Tre anledningar till att Google Ads underpresterar

I veckans artikel tittar vi närmare på tre vanliga anledningar till att många annonskonton i Google Ads underpresterar. För fler vanliga misstag så kan du hämta vårt kostnadsfria material De vanligaste misstagen i Google Ads.

1. Dålig struktur i kontot

Vi ser fortsatt många företag som har en otydlig och rörig struktur i sina annonskonton som leder till att man inte ger kontona rätt förutsättningar att prestera optimalt. 

Med dålig struktur avser vi inte bara hur man strukturerar kontot i olika kampanjer och annonsgrupper utan att man även inte har en struktur för hur man löpande arbetar med kontot.

Det här kännetecknas ofta av att man exempelvis: 

  • Samlar många olika typer av sökord i en och samma annonsgrupp. 
  • Har en otydlig namngivning av kampanjer och annonsgrupper (eller ingen alls och att annonsgrupperna heter typ Ad Group 1).
  • Använder kombinerade sök- och displaykampanjer. 
  • Inte har en tanke bakom vilka kampanjtyper man använder och att det finns en röra av olika typer av kampanjer i kontot.
  • Avsaknad av negativa sökord eller att man inte lägger till negativa sökord löpande.
  • Har lagt in fel sökord i annonsgrupperna där kundernas intention med att använda sökordet är något annat än det som man presenterar i annonserna.
Hör av dig till oss om du är osäker på om ditt företag använder en optimal struktur i ert annonskonto så kan vi snabbt hjälpa dig att identifiera förbättringspotential.


Boka kostnadsfri rådgivning här (gäller dig som är VD, marknadschefer eller HR-chef och som köper byråtjänster för minst 100 000 kr per år).

2. Fel matchningstyp + flera olika sökord i samma annonsgrupp

Google förespråkar allt mer att man använder bredmatchade sökord men det gäller att se upp då det lätt kan bli fel. 

Här ser vi att många företag gör två misstag samtidigt – man samlar flera olika typer av sökord i en och samma annonsgrupp samtidigt som samtliga sökord är bredmatchade. 

Det kan rent teoretiskt fungera om man har mycket konverteringsdata – dvs. att Google Ads förstår vad som fungerar eller ej och optimerar utifrån detta. 

Vad vi dock ofta ser är att det här leder till att man exponerar sina annonser på extremt många irrelevanta sökningar och att det blir väldigt svårt att skapa sig en överblick och att optimera kontot. 

Om ni delar upp era kampanjer i flera olika annonsgrupper får ni en tydligare överblick, ni kan anpassa annonstexterna för respektive sökfras och ni kan peka annonserna till specifika landningssidor. 

Det kommer också att bli enklare att arbeta med negativa sökord och på ett enklare sätt kunna bedöma om det finns sökord som behöver ändra matchningstyp.

3. Begränsad konverteringsspårning och felaktig optimeringsinställning

Anmäl dig till vår nästa Google Ads-kurs

Alla företag bör se över sin konverteringsspårning minst en gång om året för att försäkra sig om att den fungerar och att man mäter både så kallade makro- och mikrokonverteringar som är relevanta.

Några vanliga problem vi ser ibland är bland annat att man:

  • Inte har fungerande spårning då man fortfarande kör på spårning som är importerad från gamla Google Analytics som inte längre samlar data.
  • Inte spårar samtliga viktiga interaktioner som man vill att kunderna ska genomföra på webbplatsen och missar viktiga konverteringar. 
  • Inte spårar så kallade mikrokonverteringar, det vill säga att man inte spårar genom hela tratten utan att man bara spårar de huvudsakliga konverteringarna (tänk köp och lägg till i varukorg för e-handlare).
När det finns flera olika konverteringar implementerade i annonskontot är det även viktigt att göra rätt inställningar för ”Primär” respektive ”Sekundär” optimeringsåtgärd. 

När en konvertering är inställd som ”Primär optimeringsgärd” innebär det att Google Ads kommer att optimera visningarna för att försöka uppnå så många konverteringar som möjligt om man exempelvis använder budstrategierna Maximera konverteringar eller Mål-CPA. 

Det är även konverteringarna som är inställda som primära som kommer att visas i kolumnen ”Konverteringar”.

En konvertering som är inställd som ”Sekundär optimeringsåtgärd” kommer inte att användas för att optimera annonseringen utan kommer endast att kunna användas i rapporteringssyfte. 

Ett vanligt misstag här är att man har ställt in fel konverteringar som primära eller sekundära. 

Det här leder till att Google Ads optimerar annonseringen för felaktiga mål och det kan även leda till att den som är kontoansvarig tar fel beslut kring annonseringen eftersom man inte är medveten om vad kolumnen ”Konverteringar” visar (exempelvis att man tolkar siffran 5 som 5 köp när det kanske i själva verket är 4 lagt i varukorg och 1 köp).

Lär dig att själv kunna skapa de bästa förutsättningarna för sökordskampanjer i Google Ads eller gå kursen för att bli en bättre beställare gentemot din digitala samarbetspartner. 

Kursen är lärarledd och sker digitalt.

Läs mer och boka din plats här

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer