I det här inlägget ger vi dig som VD, marknads- eller försäljningschef några konkreta tips för hur ni kan ta era första steg till att arbeta mer digitalt för att kommunicera med era kunder.
Många företag saknar fortfarande en tydlig strategi för deras digitala sälj- och marknadsaktiviteter.
Avsaknaden av en digital strategi innebär att ni högst sannolikt kommer att spendera pengar på aktiviteter som inte ger något resultat och att ni genom avsaknaden av mål och uppföljning inte kommer att ha tillräckligt bra underlag för att ta rätt beslut kring era digitala marknadsaktiviteter.
Vad är syftet?
En grundläggande fråga att få svar på innan in ökar era digitala investeringar är att svara på frågan ”Vad är syftet? Vad vill vi uppnå?”.
Såvida ni inte säljer era produkter och tjänster direkt på nätet så handlar det om att skapa förutsättningar för att öka försäljningen. Syftet kan exempelvis vara att öka antalet inkommande förfrågningar, identifiera fler potentiella kunder eller att öka kännedomen eller ”Top of Mind” hos era potentiella kunder.
Hur kan vi mäta det?
Nästa steg är att implementera system för hur ni kan mäta resultatet av era aktiviteter för att kunna jämföra investeringarna mot era intäkter eller det uppskattade värdet av era digitala aktiviteter. Använd verktyg som Google Analytics och utvärdera vilka mål som användarna kan slutföra på er webbplats.
Tilldela sedan dessa mål ett monetärt värde så att ni kan skapa er en uppfattning om vilket värde som era digitala aktiviteter bidrar med.
Exempel: En hotell- och konferensanläggning vill öka antalet förfrågningar från deras webbplats eftersom de vet att många av deras potentiella kunder letar efter detta i Google. De skapar ett mål i Google Analytics som räknar antalet förfrågningar via deras webbplatsformulär. Eftersom de vet vad en genomsnittlig bokning är värd och ungefär hur många förfrågningar som blir en affär kan de även tilldela målet ett monetärt värde.
På det sättet kan de sedan jämföra sin investering i exempelvis Google AdWords mot det uppskattade värdet som annonseringen har bidragit till.
Verktyg att öka er kunskap inom: Google Analytics, konverteringsspårning.
Var finns våra kunder?
De flesta företag förstår att de måste börja arbeta mer digitalt men många upplever samtidigt att det blir allt svårare att navigera bland alla olika kanaler och metoder som finns tillgängliga. Här är det naturligtvis viktigt att förstå var kunderna finns och att även ha en strategi för när och hur man ska bearbeta kunderna beroende på var de befinner sig i köpprocessen.
Sökordsannonsering bearbetar exempelvis bara de kunder som aktivt letar efter era produkter och tjänster i Google och ni behöver även nå ut till de som finns i er målgrupp men som inte aktivt letar efter era produkter eller tjänster. Detta går att åstadkomma genom exempelvis annonsering i sociala medier eller med annonsering i Googles displaynätverk.
Lär dig mer om hur de olika metoderna och kanalerna används och skapa en strategi för följande frågor.
1) Hur ska vi nå ut till de som inte aktivt letar efter produkter och tjänster som vi erbjuder? (annonsering till våra målgrupper genom sociala medier eller med Googles displaynätverk. 2) Hur ska vi få de som letar efter våra produkter och tjänster att köpa av oss? (sökordsannonsering) 3. Hur kan vi fortsätta bearbeta de som har besökt vår webbplats och visat ett intresse? (remarketing).
Använd Googles ”Sökordsplaneraren” för att bilda dig en uppfattning om det sker sökningar på de produkter och tjänster som ni säljer. Använd exempelvis Facebooks annonsverktyg för att skapa dig en uppfattning om hur den potentiella räckvidden för din målgrupp ser ut i den kanalen. Använd LinkedIns ”avancerad personsökning” för att bilda dig en uppfattning om dina B2B-kunder finns på LinkedIn.
Om du inte känner dig bekväm med att använda dessa verktyg så kontakta oss så kan vi ge dig guidning i vilka kanaler och metoder som lämpar sig bäst beroende på hur din verksamhet ser ut.
Verktyg att öka er kunskap inom: Sökmarknadsföring, Google AdWords, Google displayannonsering, remarketing, Google Sökordsplaneraren, LinkedIn.
Är vårt innehåll tillräckligt intressant?
Dagens digitala teknik möjliggör att vi kan kommunicera oerhört snabbt med våra potentiella kunder. Med olika verktyg, exempelvis med din smartphone, kan vi också snabbt skapa innehåll som vi kan distribuera till potentiella kunder genom sociala medier.
Men för att få dina potentiella kunder att börja följa ditt företag i sociala medier eller för att börja prenumerera på era e-postutskick så kräver det att innehållet upplevs som tillräckligt intressant och relevant för dina kunder.
Den här typen av innehåll kännetecknas oftast av att:
- Det skapar ett värde för dina kunder (artiklar med tips, råd och inspiration)
- Det hjälper dem att få svar på frågor som är kopplat till deras köpprocess. Fundera igenom vilka frågor som era kunder brukar ha i olika delar av köpprocessen och anpassa ert innehåll i sociala medier utifrån detta.
- Innehållet fokuserar på kunderna och deras utmaningar (och inte är reklam för ditt företag, era produkter eller tjänster).
Vi bjuder kontinuerligt med oss av tips och råd kring digital marknadsföring och försäljning på vår blogg. Prenumerera för att få fler artiklar skickade direkt till din inkorg.
Lycka till!