Så undviker B2B-företag att spendera pengar på fel klick i Google Ads

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Ett Google Ads-konto som inte är rätt inställt kan lätt driva irrelevant trafik. I det här inlägget bjuder vi på några tips för hur du kan undvika att generera irrelevanta klick till din webbplats och därigenom nyttja din annonsbudget mer effektivt.

Tipsen passar i synnerhet företag som vill undvika klick från privatpersoner om man enbart vänder sig till företagskunder.

Visa bara annonser på vardagar under kontorstider

Genom att lägga till ett annonsschema kan du välja att endast visa dina annonser på valda tider mellan måndagar och fredagar.

Du hittar funktionen i Google Ads genom att gå till din kampanj och sedan välja “Annonsschema”. Klicka på pennan (redigera) och välj vilka tider som du vill att kampanjen ska vara aktiverad.

Uteslut trafik från mobila enheter

Om du ytterligare vill begränsa visningen så kan du välja att utesluta mobila enheter från din kampanj och fokusera på datoranvändare (vilket din potentiella B2B-kund högst troligtvis använder under kontorstid, jämfört med exempelvis en student som letar information på sin mobil).

Du hittar funktionen genom att gå till din kampanj och sedan klicka på “Enheter”. Justera budgivningen till -100 % för mobila enheter.

Dessa två alternativ kan vara särskilt användbara om din budget förbrukas och du behöver få ut så många relevanta klick för din budget som möjligt.

Lyft fram att du vänder dig till företag

Om du köper samma sökord i Google som privatpersoner kan tänkas använda sig utav så är ofta sökvolymen från privatpersoner större än antalet sökningar från dina potentiella kunder.

För att du därför ska kunna undvika att privatpersonerna klickar på dina annonser så kommer här några tips:

  • Lyft fram ord som “till företag” och “för företag” i dina rubriker.
  • Använd ett formellt språk som endast används i B2B-sammanhang.
  • Upprepa att det gäller “företag”, “för proffs” eller “för kommersiellt bruk” för att förtydliga ytterligare i annonstexten.

Undvik att visa kommersiella annonser när kunderna letar efter information

Det här tipset vänder sig till alla företag oavsett om du säljer till privat- eller företagskunder.

Ett vanligt misstag som vi ser att många företag gör är att man presenterar en kommersiell annons när kunderna letar information snarare än en produkt eller tjänst.

Ett exempel kan vara om man erbjuder biltvätt och köper sökordet “tvätta bilen” med så kallad frasmatchning vilket innebär att annonsen kommer att visas även om det förekommer sökord före eller efter denna frasen.

Det innebär även att annonsen kommer att visas på sökningen “vad kostar det att tvätta bilen”.

I detta fallet vill vi inte presentera en annons som lyfter fram vår tjänst i första hand – utan som istället berättar det som kunden vill ha svar på.

Om man erbjuder denna tjänst så kan denna sökfras även vara bra att sökoptimera en statisk sida (exempelvis sidan med prisinformation). Då ökar även sannolikheten att denna sida rankar högt i det organiska sökresultatet.

Här är ett annat exempel på ett företag som gör det bra:

I det här exemplet har KILROY skapat en unik annons som är skräddarsydd för sökningen “var ska man resa i mars”, jämfört med TUI som visar samma annons som för sökningen “vinterresor mars”, som får kategoriseras som en så kallad kommersiell sökning.

Ännu bättre gjort är det av Vagabond som har skrivit en artikel som besvarar just den frågan som vi letar svar på i det här exemplet.

Mitt tips är att skilja på så kallade kommersiella och informativa sökord och i första hand använda informativa sökord som inspiration till bloggartiklar på din webbplats.

Om du dessutom vill undvika klick från privatpersoner (eller från företagskunder för den delen) så försök identifiera de söktermer som bara dessa målgrupper använder och uteslut dem från dina kampanjer med hjälp av negativa sökord.

Om ni sedan vill öka trafiken ytterligare till dessa bloggartiklar så skapa unika annonser i Google Ads för dessa eller om ni har väldigt många bloggartiklar så kan du skapa så kallade DSA-kampanjer för att förenkla arbetet.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email