördelning om vad du skriver om på din blogg för att hålla personer med olika intressen intresserade av det som du skriver om.  Lägg till en kolumn som heter “Schemalagt”. När du har skapat ditt inlägg, schemalagt detta så kryssar du för rutan – klart! Nu kan du fortsätta till nästa rad i ditt dokument.

Schemalägg dina inlägg

När du har planerat ditt innehåll så kan du börja schemalägga dina inlägg. Använd verktyg som exempelvis Buffer eller HootSuite. Använder du WordPress för att publicera blogginlägg så kan du exempelvis koppla ihop WordPress och dina sociala nätverk med IFTTT för att automatiskt publicera till dina sociala nätverk när du publicerar ditt blogginlägg. Genom att koppla ihop Buffer och IFTTT får du dessutom möjlighet att automatiskt lägga till ytterligare en publicering om ditt blogginlägg i framtiden för att öka din synlighet.

Lycka till!

Om författarenJohan Åberg

Johan Åberg är konsult och rådgivare inom sociala medier och digital marknadsföring och hjälper företag att skapa fler förutsättningar för ökad försäljning och starkare varumärken genom att använda sociala medier.

Jag publicerar regelbundet egna artiklar om hur du som företag lyckas i sociala medier och delar även de bästa länkarna om sociala medier och digitala kanaler som jag hittar på nätet.

Följ mig för att hålla dig uppdaterad kring den digitala utvecklingen och för att få ökad kunskap och insikt kring hur du som företagare kan använda sociala medier i din försäljning och marknadsföring.

Välkommen att skapa kontakt med mig på LinkedIn

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email